מל"טים איראניים פולשים לשמי מזרח סוריה… מה מתכננת איראן?

במהלך הימים האחרונים החלה מיליציית משמרות המהפכה האיראניים באימונים צבאיים חדשים ואיכותיים עבור לוחמיה ומפקדיה, אשר כללו קורסים אינטנסיביים של שימוש במל"טים (תוצרת איראן), באזור הכפרי המערבי של דיר א-זור.

כתב רשת החדשות הסורית הפועלת במזרח המדינה – "עין אל-פרת" סיפר כי אימוני המיליציות יצאו לדרך במדבר אל-תבני – بادية التبني, ממערב לדיר א-זור, בפיקוח מדריכים ממשמרות המהפכה.

מל"טים איראניים פולשים לשמי מזרח סוריה... מה מתכננת איראן?

מקור פרטי אישר לכתב כי המיליציות הביאו לפני יומיים 10 מל"טים (תוצרת איראן) ממחסני העיר פלמירה באמצע הבדיה (המדבר) הסורי, והאימונים בציוד החלו בפועל ביום שישי ובשבת בבוקר.

הגורם הוסיף לכתב הרשת כי תנועת כוחות יוצאות דופן  מלוות את האימון הזה, ונבנו גדרות אבטחה, בעיקר בסביבת העיירה אל-תבני – التبني, ובאזור הכפרי המערבי של דיר א-זור שבשליטת יחידות הביטחון הכללי של המשטר הסורי , על ידי המיליציות האיראניות, לאבטח את תהליך ההכשרה לשיגור, תקיפה ושימוש בכלי טייס לא מאויישים.

נראה כי הקואליציה הבינלאומית עקבה אחר התנועות החשודות הללו, כך שבשעות האחרונות היו שמי האזור עדים לטיסות אינטנסיביות של כטב"מים  מכוחות הקואליציה, בשמי האזור הכפרי המערבי של דיר א-זור, במקביל לפעילות המיליציות במהלך תהליך הכשרתם להפעלת הכטב"מים.

מיקום אתם ההכשרה להפעלת כטב"מים איראנים (מצויין בבלון אדום): 

מל"טים איראניים פולשים לשמי מזרח סוריה... מה מתכננת איראן?

קרדיט: עין אלפרת

 לאחרונה נצפו הופעות פתאומיות של מפקדים בפני לוחמי המליציות, בהוראת טהרן, ובעקבותיהן  החלו להבחין בנסיגת לוחמים ובאימונים מתקדמים בכלי נשק מודרניים, כולל כטב"מים, ללא מידע על הסיבה או המטרה.

במהלך סוף שנת 2021 , בסיס הקואליציה הבינלאומית באל-תנף, סמוך לגבול עיראק-ירדן, היה נתון למספר תקיפות של מל"טים, שלא היה ברור מי עומד מאחוריהן . 

איראן גם השתמשה בכטב"מים שלה כדי להפציץ את נמל התעופה של בגדאד כנקמה על הריגתו של מנהיג המיליציה של כוח קודס (קאסם סולימאני), שחוסל על ידי ארצות הברית ,בפעולת בזק על אדמת עיראק, ביחד עם ראש רשות הגיוס העממי העיראקי – אבו מהדי אל-מוהנדיס, המזוהה גם עם איראן והמיליציות שלה.

ראוי לציין כי איראן נכנסה לתחום המל"טים לפני שנים רבות, ולצד רוסיה, סין, ארה"ב וישראל היא נחשבת לאחת היצרניות הראשונות של כלי טיס בלתי מאוישים, והיא משתמשת בהם לאיסוף מודיעין, סיור ותקיפת מטרות, שהביאו תוצאות מרשימות לאחר שהשיגו תוצאות מרשימות בתקיפת מטרות איכות ברחבי האזור.