כיצד תשפיע סגירת המיצרים של טורקיה בפני הצי הרוסי על המלחמה בסוריה

להחלטת הרשויות הטורקיות ליישם את אמנת מונטרה בנוגע לתנועה במיצר ולהגבלת תנועת ספינות הצי הרוסי צפויות להיות השלכות על המצב בסוריה, כך טוען אתר החדשות אל-מוניטור.

האתר דיווח באתר האינטרנט שלו כי טורקיה תגביל את מעבר ספינות מלחמה רוסיות דרך מיצרי הבוספורוס המקשרים את הים התיכון והים השחור, עם תימשך הפלישה הרוסית לאוקראינה, צעד שצפוי להשפיע יותר על החזית הסורית.

האתר הוסיף כי הצהרותיו האחרונות של שר החוץ הטורקי מבלוט קאווסוגלו בנוגע ליישום ההסכם אינן מגיעות עד כדי סגירה רשמית של מיצר הדרדנלים והבוספורוס, אלא מצביעות על כך שטורקיה תמנע מעבר של כמה ספינות מלחמה רוסיות מלהיכנס ולצאת מהים השחור. .

הוא סבור כי ההחלטה באה בהפתעה, שכן היה צפוי שאנקרה תמנע מנקיטת עמדה שעלולה להכעיס את הקרמלין בהתחשב בשיתוף הפעולה הרב-ממדי בין טורקיה לרוסיה והעמדה המאוזנת של ממשלת טורקיה בין מוסקבה לבירות המערב.

אבל סביר להניח שלצעד זה לא תהיה "השפעה מעשית" בשטח מכיוון ש"כוחות הצבא הרוסי בים השחור כבר חזקים מספיק", אמר אנליסט ביטחוני לאל-מוניטור בעילום שם.

בנוסף, רוב ספינות המלחמה של צי הים השחור כבר נמצאות שם, וטורקיה אינה יכולה למנוע מספינות מלחמה רוסיות לחזור לבסיסן המקורי בים השחור במסגרת ההסכם, שאושר על ידי קאווסוגלו.

השלכות על הנושא הסורי

עם זאת, המהלך של טורקיה לסגירת המצר יגרום להגבלת תנועות ספינות מלחמה שחוצות לכיוון השני, כלומר מהים השחור לים התיכון, דבר שעלול להשפיע על הנוכחות הצבאית הרוסית בסוריה, שם נמצא הבסיס הצבאי הרוסי היחיד בים התיכון הממוקם בעיר טרטוס, ומשמש כמרכז המבצעי העיקרי לפעילות צבאית רוסית בסוריה ובכל רחבי הים התיכון.

לדברי סינאן אולג'ן, דיפלומט לשעבר וראש המרכז לחקר מדיניות כלכלית וחוץ (EDAM), ההצהרות מצביעות על כך שטורקיה "מתכוננת" לסגור את מיצרה עד לבקשת מעבר.

אולגן סבור שלצעד זה אין הבטים פוליטיים, משום שטורקיה מחויבת ליישם את הוראות אמנת מונטרה בזמן מלחמה אם היא סבורה שמה שקורה באוקראינה הוא מלחמה, מה שמעיד שאין לראות בכך עונש נגד רוסיה. .

אולגן אמר כי רוסיה הקימה מסדרון ימי בין הים השחור לסוריה, וספינות וצוללות נהגו להפליג דרכו בקביעות, וכעת קו זה ייחתך, מה ש"עשוי לגרום לבעיות מסוימות" עם השפעות מיידיות לנוכחות הצבאית הרוסית בים התיכון. 

שר החוץ הטורקי, מבלוט קאווזוגלו, אמר ב-28 בפברואר האחרון כי טורקיה הזהירה את כל המדינות , ביו אלו השוכנות לחופי הים השחור ובין שלא , לא להעביר את ספינות המלחמה שלהן בים השחור, והוסיף כי "אם טורקיה אינה צד במלחמה, יש לה הסמכות לא לאפשר מדינות לוחמות לחצות עם ספינותיהן דרך המצר". עם זאת, אם ספינות המלחמה יחזרו לבסיסן בים השחור, הן מורשות לחצות, והוא גם אישר שעד כה לא היה מעבר כזה  ואף לא הוגשה כל בקשה לעבור דרך המֵצַר.  

תמונה אקספרסיבית

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות