הבעיות של מכונת המלחמה הרוסית באוקראינה

אנליסטים טוענים כי הכוחות הרוסיים עומדים בפני דילמה צבאית באוקראינה, בעוד שאחרים מפקפקים בכך שמוסקבה עדיין לא מיצתה את יכולות הלחימה שלה במלואן. 

כשהכוחות הסובייטיים פלשו לצ'כוסלובקיה ב-1968, זה היה פשוט. הפולשים נתקלו בהתנגדות מועטה, ומנהיג המדינה הועבר למוסקבה ביום השני, בצעד ש"נבלע מיד על ידי המערב", אמר ההיסטוריון סרגיי רדצ'נקו ל"אקונומיסט " . 

אבל הוא הוסיף, "מה שיש לנו היום באוקראינה זה עניין אחר לגמרי". 

עיקר הכוחות הרוסיים ממוקמים כעת במרחק של 25 קילומטרים ממרכז הבירה קייב, ועשויים להקיף אותה בימים הקרובים.

כוחות רוסים פרצו גם דרך קווים אוקראינים בדרום, בכיוון מערב לאודסה וצפונה למרכז המדינה, שם הם יכולים לבתר כוחות אוקראינים במזרח אוקראינה. העיר חרקוב, שהדפה את המתקפות בסוף השבוע, נתונה להפצצות כבדות מאז יום שני.

רוסיה הגבירה את תקיפותיה על אוקראינה ביום שלישי, והתמקדה בערים כולל קייב וחארקוב, שם הפצצה גרמה לקורבנות בקרב האזרחים, מה שגרם לאירופאים, שנתבקשו לפעול על ידי נשיא אוקראינה, להחמיר את הסנקציות שלהם נגד רוסיה.

ביום השישי לפלישה הרוסית לאוקראינה, בוצעו תקיפות קטלניות על העיר חרקוב, העיר השנייה במדינה אליה פלשו כוחות רוסים.

הכיכר המרכזית של העיר חרקוב, הממוקמת בסמוך לגבול הרוסי, שאוכלוסייתה מונה 1.4 מיליון תושבים, הופצצה, ובנייני מנהלת המחוז האזורי ניזוקו, על פי מה שהודיע ​​המושל אולג סנגובוב בווידאו קליפ באפליקציית טלגרם המציג את הִתְפּוֹצְצוּיות.

בראיון שלו ל"אקונומיסט", האנליסט הצבאי קונרד מיוזיקה סבור שמכונת המלחמה הרוסית חורקת, ושהמצב שונה ממה שהיה ב-1968, והדגיש גם שהביצועים הרוסים "גרועים יותר ממה שהיה בגאורגיה ב 2008."

הדו"ח מצביע על כך שהמלחמה בגאורגיה תרמה לביצוע רפורמות בצבא הרוסי, אבל אולי זה לא מספיק, ומדגיש שהתמונות מציגות שורות של כלי רכב משוריינים רוסיים, וסרטון המתעד לכאורה את ההשפעות של מארב אוקראיני לשיירה רוסית ליד העיר סומי (צפון מזרח), ביום ראשון, והקליפ מראה אובדן של כ-12 כלי רכב משוריינים רוסיים, כולל שני טנקים, והדו"ח תוהה אם "בעיות" אלו הן זמניות או מתייחסות ל"חלודה" במערכת הצבאית הרוסית שאולי האוקראינים יוכלו לנצל? 

נראה שהבעיה הגדולה ביותר איתה מתמודדת רוסיה היא הלוגיסטיקה, לפי הדיווח, שציטט גורם מערבי שאמר שלרוסיה יש בעיות מיוחדות עם יחידות הנדסה. אוקראינה פוצצה גשרים רבים, ורוסיה לא מצליחה להעביר את יחידותיה בכבישים הפקוקים.

الجزيرة نت: آخر أخبار اليوم حول العالم

קרדיט לתמונה: אלג'זירה

טנקים רוסים וכלי רכב נטושים אחרים זרוקים בצד הדרך, עקב קלקולים או שנגמר להם הדלק, מה שמצביע על כך שקווי האספקה ויחידות התמיכה אינן מסוגלות לעמוד בקצב, כך על פי הדיווח. 

הדו"ח מציין גם כי יחידות צבא רוסיות תקועות הן יעדים עיקריים למארבים, וכי הכוחות האוקראינים אינם מתמודדים עם כל מחסור בנשק כדי לחסל אותם בימים האחרונים, שכן דנמרק, לוקסמבורג ופינלנד הציעו לאחרונה, יחד עם מספר מדינות, לספק לאוקראינה אלפי טילים נגד טנקים.

גורמים במערב מציינים כי חיסול מערכת ההגנה האווירית של אוקראינה יחד עם רשת המכ"מים וסוללות טילי הנ"מ  שהתבצע בשעות הראשונות של הפלישה הרוסית היו קלות מהצפוי אך גרמו לצבא הרוסי להישאר עם מלאי נמוך מדיי של תחמושת מדוייקת .

أوكرانيا: مقتل 3500 جندي روسي منذ بدء الحرب | مصراوى

קרדיט לתמונה: אלמצרי אליום

אולי כתוצאה מכך, רוסיה עדיין לא עשתה שימוש רב במטוסי הקרב שלה, אם כי הצילומים האחרונים מראים מטוסי קרב מסוג Su-34 מעל חרקוב ובדרום אוקראינה.

לפי ה"אקונומיסט", בלוחמה המודרנית אלמנטים שונים אמורים לעבוד זה עם זה בצורה משולבת, לרבות חי"ר, שריון, ארטילריה, הגנה אווירית, יחידות הנדסה ולוחמה אלקטרונית, כאשר כל יחידה מפצה על החולשות של האחרת. 

הדו"ח מאשר כי ישנם סימנים למורל ירוד בחלק מהיחידות. בצילומי וידאו נראה לפחות טור אחד של טנקים נסוג במהירות לאחר שהתעמת עם אזרחים לא חמושים. 

דימה אדמסקי, מומחה לענייני הכוחות המזוינים הרוסים באוניברסיטת רייכמן בישראל, אומר שהוא הופתע מהמספר הרב של המתגייסים הצעירים ביחידות הרוסיות שפלשו לאוקראינה.

כמה בכירי צבא ומומחים מערביים רואים בצבא הרוסי "נמר של נייר".

"זה צבא גרוע!", אומר ב' פרידמן, אנליסט צבאי וקצין מילואים בחיל הנחתים, לעיתון, אבל אחרים אומרים שהטקטיקות הרוסיות עשויות להתאים להתפתחויות בימים ובשבועות הקרובים. 

העיתון ציטט גורמים אמריקאים שאמרו כי רוסיה עדיין לא פרסה רבע מהחיילים שריכזה בגבול האוקראיני. גורמים אמריקאים גם אישרו כי מוסקבה שלחה לאוקראינה לוחמים מקבוצת וגנר, קבוצת שכירי חרב הקשורה לקרמלין.

אדמסקי מוסיף כי רוסיה עשתה עד כה מאמץ להימנע מפגיעה באזרחים בהשוואה למערכה האווירית שלה בסוריה, אבל הוא מזהיר שהמלחמה עלולה להיכנס ל"שלב מכוער יותר". 

יעיד על כך מה שקרה בחרקוב, שם החלו ליאות רקטות ותחמושת מצרר לאזורי מגורים, וגרמו נזק נרחב לקבוצות שלמות של דירות. 

בתמונות נראים גופות פזורות ברחוב, והופעתם של מטוסי הקרב Su-34 מצביעה על כך שהעיר עלולה להיות מופצצת מהאוויר בקרוב.

הדו"ח מסתיים בהדגשה כי ההימור של פוטין לפתוח במתקפת בזק נכשלה, וכעת הוא נאלץ  להילחם ב"מלחמת חפירות" מכבידה ואיטית". 

في ظل الحشود وتبادل الاتهامات.. هل لأوكرانيا مصلحة في الحرب مع روسيا؟ |  أخبار سياسة | الجزيرة نت

קרדיט: אלחורה       קרדיט לתמונה: אלג'זירה ואלג'רידה