המל"טים של איראן שהופלו על ידי ישראל היו מסוג "שאהד"

שעות לאחר פרסום מידע מסווג בישראל, גורמים בכירים בצה"ל אמרו לאתר החדשות של האופוזיציה האיראנית "איראן אינטרנשיונל" כי שני המל"טים האיראניים שהופלו על ידי מטוסי ה- F-35 הישראלים, בשנה שעברה, היו מדגם " שאהד 197".

לפי המסמכים המסווגים, שפורסמו ביום שני, 7 במרץ, לפני כשנה, ישראל השתמשה לראשונה במטוסי החמקן המתקדמים F-35 כדי ליירט ולהשמיד כמה מל"טים איראנים שנשאו נשק לרצועת עזה ולגדה המערבית.

התקשורת הישראלית דיווחה על שיגור של 3 מל"טים לעבר רצועת עזה והגדה המערבית, ואמרה כי שני המל"טים הופלו על ידי מטוסי קרב F-35, ומל"ט נוסף הופל באמצעות מערכת אלקטרונית במרחק מהגבול הישראלי. .
עם זאת, גורמים בצבא הישראלי, ששוחחו עם עיתונאים, הזכירו רק שני מל"טים שהופלו.

גורמים צבאיים ישראלים אמרו כי שני המל"טים ניסו להעביר נשק ממזרח ודרום ישראל לחמושים פלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה.

בראיון לרשת "איראן אינטרנשיונל" אמרו גורמים ישראלים כי איראן עבדה קשה על תכנית המל"טים בשנים האחרונות, והוסיפו כי לאחר שקיבלו גישה למל"טים מערביים ב-2011, הצליחו האיראנים לחקות אותם בשיטת "הנדסה לאחור".

הגורמים הישראלים הוסיפו: כמובן, איכות המל"טים האיראניים אינה דומה לעמיתיהם במערב.

בשנת 2011, משמרות המהפכה הודיעו שהם הפילו מל"ט אמריקאי מדגם RQ-170 במזרח איראן שנחת על האדמה מבלי שנגרמו לו כמעט נזקים.

גורמים רשמיים באיראן טרם הגיבו על הגילויים החדשים שפורסמו בישראל, אך כמה אתרים איראנים כתבו כי מל"ט Shahed 197 לא מיוצר בסדרת המל"טים Shahed ואפשר והישראלים התכוונו ל"שאהד 181" או "שאהד 191".

לפי כמה דיווחים, טהראן פנתה להשתמש במל"טים בשנים האחרונות מסיבות שונות; הראשון הוא שאין להם את היכולת להשיג נשק טוב יותר, והשני הוא שחשוב להם לעשות לבד את כל השלבים מהתכנון עד לייצור באיראן עצמה ובכך להפגין את היכולת הטכנולוגית שלהם. חשוב מכך, השימוש במל"טים מאפשר למשטר האיראני להתכחש  לתקיפות שהם מבצעים ביעדי אוייב שונים.

על פי המידע בנושא שנחשף בישראל, ב-15 במרץ אשתקד זוהו שני מל"טים איראנים שהיו בדרכם לישראל, האחד ממזרח והשני מדרום.

וכי בשעה 1:50 לפנות בוקר המריאו מטוסי קרב ישראליים מסוג F-35, ובשעה 2 לפנות בוקר זוהה המל"ט הראשון והופל. 12 דקות לאחר מכן, המל"ט השני הופל.

שני המל"טים הופלו לפני כניסתם למרחב האווירי הישראלי, אך שרידיהם נפלו לידי הישראלים.

במאי אשתקד ניסה מל"ט איראני ששוגר מעיראק לחדור לישראל מהגבול המזרחי, אך המל"ט יורט והושמד סמוך לגבול עם ישראל.

מל"ט "שאהד" האיראני:

קרדיט : איראן אינטרנשיונל