מדוע רוסיה עוברת להסתמך על מתנדבים סורים שילחמו באוקראינה?

ב-11 במרץ הודיע ​​דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, כי יאפשרו ללוחמים הסורים, ולמי שמגיעים מהמזרח התיכון בכלל, להילחם לצד הכוחות הרוסיים באוקראינה.

מקור צבאי אמר לתחנת " סוריה טי וי " כי שמעון אל-ווקאל, מפקד מה שמכונה "ההגנה הלאומית" באזור מחרדה – محردة שבאזור הכפרי של מחוז חאמה, שוהה עם לפחות 500 מאנשיו בבסיס "חמיימים" הרוסי באזור הכפרי של מחוז לטקיה, לקראת מעבר לחזיתות הלחימה באוקראינה.

רוסיה דורשת שמתנדבים סורים המעוניינים לנסוע לאוקראינה חייבים להיות בעלי ניסיון שטח של שנה לפחות, ובעלי היסטוריה של תיאום עם קצינים רוסים במהלך פעולות צבאיות בסוריה.

בפברואר 2021 הוענק לשמעון אל-וכיל  אות "מסדר הנאמנות לרוסיה" ממפקד כוחות הקרקע בסוריה, הגנרל דמיטרי גלוצ'נקוב.

כוחות "ההגנה הלאומית" באלסקילביה – السقيلبية, בפיקודו של נביל אלעבדאללה, כבר החלו לרשום את שמות המבקשים לצאת לחזיתות הקרב באוקראינה.

לאל-עבדאללה יש קשרים הדוקים עם בסיס "חמיימים" הרוסי, ומילא תפקיד מרכזי בגיוס הנוצרים באזורו להילחם לצד הכוחות הרוסיים.

מטרות צבאיות

המספרים המבטאים את אבדותיה של רוסיה באוקראינה משתנים, שכן קייב מדברת על אלפי הרוגים ופצועים בשורות הצבא הרוסי, בעוד מוסקבה חשפה ב-2 במרץ הקרוב אובדן של 500 חיילים, וכנראה שמספר גדל מאוד לאחר עוד 12 ימי לחימה . באשר לנתון שגילה סקוט פרייר, מנהל סוכנות הביון של הפנטגון, ב-8 במרץ, הוא הצביע על כך שבין 2,000 ל-4,000 חיילים רוסים נהרגו, בקצב של בין 166 ל-333 חיילים ביום.

נראה כי רוסיה מבקשת לעצור את מצב השחיקה האנושי, על מנת למנוע גלי זעם פנימיים נוספים, שיעלו את מפלס ההפגנות נגד הפעולות הצבאיות, במיוחד כאשר הסנקציות הכלכליות  מתחילות לתת את אותותיהן.

מקור יודע דבר אישר לאתר "סוריה טי וי", כי ככל הנראה פוטין החליט לאפשר השתתפות לוחמים מהמזרח התיכון, לאחר שהשתכנע לחלוטין כי ההערכות שעשה רמטכ"ל צבא רוסיה,  ולרי גרסימוב, לפני תחילת המערכה הצבאית, לא היו נכונות.

הוא העריך כי כיבוש קייב יהיה מבצע מהיר וזול מבחינת מחיר החיי אדם, וניתן יהיה לגייס מספר רב מהאוקראינים הנאמנים לרוסיה. עם זאת, משך המבצעים הארוך והמחירים הכבדים שיצטרכו לשלם עם הכניסה למלחמה בשטח בנוי , גרם לצבא הרוסי להסתמך על הקצינים שהובילו את הפעולות בסוריה, בנוסף לכוחות המקושרים איתם, שיש להם ניסיון בלוחמת גרילה.

ככל הנראה, מוסקבה נערכת לקרב ממושך, כשהיא מסתמכת בעיקר על בדלנים אוקראינים מאזור דונבאס, כמו גם על שכירי חרב זרים, כדי לנסות לצמצם את המחיר בחיי אדם.

לחץ פוליטי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על כוונתם להסתמך על שכירי חרב מהמזרח התיכון במלחמה באוקראינה, בנאום ישיר במהלך ישיבה מצולמת של מועצת הביטחון הרוסית.

שויגו אישר אז שיש מתנדבים מהמזרח התיכון, המוכנים להילחם עם הכוחות הנתמכים על ידי רוסיה.

רוסיה מאמינה שהאיום להביא גורמים מהמזרח התיכון להילחם באירופה, יהווה קלף לחץ על מדינות האיחוד האירופי, מכיוון שהיא תחשש מחדירת לוחמים אלו למדינות אירופה, כלומר מוסקבה רוצה להדגיש את יכולתה לאיים על הביטחון העולמי והאירופי אם לא יקשיבו לדרישותיה.

בנובמבר 2021 תרמה חברת התעופה הרוסית "אירופלוט", בנוסף לחברת התובלה האווירית הבלארוסית, לתהליך של הובלת אלפי מהגרים מסוריה, עיראק וטורקיה לגבול עם פולין, מה שהעלה את החשש באירופה מפני גלי מבקשי מקלט חדשים. ונראה שזה היה בין אמצעי הלחץ הרוסיים לסכל את המאמצים של אוקראינה להצטרף לארגון האמנה הצפון-אטלנטית (נאט"ו).

לא מן הנמנע שרוסיה רוצה להדגיש את השפעתה במזרח התיכון ואת יכולתה לגייס את המדינות העומדות לצידה, והדבר בא לידי ביטוי בביקור שערך שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו בסוריה לפני פתיחת המבצעים הצבאיים נגד אוקראינה, והמטרה היתה להגיב למערך המערבי האנטי רוסי.

ב-5 במרץ 2022, הוושינגטון פוסט חשף כי ארצות הברית ובעלות בריתה מתכוננות לסייע להתנגדות אוקראינית ארוכת טווח.

מדוע רוסיה עוברת להסתמך על מתנדבים סורים שילחמו באוקראינה?

קרדיט : סוריה טי וי