האם נשק מתוצרת ישראל מועבר לאוקראינה?

בזמן שמדינות החברות בנאט"ו מכריזות בגלוי שהן שולחות נשק מודרני לאוקראינה, גם נשק מתוצרת ישראל עושה את דרכו לשם, אפילו כשישראל צועדת על חבל דיפלומטי דק בעקבות פלישת רוסיה לשטח אומה אירופית – כך טוען אתר החדשות הערבי "נור ניוז".

ביום ראשון בערב הודיעה הולנד כי תשלח 50 מערכות נשק נ"ט מסוג Panzerfaust 3 עם 400 רקטות ו-200 טילי כתף "סטינגר" נגד מטוסים. אמסטרדם תספק גם 100 רובי צלפים ו-3,000 אמצעי לחימה נוספים, כך דיווח אתר החדשות הישראלי ג'רוזלם פוסט.

באתר Army Recognition דווח כי כל הציוד והנשק הצבאי יועברו למדינה במזרח אירופה באמצעות מטוסי תובלה אמריקאיים C-17, שיצאו מבסיס איינדהובן וכשינחתו באחת המדינות הקרובות הן יועברו בדרך היבשה לאוקראינה.

נשק הנ"ט Panzerfaust 3-IT ,המיוצר על ידי Dynamit Nobel Defense הגרמנית, חברת בת של החברה הביטחונית הישראלית רפא"ל , צפוי להגיע לאוקראינה כדי לחדש ולהגביר את מצבורי הנשק המסוגלים להשמיד את השריון הרוסי.

פנצרפאוסט הינו נשק נ"ט חד פעמי, בעל טווח פגיעה יעיל של 300 מטר (984 רגל) מול מטרות נעות ועד 600 מטר מול מטרות סטטיות.

הוא מופעל על ידי חייל בודד, ניתן להשתמש בו נגד טנקים, כלי רכב משוריינים, מקומות מחוזקים ובונקרים קלים. ניתן לתקוף איתו גם מטוסים נייחים.

Israeli Anti-Tank Weapons Heading to Ukraine | The Jewish Press -  JewishPress.com | Hana Levi Julian | 28 Adar I 5782 – February 28, 2022 |  JewishPress.com

קרדיט לתמונה: ג'ואיש פרס

בעוד ש-"רפאל – מערכות הגנה מתקדמות" ומשרד הביטחון הישראלי לא מגיבים, קנצלר גרמניה, אולף שולץ, אמר ביום שבת כי אישר להולנד לשלוח לאוקראינה את הציוד הצבאי.

גרמניה לא הייתה צריכה לבקש את אישורה של ישראל להעברת הנשק מכיוון שהמפעל בבורבך נרכש על ידי רפאל רק ב-2004, וברלין מימנה את פיתוח הנשק מאז הוצג לראשונה בשנת 1973.

בשינוי מדיניות ארוכת שנים, ממשלת גרמניה אמרה בשבת, "הפלישה הרוסית לאוקראינה מהווה נקודת מפנה. זה מאיים על כל הסדר שלנו לאחר המלחמה. במצב זה, מחובתנו לעשות את המקסימום כדי לתמוך באוקראינה בהגנה על עצמה מפני צבא הפלישה של ולדימיר פוטין. גרמניה עומדת לצידה של אוקראינה".

ישראל מכרה מערכות נשק בשווי מיליארדי דולרים למדינות מזרח אירופה החוששות מתוקפנות רוסית מאז סיפחה את חצי האי קרים ב-2014. בשנת 2021, היצוא הביטחוני של ישראל הגיע ל-8.3 מיליארד דולר, כאשר 30% מזה היה לאירופה.

המכירות כללו טילים, רקטות, מערכות הגנה אווירית, תקשורת, מל"טים, מערכות מודיעין, מכ"ם ומערכות התרעה מוקדמת, תחמושת וחימוש, כלי טיס מאוישים, אוויוניקה, אביזרי תצפית ואלקטרו-אופטיקה.

רפאל גם מכרה את הטיל האלקטרו-אופטי המדויק SPIKE דור 5 ל-18 חברות באיחוד האירופי ובנאט"ו, שיוכלו להעביר את הנשק לאוקראינה אם יינתן אור ירוק מישראל.

הטיל מסוגל לחדור 39 אינץ' של שריון, וניתן להפעיל אותו בהתקפה ישירה או בניווט במסלול על בסיס קואורדינטות מטרה בלבד. מצבים אלו מאפשרים להשמיד מטרות נסתרות הנמצאות במרחק רב בדיוק מדהים.

עם יכולות ללא קו ראייה, יש לו טווח של עד 32 ק"מ (20 מייל) וניתן לירות אותו מכלי רכב, מסוקים, ספינות ומשגרי קרקע. יש לו מחפשי מטרה אלקטרו-אופטיים מתקדמים הכוללים את היכולות של עוקב מטרות חכם עם תכונות בינה מלאכותית מה שמגדיל את הקטלניות שלו.

הטיל תוכנן לפעול כנגד מטרות מודרניות חדישות עם חתימה נמוכה. הטיל כולל גם יכולות לקלוט הקצאת יעדים מצד שלישי (תומכת ברשת) עם יחידת מדידה אינרציאלית משובצת מחשב המאפשרת לירות את הטילים לקואורדינטות מטרות רשת, כולל מערכות שריון והגנה מתקדמות, מה שהופך אותו לאחד הטילים היחידים בעולם עם יכולת זו.

Rafael : SPIKE™ Precision Guided Tactical Missiles [ATGM]

קרדיט לתמונה: חברת רפא"ל