עיראק שוקלת לדרוש פיצויים מישראל על הפצצת הכור הגרעיני בשנת 1981

היום, שלישי, חשפה עיראק כי היא בוחנת את המנגנונים לביסוס התביעה לפיצויים עברו הכור הגרעיני העיראקי "תמוז", שהופצץ על ידי ישראל בשנת 1981.

תביעה לפיצויים בגין הפצצת הכור "תמוז"

זה קרה במהלך פגישה שערך היועץ לביטחון לאומי העיראקי, קאסם אל-עראג'י, עם גורמים במשרד החוץ ובוועדה לאנרגיה אטומית, בבגדד.

דוברו של אל-עראג'י אמר כי "בפגישה נדון נושא הפיצויים עבור הכור הגרעיני העיראקי, שהופצץ על ידי ישראל ב-1981, ובדרכים ובמנגנונים לפיהן יתבעו פיתויים עבור עיראק".

הוא הוסיף כי דרישה זו מגיעה "בהתבסס על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מס' 487 משנת 1981, על פי האמצעים והאפשרויות החוקיות המבטיחות שעיראק תקבל את זכויותיה, בהתאם לחוקים ואמנות בינלאומיות".

בהצהרה צוין כי "במהלך הפגישה אושר כי זכויותיה של עיראק עולות בקנה אחד עם החלטות מועצת הביטחון של האו"ם והחובות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", והדגיש כי "פרטי הנושא יוצגו בהמשך לראש הממשלה, שיחליט על המנגנונים לביסוס זכויותיה של עיראק בנושא זה ולפעול להשגתם".

הפצצה לפני 40 שנה

החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 487 קובעת כי "לעיראק יש את הזכות לקבל פיצוי על התקיפה הישראלית על הכור הגרעיני "תמוז", וכי מועצת הביטחון מגנה בחריפות את התקיפה הצבאית הישראלית, וקוראת לישראל להימנע בעתיד מלעשות פעולות מאיימות מסוג זה".

ב-7 ביוני 1981 הופצץ הכור "תמוז", שנמצא דרומית מזרחית לבגדד, על ידי טילים ששוגרו ממטוסי קרב ישראלים שחדרו למרחב האווירי של עיראק, ושגרמו להרס של חלקים נרחבים מהכור הגרעיני שהיה בבנייה.

مفاعل تموز - ويكيبيديا

קרדיט לתמונה: ויקיפדיה