אוקראינה כופה התקרבות טורקית-ישראלית

מלחמת אוקראינה האיצה את צעדי ההתקרבות הטורקית לישראל, שהגיעה לשיאה בביקורו של נשיא ישראל יצחק הרצוג באנקרה ביום רביעי וחמישי. בכך סיימו שתי המדינות עשור של מתיחות שנזקיה באו לידי ביטוי רק ביחסיהן הפוליטיים, בעוד היחסים המסחריים ביניהן היו במיטבן ורחוקים ממחלוקת פוליטית כך העריכו בכירים טורקים וישראלים.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הצהיר לאחרונה כי הוא רוצה להעלות את היחסים הפוליטיים עם ישראל לרמה של יחסים כלכליים בין שני הצדדים. אבל ישראל היססה והציבה תנאים בלתי אפשריים לאנקרה, שעיקרם ניתוק הקשרים עם החמאס ואי התערבות בסוגיה הפלסטינית בכלל.

ישראל בנתה רשת של קשרים אזוריים שאיתה היא כבר לא זקוקה לשותף טורקי מאז תקרית ספינת ה"מאווי מרמרה" שטורקיה שלחה כדי לשבור את המצור על עזה, וישראל הסתערה על הספינה והרגה מספר מנוסיעה במאי 2010, מה שהצית מתח ביחסים הדיפלומטיים בין  2 הצדדים.

כעת, לאחר פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה והסנקציות הקשות שהטיל המערב על מוסקבה, הן אנקרה והן תל אביב חשות כי הגיע רגע לשיתוף פעולה ביניהן, במיוחד לאחר שאירופה פתחה במסע חיפושים אחר אלטרנטיבה לגז רוסי. המלחמה באירופה הייתה המניע העיקרי שגרם לישראל להגיב לרצון הטורקי לשקם את היחסים. ביקורו של הרצוג בטורקיה מציין "נקודת מפנה" ביחסים אלו, כפי שתיאר ארדואן.

יחסי טורקיה-ישראל החדשים יתבססו כמעט בוודאות על צינור הגז הישראלי לאירופה דרך טורקיה. זה מה שארדואן קורא אליו במשך חודשים, והוא ישלח בקרוב את שר החוץ ושר האנרגיה שלו לישראל כדי לדון בצעדים מעשיים להתחיל בבניית הקו הזה, שזוכה לברכה אמריקאית וברכה אירופאית.

ידוע שישראל, בתקופת ההתנכרות של טורקיה, התכוונה להקים צינור גז לאירופה דרך קפריסין ויוון, אך הפרויקט הזה עורר תרעומת באנקרה ולא זכה להתלהבות אמריקאית.

טורקיה וישראל מוצאות כי עכשיו זה הזמן המתאים לשתי המדינות, להתחיל שיתוף פעולה בתחום האנרגיה, לאחר שהמכשולים הפוליטיים שמנעו את יישום פרויקט זה הוסרו.

הקו הישראלי יאפשר לארדואן "להשתחרר" מהצינור המגיע מרוסיה לאירופה, ובכך יאפשר לו לקבל החלטות בהתאמה לעמדות המערב, כי הוא לא ירצה לחשוף עצמו לסנקציות כלכליות מהמערב אם ימשיך לשתף פעולה עם רוסיה מבחינה מסחרית.

קו הנפט והגז המשתרע מרוסיה עשוי להיסגר ברגע בו הנשיא הטורקי ירגיש שהוא מסוגל לפצות על ההפסדים שעלולים לנבוע מהחרם הכלכלי על רוסיה. כבר עתה עוברת הכלכלה הטורקית תקופה של קיפאון, שבשנים האחרונות באה לידי ביטוי בהידרדרות בערכה של הלירה הטורקית מול הדולר.

מדינות רבות ממקמות את עצמן מחדש משני צדי קו העימות בין רוסיה למערב. טורקיה וישראל, שלשתיהן היו קשרים פוליטיים וכלכליים הדוקים עם רוסיה, מחפשות כעת הזדמנויות שיאפשרו להן להימנע מההפסדים שעלולים להיות מנת חלקם אם ייאלצו ליישר קו עם המערב בעימות הלוהט ביותר בזירה האירופית. מאז מלחמת העולם השנייה.

לקראת שלב שבו אפשר רק ללכת עם המערב בבחירותיו, טורקיה וישראל מסדירות מחדש את יחסיהן בהתאם להתפתחויות המהירות.

קרדיט : טורק פרס