אבן דרך היסטורית בחקר החלל: התגלו 65 כוכבי לכת חוץ שמשיים חדשים

NASA Exoplanets on Twitter: "Discovery Alert! 65 new worlds push the number  of exoplanets confirmed by @NASA above 5,000. This represents 30 years of  exploration and discovery by astronomers worldwide using telescopes

קרדיט לתמונה: נאס"א

אבן דרך היסטורית בחקר החלל: נאס"א הודיעה על גילוי של 65 כוכבי לכת חוץ שמשיים חדשים, ובכך נחצה הרף של 5,000 כוכבי לכת מאומתים מחוץ למערכת השמש במחקר שנמשך 30 שנה.

הגילוי הראשון התרחש בשנת 1992, כאשר זוהו שלושה כוכבי לכת חוץ שמשיים שנעים סביב כוכב נייטרונים מסתובב מסוג פולסר. היום, עומד המאגר בארכיון הרשמי של נאס"א על 5,005 כוכבי לכת חוץ שמשיים שכולם הופיעו במאמרים שעברו ביקורת עמיתים וקיבלו אישור אחרי שימוש בשיטות זיהוי מגוונות ובטכניקות אנליטיות. מרביתם של הכוכבים נמצאים במרחק של עד 3,000 שנות אור.

הרשימה כוללת כוכבים סלעיים קטנים כדוגמת כדור הארץ, כוכבים סלעיים ענקיים שמכונים "סופר ארץ", ענקי גז גדולים יותר מצדק, כוכבי "צדק חמים" שחגים בצמידות לכוכבים משלהם וכוכבים קטנים יותר מכוכב נפטון. בחודש שעבר אף פורסם כי בכוכב לכת חוץ שמשי שנמצא במרחק של 855 שנות אור יש עננים שעשויים ממתכת וגשמים שעשויים מאבני חן נוזליות.

"זה לא רק מספר", הסבירה ג'סי כריסטיאנסן, המדענית הראשית של ארכיון כוכבי הלכת החוץ שמשיים שמשמשת גם מדענית במכון למחקר כוכבי לכת חוץ שמשיים של נאס"א בקאל-טק שבפסדינה. "כל אחד מהם הוא עולם חדש לגמרי".

החיפוש אחרי כוכבי לכת חוץ שמשיים צבר תאוצה בזכות טלסקופ החלל קפלר שפועל מאז 2009 ולוויין המחקר לכוכבי לכת חוץ שמשיים (TESS) שפועל מאז 2018. טלסקופ החלל על שם ג'יימס ווב, שנמצא בהכנות האחרונות לקראת תחילת הפעילות, צפוי לזהות עולמות חדשים.

נאס"א צפויה לשגר בשנת 2027 את טלסקופ החלל על שם ננסי גרייס רומן שגם יחפש כוכבים חדשים. משימת אריאל של סוכנות החלל האירופית, שצפויה להיות משוגרת בשנת 2029, תתמקד בחקר האטמוספרות של כוכבי לכת חוץ שמשיים.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי