טורקיה: דרישה ל-30 שנות מאסר לנאשמים בניסיון לחטוף טייס איראני שערק

התובע הציבורי במחוז ואן הטורקי דרש מבית המשפט מאסר של  30 שנה ל-11 נאשמים בניסיון לחטוף טייס צבאי איראני לשעבר שנמלט לטורקיה, מהרדד עבדרבשי.

סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו דיווחה כי שירות הביטחון הטורקי הודיע ​​ב-24 בספטמבר כי עצר 8 אנשים, כולל אזרח איראני, בוואן באשמת ניסיון לחטוף בכיר צבאי איראני לשעבר.

בהצהרה שמסר לערוץ "קול אמריקה" (Voice of America), המשדר בשפה הפרסית, ציין עבדרבשי את הסיבות לעזיבת איראן ואמר כי ב-2018 הוא אמור היה להישלח לסוריה לעבוד עם כוח קודס של משמרות המהפכה, אך לאחר שסירב להצעה, הוא נחקר על ידי ארגון הביון של משמרות המהפכה, והוא נאלץ לברוח לטורקיה.

התקשורת הטורקית כתבה בעבר כי גורמים מהמודיעין האיראני פעלו להקמת רשת במחוז ואן, עם תקציב של 30,000 דולר, כדי לעצור את הטייס הצבאי לשעבר ולהעבירו לאיראן.

כלי תקשורת טורקים וישראלים דיווחו גם ב-11 בפברואר כי שירותי המודיעין של שתי המדינות סיכלו מזימה איראנית להתנקש בחיי איש עסקים ישראלי המתגורר באיסטנבול בשם יאיר גלר, ו-8 בני אדם נעצרו בקשר למזימה זו, שאורגנה כדי לנקום הריגתו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזדה.

יממה לפני פרסום הדיווחים הללו, הודיע ​​המודיעין הטורקי כי עצר 17 בני אדם בחשד ששיתפו פעולה עם המודיעין האיראני בחטיפת מתנגד למשטר האיראני.

בדצמבר האחרון, במהלך משפטם של 14 נאשמים בפרשת רצח מסעוד מולבי באיסטנבול, דיווחו כלי תקשורת בטורקיה כי מוחמד רזא נסירזאדה, דיפלומט איראני, אחד הנאשמים בפרשה, זייף מסמכי נסיעה עבור עלי אספנג'אני האחראי לרצח מולבי כדי לעזור לו לברוח לאיראן.

לאחר חטיפתו של חביב כעב, המכונה "חביב אסיוד", לשעבר מנהיג תנועת המאבק לשחרור אחוואז בטורקיה, והעברתו לאיראן בנובמבר 2020, הודיעה המשטרה הטורקית על מעצרם של 13 חברים בקבוצה שהואשמה בשיתוף פעולה עם שירותי הביון של איראן.