משמרות המהפכה האיראנים: היה "שיגור מוצלח" של הלוויין הצבאי השני

משמרות המהפכה האיראנים הודיעו ​​כי "הצליחו" להציב את הלוויין "נור-2" במסלול בגובה של 500 קילומטרים, וכי הלוויין נועד למשימת "תצפית".

התקשורת האיראנית דיווחה כי חיל האוויר של משמרות המהפכה האיראנים שיגר את הלוויין ממדבר "שחרוד" באמצעות משגר לוויין תלת שלבי "קאסד", והלוויין "נור 2" הוצב, ביום שלישי בבוקר, 8 במרץ, בתוך 480 שניות לאחר השיגור, במסלול בגובה של 500 ק"מ.

משמרות המהפכה תיארו את משימת הלוויין כ"מדידה ותצפית".

ראוי לציין כי הלוויין הצבאי הראשון של משמרות המהפכה שוגר במאי 2020 תחת השם "נור-1", אותו תיאר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כהפרה של החלטת מועצת הביטחון 2231 של האו"ם.

עם זאת, מספר בכירים בצבא ארה"ב, כולל ג'ון ריימונד, מפקד פיקוד החלל בארה"ב, אמרו כי הלוויין נור "היה למעשה מצלמת אינטרנט תלויה בחלל, וסביר להניח שלא תספק נתוני מודיעין שמישים".

הבשורה על השיגור "המוצלח" של הלוויין "נור 2" מגיעה כאשר חברת "מיקסר" פרסמה, בשבוע שעבר, תמונות לוויין שהראו את כישלון הניסיון החוזר של איראן לשגר לוויין.

תמונות הלוויין הללו נקשרו לתחנת השיגור ב"בסיס החלל אימאם חומייני" במחוז סמנאן, אך גורמים רשמיים במשטר האיראני לא הגיבו לידיעה זו.

לדברי מומחים, השיגור, ככל הנראה, הלא מוצלח התרחש ב-25 בפברואר (פברואר).

במהלך העשור האחרון הכריזו בכירי המשטר האיראני על "שיגור מוצלח" של מספר לוויינים קצרי טווח למסלול.

כך למשל, ממשלתו של מחמוד אחמדינג'אד הכריזה, בינואר 2013, על שיגור קוף לחלל במבצע שארך  16 דקות.

שיגור הלוויינים Omid, Nued ו-Fajr בין השנים 2009 ל-2015 הוכרז גם הוא כ-"מוצלח", אך גורמים רשמיים באיראן שתקו במידה רבה לגבי הכשלים והפיצוצים הרבים שהתרחשו במרכזי החלל והשיגור.

הטיל, שאיראן מכנה לוויין סימורג, נכשל בחמישה שיגורים רצופים בשנים האחרונות.

מספר מדינות מערביות ומהאזור מאמינים שאיראן מפתחת את תכנית הטילים שלה באמצעות לוויינים וטילים הנושאים לוויינים.

עם השבעתו של אברהים ראיסי כנשיא הרפובליקה, לראשונה באחת עשרה השנים האחרונות, קיימה מועצת החלל העליונה של איראן ישיבה בה אישר ראיסי את כוונת ממשלתו לפתח תכניות חלל.

קרדיט ולתמונות: איראן אינטרנשיונל