רוסיה לוקחת את הסכם הגרעין החדש עם איראן בן ערובה לאינטרסים שלה

בהצהרה רוסית מפתיעה, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הודיע ​​היום, שבת, כי ארצו ביקשה מוושינגטון ערבויות לכך שהסנקציות המכוונות אליה על רקע פעולותיה הצבאיות באוקראינה לא ישפיעו על שיתוף הפעולה שלה עם איראן, לפני חידוש הסכם הגרעין.

הוא גם הוסיף במהלך מסיבת עיתונאים, "יש בעיות בצד הרוסי… וביקשנו מעמיתינו האמריקאים לספק ערבויות בכתב… שהסנקציות לא ישפיעו על זכותנו למסחר, כלכלה, השקעות ושיתוף פעולה צבאי חופשי ומלא עם טהרן".

דרישה 'לא תורמת'

מנגד, פקיד איראני בכיר סבר כי הדרישה הרוסית להבטחות בכתב מוושינגטון כי הסנקציות נגד מוסקבה לא יפגעו בשיתוף הפעולה שלה עם איראן היא "לא תורמת" לשיחות המתמשכות בווינה שמטרתן להחיות את הסכם הגרעין מ-2015.

הבכיר בטהרן גם הוסיף, על פי מה שציטט רויטרס, "הרוסים הניחו את הבקשה הזו על השולחן לפני יומיים, והיא אינה תורמת למשא ומתן על הגרעין".

בנוסף, הוא סבר שמוסקבה, בבקשתה, רוצה להבטיח את האינטרסים שלה במקום אחר, בהתייחס לנושא האוקראיני ולסנקציות שהוטלו עליה.

שלב רגיש

ההתפתחויות הפתאומיות הללו מגיעות כאשר מוסקבה נמצאת במצב קשה כתוצאה מהמבצע הצבאי שפתחה בשטח אוקראינה ב-24 בפברואר, שהביא לכוננות בינלאומית חסרת תקדים וסנקציות כואבות על עשרות בנקים, מאות מגזרים, מוסדות. והעשירים הרוסים המקורבים לקרמלין.

זה גם עולה בקנה אחד עם קביעותיהם של דיפלומטים מערביים רבים המשתתפים במשא ומתן של בירת אוסטריה שמטרתו להחיות את הסכם הגרעין שנחתם עם טהראן, כי השיחות הגיעו לשלביהן הסופיים והרגישים, וכי מתחילים להופיע סימני קונצנזוס, למרות שבחלק מהסעיפים הבולטים נותרו בעיות.

ראוי לציין כי שיחות הגרעין נפתחו בבירת אוסטריה באפריל האחרון (2021), לפני שהופסקו ביוני האחרון, עם בחירתו של נשיא איראן החדש, אברהים ראיסי, וחידוש מאוחר יותר בנובמבר הממשיך עד עכשיו.

 

 

קרדיט: אלערביה