האטלנטיק: איך המערב טעה קשות בהערכת כוחו של צבא רוסיה?

ניתוח שפרסם המגזין האמריקני " The Atlantic " הגיע למסקנה כי היו מספר טעויות שעשו מומחים מערביים בהערכת רמתו ויכולותיו של הצבא הרוסי לפני פלישתו לאוקראינה, והוכיח את ההיפך לאחר כניסתו למלחמה.

הניתוח, שנכתב על ידי פיליפס פייסון אובריאן, פרופסור למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת סנט אנדרוס בסקוטלנד, מצא כי מומחים סברו שלרוסיה יש את אחד הצבאות הטובים בעולם מבחינת נשק, פיתוח טכנולוגי ודוקטרינה צבאית.

הכותב אמר שבעלות על טכנולוגיות לא אומר שצבא רוסיה בהכרח יהיה טוב ברמת היכולת לבצע פעולות מורכבות ולספק צרכים לוגיסטיים ומוטיבציה של חיילים להילחם.

הכותב מוסיף כי "ההתנגדות האוקראינית החזקה הביכה את צוותי החשיבה וקהיליות צבאיות מערביות שניבאו בביטחון שהרוסים יכניעו את אוקראינה תוך ימים."

Ukraine says it liberates Irpin city from Russian forces

קרדיט לתמונה: אנאדולו

אובריאן מציין כי "מספר טנקים ומטוסים תוך ציון היכולות הטכניות שלהם אינו דרך נכונה לנתח צבאות מודרניים".

מהניתוח עולה כי משקיפים רבים האמינו שחיל האוויר הגדול והמתוחכם של רוסיה ישיג במהירות דומיננטיות אווירית על אוקראינה, יספק סיוע צמוד לכוחות היבשה ויגביל את תנועת האוקראינים.

במקום זאת, האוקראינים התקינו מערכת הגנה אווירית מתקדמת בהרבה מהצפוי, מה שהפריע למאמצים האוויריים של רוסיה מלכתחילה. 

על ידי קריאת תיגר על הרוסים באוויר, הוכיחו האוקראינים כי הצבא הרוסי אינו יכול לנהל פעולות אוויריות מורכבות ביעילות הדרושה.

כותב הניתוח גם מציין שהמערכת הלוגיסטית הרוסית הייתה גרועה מאוד, שכן משאיות רוסיות מתוחזקות בצורה גרועה, מונעות בצורה גרועה ומעטות מאוד במספרן. 

לאחר שהכוחות התקדמו, הרוסים התקשו יותר להביא את האספקה ​​הדרושה להמשך התקדמותם, מה שגרם למספר שיירות לעצור באמצע הדרך.

יחד עם זאת, הכותב אומר כי הנתונים בשטח הראו שהחיילים הרוסים הופתעו לגמרי מההתנגדות האוקראינית העזה, כך שרבים מהם נטשו את נשקם יחד עם ציוד מתקדם, ורבים מהם נהרגו או סירבו פקודות או ניסו להרוג את הקצינים הבכירים שלהם.

כחמישה שבועות לאחר הפלישה, הצבא הרוסי לא הצליח עד כה להשתלט ולו על עיר גדולה אחת.

במהלך השבוע האחרון, כוחות אוקראינים השיגו הישגים טריטוריאליים, השתלטו מחדש על ערים וכפרים בפאתי קייב, שברו את המצור שהוטל על העיר סומי שבמזרח המדינה, ונלחמו עם הכוחות הרוסיים בדרום מערב המדינה.

התקפות של יחידות קטנות של כוחות אוקראינים על טורי טנק מתקדמים, תוך שימוש בנשק נ"ט נישא על הכתף כמו מערכת Javelin מתוצרת ארצות הברית, היו גם גורם להשבתת הצבא הרוסי.

קרדיט: אלחורה ואינדיה טיימס