הכנות לקראת הנורוז וסרטי החג

איראן לובשת חג
בפוסט היום על איראן, לא אספר לכם על הטקס המרגש שהיה בבסיס שהיד נוג'ה בהמדאן, של חיל האוויר האיראני, ובו "קיבלו כנפיים" הטייסים החדשים שסיימו קורס טייס של חיל האוויר האיראני, וגם לא על חדשות היום הקשורות לשיחות על הסכם הגרעין בווינה, או הלוויה סוחטת הדמעות של שני קציני משמרות
המהפכה בדרגת אלוף משנה, שחוסלו בזמן שנסעו ברכבם, לפי פרסומים זרים, בתקיפת צה"ל לפני יומיים בפאתי דמשק.
היום אספר לכם על ההכנות ברחבי איראן לקראת חג הנורוז שיחול ב 20 במרץ (והוספתי הרחבה גם כאן) ערי איראן לובשות חג, הרשויות המקומיות מתקנות וצובעות בפארקים, גינות ורחובות, את מה שצריך (ונמצא במקומות אליהם יגיעו החוגגים) וכמובן עסוקות בשתילת צמחים רבים בכל מקום בו ישנה תנועת תושבי המקום ותיירים.
כל רשות מקומית עושה לפי יכולתה התקציבית לחדש ולתקן, לצבוע ולשתול, להחליף ולהוסיף ספסלים ציבוריים, ופחי זבל. יש רשויות העושות זאת בגדול, ויש שעושות את המעט שהן יכולות, אבל ככל שניתן, כולם עוסקים בהכנות לחג.
לנו נשאר לקוות שרוב אזרחי איראן, יוכלו השנה לקנות את המצרכים לשולחן החג, למרות שאם נבחן את עליית המחירים של מצרכי היסוד, בשר בקר ובשר עוף, דגים, פירות וירקות, אגוזים וכל השאר, ואת המשכורות שערכן הריאלי רק ממשיך לרדת, לצערי ניתן לצפות לעוד נורוז עצוב יחסית.

معلومات عن عيد نوروز(عيد الشجره)لايفوتك!!! - YouTube

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

משהו חורק בסרטי החג
היום (רביעי ה 9 במרץ) התחילו בתי הקולנוע ברחבי איראן, להקרין את הסרטים החדשים שיוצאים לקראת הנורוז, הצופים שעדיין יש פרוטה פנויה בכיסם, באים לבתי הקולנוע לשכוח מעט מצרות היומיום שמעריף המשטר הטוב והמיטיב על ראשי אזרחי איראן האומללים, והשנה יש מבחר של שבעה סרטים חדשים,
במבחר ז‘אנרים שהמשטר קבע ליוצרי הסרטים.
אם לא ידעתם, המשטר באיראן מאשר מראש איזה סוג סרט יוצרי הקולנוע האיראנים יפיקו, ולחג הנורוז, ”דואג“ המשטר הנפלא, שלאזרחים יהיו סרטים במבחר ז‘אנרים, שכל אד יוכל לבחור את הז‘אנר החביב עליו, והסרטים השנה יהיו סרטי קומדיה, סרטי דרמה, סרטים העוסקים בנושאים חברתיים, וכמובן איך
אפשר בלי סרטים בנושא ההגנה הקדושה של איראן, וכמובן שיש צורך באישור המשטר, כדי להקרין את הסרט שהופק.

הסרטים שכבר אושרו להקרנה השנה הם:
* אסור (قدغن = Forbidden)סרט מלודרמה חברתית ומשפחתית, על עבירות שגורמות לאובדן משמעות של ערכים ומערכות יחסים.
* מצבו של מהאדי (موقعیت مهدی = Mahdi of Situation The) סרט דרמת מלחמה, על מהדי בייקרי, מפקד אוגדת העשוראא ה 31 ,שלאחר מבצע חייבר במלחמת איראן-עיראק, ביקש מחמיד, אחיו הצעיר לחזור לחזית ולהיות איתו.

* גול עצמי (گل به خودی = Goal Own = Khodi-e-Gol) קומדיית ילדים (משנת 2020) על קבוצת ילדים בבית יתומים, היוצאים להרפתקאות בעזרת בובות.
המשטר עדיין לא אישר את כל הסרטים להקרנות הנורוז הקרוב, היות ונטען שיוצרי ארבעה סרטים עדיין לא הגישו את גרסת הסרט הסופית לאישור, ולכן ההקרנות החגיגיות החלו רק עם שלושה סרטים.
הסרטים שהתאחרה מעט הגשתם לאישור המשטר הם:
* המפסידן (مردبازنده = Loozer The) סרט מתח על איש מודיעים מזדקן, ומקרה רצח מסתורי.
* שאדרובן (شادروان = Shadravan) דרמה משפחתית חברתית, על צרותיה של משפחה לאחר מותו הפתאומי של אב המשפחה.
* רצועת כלבים (سگ بند = Strap Dog) קומדיה חברתית (משנת 2019 ,שמשום מה עדיין לא אושרה להקרנה עד עכשיו, אבל אומרים שזה בגלל הקורונה)
אציין כי שם הסרט – רצועת הכלב לקוח מטכניקה של ספורט הזורחנה.
* ואחרון חביב הסרט ששמו יום אפס (روز صفر = Zero Day) סרט פעולה, העוסק במבצע של המשרד למודיעין ולביטחון לאומי (وزارت اطالعات و امنیت کشور) למעצרו של עבד אל-מאלכ ריגי (عبدالمالک ریگی = Rigi Abdolmalek) הבלוצ‘י, שהיה מנהיג ארגון המורדים / טרוריסטים ג‘ונדאללה, שפועל במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן, שהוצא להורג ארבעה חודשים לאחר מעצרו בפברואר 2010.
אוסיף שיש מי שאומרים שהמשרד גם השתתף במימון הסרט) שעלה 8 מיליארד טומאן (והכוונת היוצרים לקבלת "התוצר הנכון", דבר שמעלה תהיות מדוע הסרט עדיין לא אושר להקרנה לציבור הרחב בבתי הקולנוע?
למרבה האבסורד זה סרט לא באמת חדש, שהכנתו הסתיימה ב 2019 ויצא לקראת נורוז 2020 ואף זכה בפרס בפסטיבל הסרטים האיראני בפברואר 2020 ,אבל לא הוקרן עדיין לקהל הרחב, והסיבה הנאמרת פומבית, שזה בגלל מגבלות הקורונה, הסיבה שעיכבה את הקרנתם של סרטים אחרים מהרשימה לעיל, אם
זה נכון או לא, נוכל לדעת בימים הקרובים, לאחר אישור הסרט (או שלא) והשוואתו לסרט שהוקרן בפסטיבל פאג‘ר (ומה שנמצא ברשת אם רוצים לצפות בעותק פיראטי) יוצרי הסרטים האלה חייבים להגיש את הסרטים לאישור עד ליום שבת, ה 12 לחודש, ונשאר לנו לקוות שהסרטים יאושרו, והצופים יזכו לראות עוד ארבעה סרטים, בנוסף לשלשה שכבר אושרו.
והיה ולא יגישו את הסרטים לאישור בזמן, או אם לא יאושרו, אז פשוט כפי שכבר קרה בעבר, יהיו לאיראנים פחות סרטים לראות בחג.
אם תהיתם כמה עולה היום כרטיס לסרט באיראן, אספר לכם שהמחיר הרגיל הוא 45 אלף טומאן = 450 אלף ריאל, אבל ברוח החג (וכפי הנראה גם מחוסר ברירה, כי רבים באיראן שמחיר הכרטיס פשוט יקר מדי עבורם) ישלמו הצופים חצי מחיר, בבתי הקולנוע הרגילים המחיר יעמוד על 22,500 טומאן, ובבתי הקולנוע הנחשבים יותר, ינוע המחיר בין 25 אלף טומאן ל 35 אלף טומאן.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות