תערוכה בקטאר שכולם מדברים עליה

מה שרואים בתערוכת DIMDEX בקטר, ומה שרואים כשמביטים מהצד

Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference (DIMDEX 2022)  - Dorce

מילה על תערוכת DIMDEX

אני מניח שראיתם דיווחים שונים על הביתן של איראן בתערוכת International Doha Exhibition Defence Maritime  – תערוכה המוקדשת לתצוגת טכנולוגיות ומערכות הגנה ימית.
בנוסף לחברות רבות מהמדינה המארחת – קטר, בתערוכה ישנם חברות ממדינות רבות בעולם, כולל ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, ועוד מדינות שהייתם מצפים למצוא בתערוכה כזו, וכמובן שנמצא גם חברות רבות מטורקיה – הכוכב העולה של שוק הנשק העולמי (שיש לה מתחם גדול של דוכנים) וחברות מהודו, שתעשיות הביטחוניות שלה נמצאות בתנופה מוכוונת היוזמה הממשלתית India in Make שנועדה לעודד פיתוח, ייצור, והרכבה עצמיים של חברות הודיות בכל התחומים, כולל כמובן בתעשייה הביטחונית.
כמו כן נמצא גם ייצוג לחברות סיניות, ולא רק בתצוגה עצמית בתחומי מתחם התערוכה, אלא גם בנמל חמד (ميناء حمد = Port Hamad )בקטר, שם תמצאו תצוגת ספינות של ציי מדינות שונות, חלקן ספינות מתוצרת סין, ועליהן מותקנות גם מערכות סיניות.
נוסף לכל אלו תוכלו למצוא בתערוכה גם מדינות שייתכן כי אולי לא קישרתם לתערוכה מסוג זה.
אולי לא תופתעו למצוא חברות מאיחוד האמירויות, שמתקדמת בצעדי ענק גם בתעשייה הביטחונית, או חברות מפקיסטן, אבל אולי תופתעו למצוא את חברה Jadara מהעיר זרקה בירדן, העוסקת בציוד ומערכות ביטחון ואמל"ח.
ואפילו תוכלו למצוא שלושה דוכנים של חברות מדיה העוסקות בנושאי ביטחון, שמושבן בלבנון, דוכן של Al Defaiya ,דוכן של Arabia Defense & Security ,ודוכן של defence21 ( לשלושתן יש אתר ומגזין העוסקים בנושאי ביטחון) חלק מהחברות מוכרות יותר, חלקן אולי מוכרות למי שמצוי בתחומים של המערכות והטכנולוגיות המוצגות בתערוכה.

DIMDEX 2022, Doha, Qatar | Qatar Chamber

מילה על התצוגה האיראנית
באתר התערוכה תוכלו למצוא אזכור לתצוגה האיראנית, עם הפנייה למספר הביתן, ונאמר שהמציג הוא המכרז לפיתוח הסחר של איראן, שזה למעשה גוף של "המשרד להגנה ולוגיסטיקה של הכוחות המזוינים" של איראן, שזה בקיצור משרד ההגנה האיראני, שהלוגו שלו נמצא על הדוכן, וכן אזכור לחברה האחראית בשנים האחרונות על הקמת התצוגות האיראניות בתערוכות שונות בעולם, שנמצאת תחת אחריות הארגון לקידום הסחר של איראן, שזה בתורו גוף של משרד המסחר האיראני.
בביתן האיראני מוצגים מערכות נשק וטילים שונים שהאיראנים מנסים לשווק ללקוחות פוטנציאלים, כולל את מטוס האימון מתוצרתם (העתק איראני למטוס F5 אמריקאי) מסוקים, טילים, רחפנים, מערכות הגנ"א,כולל מערכת הגנ"א 200-AD החדשה שבה הם כה מתגאים, מקלעים כבדים, רופי צלפים, ונשק קל, פגזים ותחמושת אחרת, ואפילו מדים ומסכות אב“כ.

אוסיף שהדוכן האיראני נמצא מטרים ספורים מדוכני צרפת, גרמניה ואיטליה הנמצאים באותו אולם.
המארגנים דאגו לשים את הדוכן האיראני בקצה אולמות התצוגה, ואת המתחם הטורקי הגדול, באמצע בין הדוכן האיראני, למתחם (הקטן יחסית) של הדוכנים האמריקאים, אם תרצו, מעין סוג של הפרדת כוחות בין הדוכנים.
יש לא מעט מבקרים בדוכן האיראני, ולא רק ממדינות בעלות תקציב קניות מדולדל, ולא רק מצד סקרנים, וכן אציין שיש תלונות של מספר כתבים המכסים את התערוכה, שאומרים שהאיראנים לא כל כך שמחים לענות לשאלותיהם, ופשוט נותנים להם עלונים מודפסים.

DIMDEX 2024(Doha) - Doha International Maritime Defence Exhibition and  Conference -- showsbee.com
מילה על מה שאומרים בדחני הרשת
במרחבי הרשת אפשר למצוא את חומדי הלצון, שעוקצים ולועגים למשמרות המהפכה ולממשלה האיראנית, גם על הדוכן שלטענתם מתגלה בעליבותו, כשמוצגים בו דגמי פלסטיק קטנים של סירות וספינות, מערכות טילים ואמל"ח אחר, מספר כלי נשק, ושלטים מודפסים, והיה מי שאמר שאולי זהב לא יצא לאיראנים מהתערוכה, אבל העיקר שהשלטים בדוכן היו מוזהבים.
הציניקנים שואלים את אנשי משמרות המהפכה, מדוע הם מסרבים לענות לשאלות עיתונאים בתערוכה, ומסתפקים בחלוקת עלוני פרסם?
הבדחנים מוסיפים ושואלים מדוע אנשי משמרות המהפכה שנמצאים בדוכן האיראני, ומנסים לשווק את מיטב התוצרת של התעשייה הביטחונית של איראן, לא נוהגים כשאר אנשי השיווק בדוכנים אחרים? ומסבירים שאנשי מכירות של כל חברות התעשיות הביטחוניות תמיד ישמחו לספר ללקוח פוטנציאלי, על הצלחת האמל“ח אותו הם מנסים למכור, בתנאי אמת בשדה הקרב, אז למה המציגים בדוכן של איראן לא נוהגים כך?
ואז שואלים אלו שמציקים בשאלות ציניות ולועגות, מדוע אנשי משמרות המהפכה לא מספרים על הצלחת טילי הגנ“א בהפלת מטוס הנוסעים האוקראיני? ומדוע לא מספרים על הצלחת המוקשים הימיים שפגעו בספינות משא ומכליות נפט במימי המפרץ? ושואלים גם מדוע לא מתגאים אנשי משמרות המהפכה, בהצלחת מל“טי הנפץ המדויקים שתקפו בהצלחה כה רבה, פעם אחר פעם את מתקני הנפט של ערב הסעודית?
וכדי לנעוץ מרפק מחודד בצעות המשטר, מוסיפים הבדחנים ואומרים שאם יש הצלחה בשדה בקרב בתימן, בסוריה, בעיראק, למה לא מציגים אותה כמקדם מכירות? האם חושבים במשמרות המהפכה שהצגת הצלחת האמל"ח בתרגיל גדול שבו הוציאו משמרות המהפכה מיליארדי טומאנים, על חשבון האזרחים הרעבים של איראן, ישכנע את המבקר בדוכן, לקנות בזכות התמונות מהתרגיל, טילים איראנים?
לסיום אוסיף שאת השאלות על איך נוצר מצב, שבו איראן משתתפת בתערוכה ביטחונית עולמית, אשאיר לפרשנים לנסות לענות, ולכם לשוחח על כך בקבוצת הדיון.
רק אזכיר שזו מדינה שאמורה להיות תחת סנקציות, שעומדת מאחורי ערעור היציבות ברחבי האזור, שתוקפת ישירות ובאמצעות מיליציות הסרות למרותה, מדינות הנמצאות מעבר למפרץ, ועכשיו מגיעה איראן לתערוכה בין לאומית, שבה נוכחות איתה תחת אותו הגג, מדינות המטילות עליה חרם, ומדינות אותן היא תוקפת..

DIMDEX 2022 Day 2 naval land industry Doha International Maritime Defence  Exhibition Qatar - YouTube

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון