אל-ג'זירה: שיתוף הפעולה המודיעיני בין טורקיה וישראל העמיק לאחרונה

הרשת הקטארית, אל-ג'זירה, ציינה כי הדיווחים האחרונים מצביעים על כך ששיתוף הפעולה המודיעיני בין טורקיה וישראל העמיק בחודשים האחרונים.

דברים אלו נאמרו במהלך סיקור ביקורו של נשיא ישראל יצחק הרצוג באנקרה, ופגישתו עם מקבילו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, בצעד שהוא הראשון מסוגו מזה 14 שנים.

אל-ג'זירה ציטטה כלי תקשורת – שלא ציינו את שמם – לפיהם דיווחים מצביעים על העמקת שיתוף הפעולה המודיעיני בין טורקיה לישראל בחודשים האחרונים, במיוחד לאחר גילוי חוליות איראניות שביקשו לפגוע במספר אנשי עסקים ישראלים העובדים בטורקיה.

ביום רביעי, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שוחח באנקרה עם עמיתו הישראלי יצחק הרצוג על יחסים ושיתוף פעולה דו-צדדיים בתחומי האנרגיה וההגנה.

השיחות במתחם הנשיאות בבירה הטורקית עסקו גם בהתפתחויות בנושא האוקראיני-רוסי, בנושא מזרח הים התיכון ובפרויקט הארכת צינור גז מישראל לאירופה דרך שטח טורקיה.

ארדואן אמר – במסיבת עיתונאים משותפת לאחר השיחות – כי שיפור היחסים בין טורקיה לישראל חשובים מאוד ליציבות והשלום באזור, והוסיף כי הוא מאמין כי "הביקור ההיסטורי" של נשיא ישראל תהיה נקודת מפנה חדשה ביחסים בין שני הצדדים.

הוא הוסיף כי אמר להרצוג כי לשני הצדדים יש את היכולת והידע לשתף פעולה בתחומי האנרגיה, הכלכלה והביטחון, בהתייחסו לביקור הצפוי והחשוב מאוד בישראל של שר האנרגיה ומשאבי הטבע הטורקי.

הנשיא הטורקי הבהיר כי הוא הדגיש לעמיתו הישראלי את חשיבות פתרון שתי המדינות, וציין כי הנושא הפלסטיני הוא אחד הנושאים המרכזיים בשיחות.

כמו כן הוא ציין את רגישות טורקיה ליחס הישראלי למקומות הקדושים של הפלסטינים בירושלים.

בפן הכלכלי אמר הנשיא הטורקי כי היקף חילופי הסחר בין ארצו לישראל רשם בשנה שעברה עלייה של 36% והגיע ל-8.5 מיליארד דולר, והביע ביטחון שערכו יעלה ל-10 מיליארד דולר.

הרצוג אמר כי הוא מאמין שהיחסים עם טורקיה יתבססו על "כבוד הדדי" מעתה ואילך, וציין כי שר החוץ הטורקי מבלוט קאווזוגלו יבקר בישראל בחודש הבא.

יוזמת הנשיא הטורקי לפנות לנשיא הישראלי הנוכחי כדי לברך אותו על בחירתו לנשיא ישראל ביולי האחרון סימנה נקודת מפנה ראשונה ביחסי טורקיה-ישראל, והשיקה יוזמה לשיקום היחסים בין שתי המדינות, שהידרדרו בשנים האחרונות.

במהלך העשור הנוכחי, היחסים בין שתי המדינות היו עדים לעליות ומורדות, עם האשמות חוזרות ונשנות של ישראל נגד טורקיה באימוץ החמאס.

למרות היוזמה לשיפור היחסים בין שתי המדינות, גורמים ישראלים – כולל ראש הממשלה נפתלי בנט – הצהירו כי אינם בהכרח סומכים על הנשיא ארדואן, והאשימו אותו במצבי רוח הפכפכיםבהן הוא לא מהסס לתקוף את ישראל ולבקר את מדיניותה בשטחים הפלסטיניים, ובעיקר בירושלים.

خدم الأمة التركية" و"القلعة" وزعيمهم "حارس الدولة السري".. الاستخبارات التركية MIT - YouTube

קרדיט : טורק פרס