מבזקי חדשות ליום 19-3-2022. מתעדכן

*- ספינה מהאמירויות ועליה מטען של מכוניות שקעה במפרץ במרחק כ-30 מייל מנמל עסלווייה שבאיראן (מחוז בושהאר). לא ברור מה גרם לשקיעתה אך ככל הנראה מדובר בתנאי מזג אוויר סוערים ורוחות עזות. מאמצים נעשים לחילוץ 30 אנשי הצוות.

*- "הצלף הקטלני ביותר בעולם" מת במריופול?
בשעות האחרונות ישנן ידיעות בלתי רשמיות ברשתות ולפיהן הצלף הנחשב לטוב ביותר בעולם נהרג בעת חילופי אש עם הכוחות הרוסיים בעיר האוקראינית מריופול. מדובר בצלף קנדי צרפתי שלחם בשירות הצבא הקנדי באפגניסטן. את שמו הוא עשה שם ולכן זכה לכינוי "ואלי". לפני מספר שנים אף סייע לכוחות הכורדים במלחמתם נגד מחבלי דאעש.

ואלי הגיע לאוקראינה לפני ימים אחדים דבר שזכה להד תקשורתי עולמי נרחב. היום כאמור ישנן ידיעות שהוא כבר נהרג אך הטענה היא כי ידיעות אלה מופצות על ידי גורמים רוסים כחלק מקמפיין התעמולה של הקרמלין.

מאוחר יותר התברר כי הידיעה על מותו היתה פייק.

*- הסעודים (בינתיים) לא שוברים את הכלים והדולר
סעודיה אינה מרוצה ממדיניות ממשל ביידן כלפיה, בטח לא כשהסכם עם איראן קרוב מתמיד וכשהחות'ים התימנים מחוץ לרשימת ארגוני הטרור. בימים האחרונים יש יותר ויותר ידיעות על עסקאות הנרקמות בין סעודיה לבין סין. בוול סטריט ג'ורנל דווח היום שסעודיה שוקלת לקבל תמורת הנפט שתמכור לסין את המטבע הסיני יואן במקום דולר. צעד כזה אמור לסייע ליואן להפוך למטבע בינלאומי סחיר. הפגיעה בדולר אמורה להיות מינורית.

אבל זמן קצר אחרי הפרסום, בריאד מיהרו להכחיש את הידיעה וציינו שהיא חסרת בסיס. במילים אחרות, הסעודים מעבירים לאמריקאים מסרים של חוסר שביעות רצון אך מעדיפים לא לשבור כליל את הכלים….

*- דווקא בזמן המשבר קטר "מפשלת"
נתונים עדכניים לגבי יצוא הגז הטבעי המנוזל מקטר במהלך החודש שעבר מעידים על ירידה, דווקא בעת ששוק הגז העולמי נכנס למשבר עוד לפני הפלישה לאוקראינה. לפי הנתונים, בחודש שעבר יצוא הגז מקטר הגיע ל-5.5 מיליון טון, ירידה של 13% בהשוואה לינואר 2022. הקטרים טוענים כי הירידה נבעה מהשבתת קווי יצור לצורך תחזוקה אך, כפי שדיווחתי לכם בעבר, מקורות לא רשמיים טוענים כי קווי היצור הושבתו עקב תקלה "מסתורית". ההערכה היא שעם חזרת קווי היצור לפעולה במהלך החודש הנוכחי היצוא של קטר יעלה ל-6.5 מיליון טון.

יצוא הגז הקטרי הגיע ל-18.8 מיליון טון ברבעון האחרון של השנה שעברה, בהשוואה ל-18.3 מיליון טון ברבעון המקביל של 2020, עם קצב צמיחה שנתי של 2.7%.

*- הברק מכה פעמיים אבל לא באותו מקום…
אניית מכולות ענקית, שהיא בבעלות אותה חברה של האנייה שהתהפכה וחסמה את תעלת סואץ בשנה שעברה, התהפכה בראשון בלילה ליד נמל בולטימור בארה"ב. ספינת הענק "אוור פורוורד" שאורכה 334 מטר התהפכה זמן קצר לאחר שיצאה מנמל בולטימור, כך דיווחו הרשויות בארה"ב.

לא היו נפגעים בהתהפכות והאנייה לא חוסמת את הגישה לנמל. מאמצים נעשים לחילוצה. התקרית הזו קוראת בדיוק כשנה לאחר שספינת "אוור גיוון" התהפכה בתעלת סואץ והביאה לחסימתה למשך ששה ימים. שתי הספינות הן בבעלות החברה הטאייוונית "אוור מארין קורפ".

*- למה טורקיה נבהלה מההצלחה שלה?
מאז החלה הלחימה באוקראינה הכטב"מ הטורקי "ביירקטאר" הפך סיפור הצלחה. הצבא האוקראיני מהלל את ביצועיו בהשמדת טנקים רוסיים (ראו דוגמה בסרטון👆), אבל דווקא בטורקיה מנסים להנמיך את ההתלהבות. בטורקיה, שמנסה למצב עצמה כמתווך בסכסוך, חוששים מתגובה רוסית וכבר מיהרו להצהיר שהכטב"מים הללו נמכרו לאוקראינה על בסיס מסחרי ולא נמסרו לה כסיוע צבאי. בכל מקרה מבחינת רוסיה, החשבון עם הטורקים פתוח….

ביירקטאר המרחף בשמי אוקראינה הוא חלק מ"דיפלומטיית הכטב"מים" שמיישמת טורקיה בשנים האחרונות המניבה לה רווחים והשפעה מדינית באזורים שונים בעולם. בשנה שעברה עלה הביקוש למוצר הטורקי הזה והיצוא שלו הסתכם בלמעלה מ-3.2 מיליארד דולר.

אגב בישראל מכחישים כי ביירקטאר מיוצר על סמך העברת טכנולוגיה ישראלית בזמן שאנקרה וירושלים קיימו מערכת יחסים קרובה בתחום התעשיות הצבאיות.

*- בעזה מבינים: הרצועה לא תשוקם בקרוב
המלחמה במזרח אירופה הנחיתה עוד מהלומה על ניסיונות השיקום של רצועת עזה. גם בכירים בממשלת חמאס מצהירים כי יחולו עיכובים בתכניות. בתסריט האופטימי ישוקמו עד סוף השנה כ-500 בתים שנהרסו כליל בסבב הלחימה האחרון עם ישראל לפני כמעט שנה, קרי כשליש ממספר הבתים הכולל שיצאו מכלל שימוש.

ברצועה מסבירים כי עליית מחירי חומרי הבנייה שמסופקים מישראל וממצרים היא הסיבה שתמנע את התקדמות עבודות השיקום. מאז החלה הלחימה באירופה עלה מחיר 1 טון ברזל המגיע מישראל לרצועה מ-3200 שקל ל-4200 שקל.

במקביל ומחוץ לענף הבנייה מורגשת עליית מחירים של עוד מוצרים ובראשם הקמח מה שמגביר את זעם התושבים כלפי ממשלת חמאס.

*- צ'לסי תעבור לידיים סעודיות?
בתקשורת הערבית דווח בסוף השבוע על עניין סעודי גדול ברכישת מועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי שהופקע מידיו של האוליגרך רומן אברמוביץ'. לפי הדיווחים, איש העסקים מוחמד אלח'ריג'י (בן 38) עומד בראש קבוצה שמציעה 3 מיליארד דולר על המועדון הלונדוני. לפי הדיווח, הוא מתכנן גם לשדרג את אצטדיון סטמפורד ברידג' שם משחקת צ'לסי.

אלח'ריג'י שידוע כאוהד צ'לסי מושבע הוא בעל מספר חברות סעודיות כולל בתחום הפרסום והמדיה. מקורות בסעודיה טוענים כי אלח'ריג'י הוא בעצם "דמות קש" כשהבעלות בעצם מובילה לסביבתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. יוזכר כי רק לפני מספר חודשים רכשה קרן ההשקעות של ממשלת סעודיה מועדון כדורגל אנגלי אחר – ניוקאסל.

*- מהו ארסנל הטילים של איראן וממה ישראל צריכה לחשוש?
בעקבות השיגור של 12 טילים בליסטיים מאיראן לארביל בצפון עיראק הזדמנות לעשות סדר במה שקרוי "תעשיית הטילים הבליסטיים" של איראן אותה ישראל מנסה לעכב. התרשים  הלקוח מאתר איראני מפרט את סוגי הטילים, הטווח שלהם ואורכם.להלן.

מה ששוגר הלילה היה טיל מסוג "פאתח 110" שהטווח שלו עד 300 ק"מ והוא מאיים על המדינות השכנות לאיראן. הטילים שעלולים להגיע לישראל הם: שיהאב 3, סג'יל וח'ורמשאר שהטווח שלהם עד 2000 ק"מ. כמו כן האיראנים פיתחו את הטיל "סומאר" בעל טווח של 2500 ק"מ. כפי שניתן לראות מהמפה הטילים ארוכי הטווח מאיימים לא רק על ישראל אלא גם על ליבה של אירופה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין