יחידת "טל שמיים" יוצאת לדרך: מערכת הגילוי וההתרעה האווירית של חה"א

טקס מסירת מערכת ההתרעה האווירית "טל שמיים" ממנהלת "חומה" במפא״ת שבמשרד הביטחון לחיל האוויר התקיים אתמול (שלישי).

מערכת ״טל שמיים״ הינה מערכת אווירית, מהגדולות מסוגה בעולם, שתשמש לצרכי גילוי והתרעה של איומים אוויריים מתקדמים ותהווה אמצעי נוסף בהגנת שמי המדינה על ידי השלמת תמונת הבקרה האווירית, בשילוב עם המערכים השונים בחיל האוויר.

בלון הגילוי ישייט בגובה רב ויאפשר יכולות מכ"ם וגילוי לטווחים גדולים, מכיוונים שונים וכנגד איומים מתקדמים. המערכת פותחה במסגרת תכנית משותפת של מנהלת ״חומה״ במפא״ת שבמשרד הביטחון והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (MDA). את הפלטפורמה האווירית ייצרה חברת TCOM האמריקנית ואת מערכת המכ״ם המתקדמת  פיתחה התעשייה האווירית באמצעות חטיבת 'אלתא'.

יחידת "טל שמים" אמונה על השלמת התמונה המבצעית לחיל האוויר למול איומים מתקדמים בגבול הצפוני של מדינת ישראל ומהווה השלמה לבלון המוצב בדרום המדינה.

היחידה, מהווה מרכיב משמעותי בחיזוק ההגנה על גבולות המדינה, ותאפשר לחיל האוויר להמשיך ולבצע את משימתו הראשונה – הגנה על שמי המדינה.

הטקס, שציין גם את פתיחת היחידה הצבאית, התקיים במעמד מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ראש מפא״ת במשרד הביטחון, תא״ל (מיל׳) ד״ר דניאל גולד, ראש הסוכנות האמריקאית להגנה מטילים (MDA), אדמירל ג׳ון היל, ראש מנהלת ״חומה״ במפא״ת, משה פתאל ומפקד מערך הבקרה ופיקוח הטיסה, אל״ם א׳.

״חיל האוויר ניצב בפני אתגרים משמעותיים בגזרה הצפונית של מדינת ישראל", אמר מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, "כשעלינו להיות מוכנים למגוון תרחישים. יחידת ׳טל שמיים׳ מהווה קפיצת מדרגה בהתעצמות מערך הבקרה האווירית, ותאפשר יצירת תמונת שמיים מדויקת יותר, תהפוך את חיל האוויר למוכן יותר ותסייע בהמשך ביצוע משימת חיל האוויר – שמירה על ביטחון שמי מדינת ישראל״.

"שיתוף הפעולה הטכנולוגי המובל על ידי מפא"ת, הסוכנות האמריקנית להגנה בפני טילים והתעשיות", אמר ראש מפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') ד"ר דניאל גולד, "מוביל לפריצות דרך טכנולוגיות הבאות לידי ביטוי ביכולות מבצעיות משמעותיות גם במערכת 'טל שמיים' שהפכה חזון טכנולוגי למערכת מבצעית משמעותית״.

"מערכת 'טל שמיים' הינה משימה מאתגרת שהצבנו לעצמנו לפני כעשור ונמסרת היום לחיל האוויר לקראת הפיכתה למערכת התרעה מבצעית, משנה מציאות", אמר ראש מנהלת 'חומה' במפא"ת, משה פתאל, "בלון הגילוי האווירי ישייט בגובה רב, יצפה לטווחים רחוקים ויאפשר יכולת גילוי מקסימלית של איומים מתקדמים מכיוונים שונים".

"פרויקט זה מהווה דוגמה מצוינת נוספת לשיתוף הפעולה בין הסוכנות להגנה מטילים (MDA) למנהלת 'חומה' במפא"ת והתעשיות השותפות, אמר ראש הסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA)", אדמירל ג'ון היל, "פיתוחים טכנולוגיים מסוג זה מניבים תועלת לשתי המדינות. מערכת 'טל שמיים' תשפר את יכולותיה של מדינת ישראל בגילוי איומים מתקדמים ותשמור על היתרון הצבאי האיכותי הישראל".

קרדיט לידיעה ולתמונות : דובר צה"ל

וכך זה נראה בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת  : 

קרדיט לתמונות : מחלקת מורשת יחידת 8200