מבזקי חדשות ליום 12-3-2022. מתעדכן

*- רק זה היה חסר עכשיו: מתקפה על בית זיקוק בסעודיה
סעודיה הודיעה בשעות המוקדמות של היום כי בית זיקוק שלה באזור ריאד הותקף. לא נמסרו פרטים רבים אך מההודעה עולה כי התקיפה באמצעות רחפן בוצעה אתמול אחר הצהריים. לא נמסר מהיכן הגיע כלי הטיס אך לא יהיה זה מופרך להניח כי הוא הגיע מתימן והופעל על ידי החות'ים הפרו איראנים.

הסעודים טוענים כי נגרמה "שריפה קטנה" כתוצאה מהתקיפה אך לא היו נפגעים בנפש. בשנת 2019 הותקפו מתקני נפט בסעודיה שהצליחו להפחית למשך מספר ימים את תפוקת הנפט במחצית. אם דבר כזה יקרה היום בתנאי השוק, מחיר הנפט יזנק בצורה משמעותית….

*- הפילגש של שר החוץ הרוסי על הכוונת…
בבריטניה מדווח כי הפרלמנט דורש כי סבב הסנקציות הבא על אישים בממשל הרוסי יכלול גם את בני המשפחה של הבכירים. ספציפית ישנה דרישה להכניס לרשימת הסנקציות את הפילגש של שר החוץ הרוסי לברוב, סבטלנה פוליאקובה ובתה בת ה-26 פולינה קובלבה.

פוליאקובה שחקנית ומסעדנית היא הפילגש של שר החוץ כשני עשורים והיא התלוותה אליו לעשרות נסיעות דיפלומטיות. במשך השנים היא התעשרה כתוצאה מהקשר הזה. הבת שלה למדה באנגליה והועסקה בחברת הנפט גזפרום הרוסית. כבר בגיל 21 היא רכשה במזומן בית פאר באזור קנזיגסטון תמורת 4.4 מיליון פאונד. קובלבה הצעירה חיה חיי פאר אך מאז החלה הפלישה לאוקראינה מחקה את חשבון האינסטגרם שלה שהיה מלא בתמונות שלה ברכבי פאר ובבתי יוקרה. עתה כאמור הפרלמנט הבריטי מבקש לתפוס את כל הנכסים הללו ולגרשה מבריטניה.

*- מנהריה לעומאן…
ברשתות אתמול בעומאן התחוללה סערה זוטא כשאחד המשתמשים העלה תמונה של כוס תה שקנה באחד מבתי הקפה המקומיים והכוס החד פעמית כללה את הכיתובים בעברית "שוק פיסל הגדול". הוא תהה האם יש כאן אזלת יד של הרשויות או תחילת נורמליזציה עם ישראל. בתגובה העלו גולשים אחרים מעומאן תמונות של אותה כוס מאזורים אחרים בסולטנות וגם תמונות של מוצרים אחרים מנקודות מכירה שונות עם כיתוביות בעברית.

"הרשות להגנת הצרכן" העומאנית הודיעה כי תבדוק מה מקור המוצרים ואם אכן "הסתתנו" מוצרים ישראלים לשוק המקומי. לפי הערכות מקור המוצרים דווקא מסין ולא מישראל ומדובר באותו ספק שמייצר את הכוסות עבור "שוק פיסל הגדול" שליד נהריה.

חייב לציין שהיו גם גולשים שתהו לפשר המהומה בטענה שמדובר בכיתובים בשפה העברית ולא "מוצר של האויב"…

*- רוסיה יכולה לנתק את אירופה מהאינטרנט?
עיתון צרפתי טוען שבאירופה גובר החשש שאם המשבר מול אירופה יסלים, רוסיה תנקוט בצעד קיצוני שעלול לגרום נזק כלכלי אדיר לעולם. החשש הוא שרוסיה תקטע כבלי תקשורת תת ימיים, דרכם עוברים 99% מהתעבורה ברשת. לפי הערכות, "בזכות" הכבלים הללו מבוצעות בכל יום עסקאות בשווי של 10 מיליארד דולר. זהו לא תסריט מופרך: בשנת 2014 בעת משבר קרים, קטעה רוסיה את כבלי התקשורת של אוקראינה.

באירופה שוקדים עתה על הגברת מאמצי ההגנה וכן מתן מענה מהיר במקרה שזה אכן יתרחש. אירופה מודעת לכך שבשנים האחרונות, רוסיה הגבירה את מאמצי האיסוף שלה בכיוון זה. באוגוסט 2021, אנייה רוסית השתמשה במיני צוללת מסוג AS-37, שיכולה לרדת לעומק של 6,000 מטר, מול חופי אירלנד כדי לעקוב אחרי התוואי של כבל תקשורת ראשי המקשר את אירופה וארה"ב.

בעולם פרוסים 420 כבלי תקשורת באורך כולל של 1.3 מיליון ק"מ. הכבל הארוך ביותר (39,000 ק"מ) מחבר את דר' מז' אסיה למערב אירופה דרך הים האדום.

*- זה מה שהטורקים רוצים מישראל?
בצד הישראלי אין אשליות שהתקדמות ביחסים עם טורקיה בעקבות ביקורו של הנשיא הרצוג באנקרה, תהיה איטית ומדורגת מאחר שלמדנו להכיר היטב את ארדואן. יש לזכור כי טורקיה נכנסת לשנת בחירות, כך שישראל צריכה להיות מחושבת.

אבל בצד הטורקי יש ציפיות גדולות יותר. היום מופיע מאמר מעניין של פאתח יורטסבר, קצין לשעבר בחיל הים הטורקי. הוא מעלה על נס את שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות בעבר ומקווה כי הביקור של הרצוג יסלול את הדרך מחדש. הוא כותב שהשת"פ עם ישראל סייע לשדרוג יכולות הצבא הטורקי ולפיתוח המגזר הביטחוני של טורקיה. "ההסכמים (עם ישראל) סיפקו לטורקיה גישה לטכנולוגיה וחומרה צבאית מתקדמת המיוצרים על ידי חברות ביטחוניות ישראליות כמו התעשייה האווירית, תעש, רפאל ואלתא", כך הוא כתב.

לפי הקצין לשעבר, בייחוד עתה לאחר הפלישה לאוקראינה, טורקיה זקוקה לשפר את ההרתעה הצבאית שלה בדגש על הים השחור וישראל יכולה לסייע בכך. הוא גם הזכיר כי חיל האוויר הטורקי איבד מכוחו עקב התדרדרות היחסים עם ארה"ב והדגיש כי שיפור היחסים עם ירושלים יסייע לטורקים לשקם את היחסים עם ארה"ב, דבר שיסייע לחיזוקה הצבאי.

*- כותרות גדולות, השפעה קטנה (יחסית)
נשיא ארה"ב ביידן הכריז על חרם נפט ועוד תשומות אנרגיה מרוסיה. הצעד הזה הקפיץ את מחירי הנפט אל מעל 132 דולר לחבית נכון לכתיבת שורות אלה. בשלב זה האיחוד האירופי אינו מצטרף.

ארה"ב בניגוד לאירופה מייבאת מעט יחסית נפט מרוסיה (פחות מ-8% מסך כל התצרוכת האמריקאית) ולכן יכולה לעשות את הצעד הזה. עבור רוסיה מבחינה כלכלית מדובר בנזק אבל לא כזה שישנה את כללי המשחק מאחר שהיצוא לארה"ב מהווה כ-5% מיצוא הנפט הרוסי. אבל אין ספק שההכרזה של ביידן ממשיכה לשחוק את מחירו של הנפט הרוסי.

אם אירופה תצטרף לחרם נפט על רוסיה זה יהיה כנראה רק אחרי שתבטיח לעצמה אספקה ממקורות אחרים כמו מדינות המפרץ או מדינות מצורעות כמו איראן וונצואלה. עד שזה יקרה גם באירופה וגם באזורים אחרים בעולם ימשיכו לשלם יותר ויותר על הנפט.

*- למה מצרים צריכה עוד צוללות?
עיתון בצרפת מדווח כי מצרים הביעה התעניינות לרכוש מצרפת צוללות "ברקודה" מתקדמות וכן נושאת מטוסים משומשת הכוללת כ-20 מטוסי "ראפאל מארין". המגעים בין קהיר למצרים בנושא זה החלו כגר לפני יותר משנה, כך מדווח.

יצוין כי בשנת 2020 הושלמה מסירת ארבע צוללות לחיל הים המצרי מחברת טיסנקרופ הגרמנית בעולם הערבי מעריכים כי הרכש המצרי המתוכנן הזה נועד להגביר את יכולותיה להגן על האינטרסים הימיים שלה.

Photos: German-made S-44 submarine arrives at Alexandria naval base to join Egyptian forces - EgyptToday

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין   קרדיט לתמונה: איג'יפט טודיי