בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה גרמניה משדרגת את צבאה

קנצלר גרמניה אולף שולץ הכריז בנאום בפני הפרלמנט ב-27.2 על קרן חדשה בסכום של 100 מיליארד אירו (113 מיליארד דולר) בשביל לממן את שדרוג הציוד הצבאי של גרמניה – כולל מל״טים, מטוסי קרב, ועוד. שולץ אמר מפורשות שגרמניה תרכוש מל״טי איתן חמושים מישראל.

בשביל פרופורציות ההוצאה הצבאית של גרמניה בשנת 2020 עמדה על 52 מיליארד דולר.

בנוסף, שולץ הכריז שעד 2024, ההוצאה הצבאית של גרמניה תעמוד על 2% מהתמ״ג, לראשונה מאז 1990. כיום ההוצאה הצבאית עומדת על 1.4% מהתמ״ג, או 52 מיליארד דולר. הגדלת ההוצאה ל-2% (כך שתעמוד על 77 מיליארד דולר), תהפוך את גרמניה למדינה השלישית בעולם בהוצאה צבאית, אחרי רק ארה״ב וסין.

אולי הדבר הכי חשוב בנאום של שולץ היא ההצהרה הברורה שיש כאן שינוי לא רק של מדיניות, אלא של חשיבה. גרמניה מבינה שזה עולם חדש, והיא צריכה להגן על עצמה ועל אירופה בכוחות עצמה. היא צריכה את הנשק לבלום את המלחמה של פוטין, ולמנוע את הקמתה של אימפריה רוסית חדשה. היא צריכה צבא משל עצמה, וצבא שיכול לענות לאיום הרוסי.

כפי שהוא מנסח זאת, גרמניה תמשיך לתמוך בדיפלומטיה, אך לא מתוך נאיביות. גרמניה לא תמשיך בדיבורים בשביל דיבורים, אלא תתמוך בדיאלוג רק אם שני הצדדים מעוניינים בו בכנות.

בזמן שההצהרה של שולץ היא היסטורית, צריך להמתין ולראות אם המילים הופכות למעשים, והאם השינוי הוא באמת שינוי תודעתי עמוק או שמא הפציפיזם הגרמני ירים את ראשו שוב כשהמשבר באוקראינה יסתיים. יכול להיות שבעוד שלושה חודשים שולץ יחזור בו מדברים. יכול להיות שהביורוקרטיה הגרמנית, שהאקדמיה, יתנגדו לבצע את השינוי המחשבתי.

הלובי העסקי הגרמני, זה שמושקע בצורה משמעותית ברוסיה, לא נעלם. בעוד חצי שנה כשהציבור בגרמניה יתמודד עם אינפלציה, אפשר וסדרי העדיפויות של ברלין יחזרו לדפוסים ישנים.

תהיה אשר תהיה התוצאה הסופית, נאומו של שולץ כרגע מסתמן כמפנה היסטורי – גרמניה לא עוד תנסה לקנות יחסים טובים עם רוסיה, דרך עסקאות גז והשקעות.

קרדיט : ערוץ הטלגרם המשחק הגדול   קרדיט לתמונה:  Atos GmbH ורפא"ל