המכלית הדולפת:החות'ים הסכימו להצעת האו"ם למנוע אסון סביבתי בים האדום

סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה גורם חות'י שאמר כי "הקבוצה חתמה על הסכם עם האו"ם לפרוק את המשלוח של מכלית הנפט המושבתת Safer מול החוף המערבי של תימן".

בשבת אמר מוחמד עלי אל-חות'י, ראש הוועדה המהפכנית העליונה של החות'ים, כי "נחתם מזכר הבנות עם האו"ם לגבי הספינה כך שתהיה בטוחה יותר.

המכלית מכילה כ-1.1 מיליון חביות נפט גולמי, ויש חשש שכמות זו תדלוף למימי ים סוף.

ובפברואר האחרון אמר מרטין גריפית'ס, מתאם עניינים הומניטריים וסיוע חירום באו"ם, שיש הסכם עקרוני להעביר נפט מהמכלית "סייפר" למכלית אחרת, והוא לא ציין תאריך לכך.

המכלית Safer תקועה מול נמל הנפט התימני ראס עיסא בים האדום כבר קרוב לשבע שנים, ובכירי האו"ם הזהירו שמהמכלית עלולה לדלוף כמות שהיא פי ארבעה מהנפט שדלף במהלך אסון אקסון ואלדז מול אלסקה ב-1989.

החות'ים, שנלחמים בממשלת תימן הלגיטימית, שולטים באזור שבו עוגנת הספינה ובחברת הנפט של תימן שבבעלותה, לפי רויטרס.

בעבר הושגה הסכמה שצוות טכני של האו"ם יבחן את הספינה שמצבה הטכני הולך ומתדרדר משנת 1976 ויבצע תיקונים אפשריים, אך לא הושגה הסכמה סופית על הסידורים הנדרשים.

לא בוצעה תחזוקה עבור Safer מאז 2015, כאשר קואליציה בראשות סעודיה התערבה בתימן נגד החות'ים הפועלים לפי הוראות מאיראן לאחר שגירשו את הממשלה המוכרת בינלאומית מהבירה צנעא.

דליפת הנפט מהמכלית Safer בים האדום מאיימת על הדיג ועל החיים הימיים, ואם תתרחש היא עלולה להתרחב ולגרום לנזקים סביבתיים המשפיעים על ערב הסעודית, אריתריאה וג'יבוטי.

וה"Safer", שיוצרה לפני 45 שנה ושימשה כפלטפורמת אחסון צפה, עמוסה בכ-1.1 מיליון חביות נפט גולמי, במחיר מוערך של כ-40 מיליון דולר.

כתבות נוספות בנושא:

קרדיט: אלחורה