אזהרה אירופית מפני קריסת הסכם איראן עקב דרישות רוסיה

הצהרה משותפת: "אף אחד לא צריך לנסות לנצל משא ומתן כדי להשיג הבטחות שלא קשורות לתכנית"

צרפת, בריטניה וגרמניה הזהירו את רוסיה ביום שבת כי דרישותיה להבטיח את הסחר שלה עם איראן מאיימות לפרום את הסכם הגרעין שכמעט הושלם .

"אף אחד לא צריך לנסות להשתמש במשא ומתן של JCPOA כדי להשיג הבטחות נפרדות מהתוכנית", אמרו בהצהרה משותפת צרפת, בריטניה וגרמניה, שלושת הצדדים האירופיים להסכם הגרעין עם איראן ב-2015.

ביום שישי אמרו ראשי המשלחות הבריטיות והצרפתיות כי יש לפתור את הגורמים החיצוניים שפגעו בשיחות במהלך הימים הקרובים, והזהירו שאם לא כן, השיחות עלולות לקרוס.

"הסכם צודק ומקיף מוכן לחתימה. גורמים חיצוניים חייבים להיפתר בימים הקרובים, אחרת ההסכם הפוטנציאלי יקרוס", אמרה סטפני אל-קאק בטוויטר.

מקבילה הצרפתי, פיליפ הררה, חזר על הערותיה בציוץ נפרד.

סוכנות הידיעות האיראנית דיווחה כי ראש המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין, עלי באגרי קאני, עזב את וינה ביום שישי, לאחר שהשיחות שמטרתן להחיות את הסכם הגרעין האיראני מ-2015 עם מעצמות העולם הושעו.

ג'וזפ בורל, הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, אמר ביום שישי כי הטקסט הסופי על החייאת הסכם הגרעין משנת 2015 בין איראן למעצמות העולם "מוכן ביסודו ונמצא על השולחן", אך נדרשת הפסקה בשיחות בגלל "גורמים חיצוניים ".

הפסקת השיחות באה לאחר שבקשה רוסית ברגע האחרון אילצה את המעצמות העולמיות להשהות את המשא ומתן לתקופה בלתי מוגבלת, אם כי נוסח ההסכם הושלם ברובו.

המגעים שנמשכו 11 חודשים לחזרה להסכם שבמסגרתו הוסרו הסנקציות בתמורה למגבלות על תכנית הגרעין שלה, נמצאים כעת בשלבים האחרונים.

אבל שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, דרש במפתיע ערבויות לכך שהסחר של רוסיה עם איראן לא יושפע מסנקציות שהוטלו על מוסקבה בשל פלישתה לאוקראינה, דרישה שמעצמות המערב טוענות שאינה מתקבלת על הדעת, וושינגטון מתעקשת לדחות אותה.

טהראן ציינה כי ישנם מכשולים חדשים להחייאת ההסכם. וושינגטון אישרה כי אין בכוונתה להיענות לדרישותיה של רוסיה, שלדבריה אין כל קשר לשיחות האיראניות.

محادثات حول الاتفاق النووي الايراني

קרדיט לתמונה: "קול ביירות"