מבזקי חדשות מהעולם ליום 26-3-2022. מתעדכן

*- ראש ממשלת הונגריה אורבן דחה את בקשותיו של נשיא אוקראינה זלנסקי להפסיק רכישת גז ונפט מרוסיה ולאפשר משלוחי נשק לאוקראינה, וזאת מאחר שהן "בניגוד לאינטרסים של הונגריה". "הונגריה רוצה להישאר מחוץ למלחמה", הסביר. "אנחנו לא יכולים לאפשר שמשפחות הונגריות ישלמו את מחיר המלחמה". "זו הייתה החלטה קשה, אבל גם קודרת – הונגריה לא תתמוך בסנקציות שיעצרו מחצית מהכלכלה של האיחוד האירופי", הוסיף דובר הממשלה, זולטן קובקס.

*- קוריאה הצפונית אישרה כי הטיל ששוגר הבוקר היה טיל בין יבשתי מדגם הוואסונג-17 וכי הוא טס לגובה של 6,248.5 ק"מ ולמרחק של 1,090 ק"מ במשך 67 דקות. קים ג'ונג-און, שנכח בשיגור, הכריז כי זה "ניצחון פלאי" והזהיר כי "כל מי שינסה לפגוע בביטחון המדינה ישלם מחיר נורא".

*- שר החוץ הסיני, וואנג יי, הגיע היום לביקור ראשון באפגניסטן מאז חזרת הטאליבן לשלטון. הוא צפוי להיפגש עם בכירים בשלטון בקאבול כדי לשוחח "על מגוון סוגיות, כולל הרחבת הקשרים הפוליטיים והכלכליים".

*- לשר הפנים של אפגניסטן, סראג' אל-דין חקאני, שנמצא ברשימת המבוקשים של ה-FBI עם פרס של עשרה מיליון דולר על ראשו בשל פעילות טרור, היה יום עמוס היום: פגישות עם שר החוץ הסיני, וואנג יי, ועם השליח של נשיא רוסיה לאפגניסטן, זאמיר קבולוב.

*- טרילוגיית "המטריקס", "ספיד", "ביל וטד"', "הבית באגם" – אלה חלק מהסרטים בכיכובו של קיאנו ריבס שנמחקו השבוע משירותי הסטרימינג בסין אחרי ששחקן הקולנוע הידוע השתתף באירוע התרמה למען בית טיבט, ארגון צדקה המזוהה עם המנהיג הרוחני של טיבט, הדלאי לאמה.

*- התביעה בבלארוס ביקשה מבית המשפט העליון להכריז כי גוף התקשורת העצמאי נקסטה (Nexta) והערוצים שלו הם ארגון טרור. לפי נקסטה, שידוע בביקורתו על השלטון של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, יש לו קהל של יותר מ-2.75 מיליון צופים, מרביתם בערוצי הטלגרם.

*- קוריאה הצפונית ביצעה שיגור של טיל בליסטי בין יבשתי, הראשון מאז נובמבר 2017 – כך מעריכים הצבאות של קוריאה הדרומית ויפן. על פי הנתונים הראשוניים, הטיל שוגר מאזור שדה התעופה הבינלאומי של פיונגיאנג ונפל במים הכלכליים של יפן אחרי 71 דקות. בשל המסלול ומשך הטיסה, ההערכות הן כי מדובר בטיל הוואסונג-17, הארוך ביותר ששוגר עד כה. לשם השוואה, הטיל הבין יבשתי ב-2017 עף במשך 53 דקות.

לפני שבועיים, העריך הפנטגון כי שני השיגורים הצפון קוריאניים ב-27 בפברואר וב-5 במרץ נועדו לבחון מערכות של טיל בין יבשתי על אף ההצהרות מפיונגיאנג כי השיגורים נועדו לבחון לוויין ריגול חדש. בשבוע שעבר נכשל ניסוי של הטיל החדש אחרי שהוא התפוצץ זמן קצר לאחר השיגור, אולם הצפון קוריאנים לא הוציאו הודעה רשמית.

אם אכן יתקבל אישור שמדובר בטיל בין יבשתי, מדובר בביטול ההסכמות שהושגו בין קים לבין טראמפ על הפסקת השיגורים עם אתגר מחודש בפני ממשל ביידן, אך גם בפני הנשיא הדרום קוריאני הנבחר, יון סוק-יול, שמחזיק בעמדות נוקשות כלפי המשטר הצפון קוריאני.

*- העיתונאית הרוסייה מאתר אינסיידר העצמאי, אוקסנה באולינה, נהרגה היום בהפגזה רוסית בעת שתיעדה את ההרס ברובע פודולסקי בקייב.

באולינה עבדה בעבר במגזינים של אופנה ולייף סטייל, כדוגמת טיים אאוט מוסקבה, לפני שהפכה לפעילה חברתית והצטרפה לקרן למאבק בשחיתות של אלכסיי נבלני. היא שימשה בין השאר עורכת ערוץ היוטיוב של נבלני ואף נעצרה בפשיטה של כוחות הביטחון של מטה הארגון.

אחרי שהקרן הוצאה מחוץ לחוק, באולינה עברה לאוקראינה ולפולין ושבה לעבודה עיתונאית. אחד הפרויקטים שבהם היא הייתה מעורבת בשנים האחרונות הוא "דור גולאג" של אתר קודה, מיזם של 12 סרטונים של היסטוריה בעל פה על הפשעים הסובייטיים על רקע הניסיונות של משטר פוטין "לשכתב את ההיסטוריה".

הידיעה על מותה של באולינה עוררה זעזוע בקרב עמיתיה. "אוקסנה הייהת מצחיקה, מחויבת למטרה ואמיצה באופן קיצוני", אמר שון ווקר מהגרדיאן. "היא בנתה חיים חדשים בוורשה אחרי שנאלצה לברוח מרויה בשל הקשרים לנבלני והייתה נחושה לעשות עיתונות חשובה. עוד קורבן של הבלגן חסר ההיגיון והאיום הזה".

*- ארה"ב עדיין לא הטילה סנקציות על רומן אברמוביץ' כמו בריטניה והאיחוד האירופי, וכעת מתבררת הסיבה: הוול סטריט ג'ורנל מצטט גורמים שחשפו כי נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, ביקש מהנשיא ג'ו ביידן שלא להכניס את האוליגרך הרוסי-ישראלי לרשימה השחורה כי הוא "עשוי למלא תפקיד חשוב בתור מתווך בשיחות עם רוסיה".

*- אחרי הביקורת הנוקבת ומתקפת האקרים של אנונימוס, חברת נסטלה הודיעה באיחור ניכר כי משהה את מרבית הפעילות שלה ברוסיה, למעט מוצרי מזון חיוניים כדוגמת תזונה לתינוקות ולבתי חולים. "בעוד שאנחנו לא מצפים לעשות רווח ברוסיה או לשלם מסים כלשהם שקשורים לכך בעתיד הקרוב לעין, כל רווח ייתרם לארגוני סיוע הומינטרי", נמסר. "אנחנו ניצבים לצד העם האוקראיני ולצד עובדינו במדינה".

*- דיווחים על חילופי אש באזור שדה התעופה של מוגדישו אחרי שארגון אל-שבאב הודיע שתקף את מחנה הלאנה המאובטח, שבו שוכנים מטה כוחות שמירת השלום, משרדי האו״ם, שגרירויות זרות ובהן ארה״ב ובריטניה וארגונים זרים. לא נמסר עדיין על נפגעים.

*- מייקל בונד סיפר כי הוא ביסס את סיפורי הדוב פדינגטון על הילדים היהודים שראה כשהגיעו לתחנת הרכבת בלונדון בקינדר-טרנספורט ערב מלחמת העולם השנייה. "במובן מסוים, פדינגטון היה פליט", אמר. כעת, לנוכח המלחמה באוקראינה, יצר ר.וו. אלי, המאייר של ספרי פדינגטון, ציור חדש של הדוב ברוח התקופה.

פרט טריוויה מעניין: הנשיא וולודימיר זלנסקי הוא שסיפק את הקול של הדוב פדינגטון בגרסאות האוקראיניות של סרטי הסדרה.

קרדיט לתמונה : ערוץ הטוויטר  RAWELLY ILLUSTRATION