כמה שווה הונו ה"עצום" של פוטין ? עדויות מבפנים

ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי ארה"ב ואירופה מתקשות לקבוע את ערכם האמיתי של נכסיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשל "המסתורין" שאופף אותם, אך המהלך להטלת סנקציות על נכסיו יפגע בו פוליטית לאחר הצבתו ברשימת "הידועים לשמצה" הכוללת את מנהיגי צפון קוריאה וונצואלה.

העיתון אומר שעל הנייר יש לפוטין מעט, ולפי גילויי "האוצר הציבורי", הכנסתו השנתית של פוטין היא כ-140,000 דולר בשנה, ובבעלותו דירה קטנה, אולם הערכות אחרות מצביעות על כך שהונו עומד על מיליארדים.

בין ההערכות המסקרנות ביותר היתה הערכתו של ביל בראודר, איש הכספים האמריקאי שנאסר עליו לפעול ברוסיה ב-2005 לאחר שהסתכסך עם אוליגרכים רוסים שם. בראודר אמר לקונגרס ב-2017 כי הונו של פוטין עשוי להגיע ל-200 מיליארד דולר, סכום יוצא דופן מה שהופך אותו לאיש העשיר בעולם.

אנדרס אשלנד, פרופסור חבר באוניברסיטת ג'ורג'טאון ומחבר הספר "אהובת רוסיה הקפיטליסטית", העריך את הונו ב-125 מיליארד דולר, שחלק גדול מהם עשוי להיות מוסתר ברשת של מקלטי מס המוחזקים על ידי בני בריתו, חבריו וקרוביו של פוטין.

ב-2010 כתב סרגיי קולסניקוב, שותפו העסקי לשעבר של פוטין, מכתב פתוח לנשיא רוסיה דאז דמיטרי מדבדב, בו טען כי פוטין בונה נכס ענק על חוף הים השחור, שנודע לימים כ"ארמון פוטין", וטען שעלה לבנות אותו יותר ממיליארד דולרים שנאספו באמצעות "שחיתות, שוחד וגניבה".

ה"ארמון" כולל אולם קולנוע, אולם נרגילה ורחבת ריקודים על העמודים, כך על פי דיווח וסרט תיעודי שהוציאו בשנה שעברה מנהיג האופוזיציה הכלוא, אלכסיי נבלני, ומקורבים. 

متع عقلك - ثروته لا تصدق، إليكم أغرب ما يتملكه الرئيس الروسي فلاديمير بوتين  - YouTube

ה"ניו יורק טיימס" אומר ששמו של פוטין לא מופיע ברישומי הבעלות על הארמון הזה, אבל הבעלות שלו בהחלט קשורה לממשלת רוסיה.

הדיווחים הללו הולכים ומתמעטים ככל שהקרמלין מתעקש שלפוטין יש "טעם פשוט" ותמונות שלו משוטט ביערות סיביר מתפרסמות לעתים קרובות.

"פוטין לא צריך מותרות", אמר מגיש הטלוויזיה הממלכתי דמיטרי קיסליוב בתחילת השנה שעברה לאחר כתבת התחקיר של נבלני.

דיווחים אמרו כי פוטין מחזיק ביאכטה מפוארת בשווי 100 מיליון דולר. והעיתון הגרמני "בילד" דיווח שבועות לפני תחילת המלחמה באוקראינה כי היאכטה הזו עזבה את מימי גרמניה, שם היא עוברת תיקונים, מחשש שישפיעו עליה הסנקציות.

פוטין מחזיק גם בדירה של 4.1 מיליון דולר במונקו, אשר נקנתה על ידי חברתו, שנאמר כי היא אהובתו. יש גם וילה יקרה בדרום צרפת הקשורה לגרושתו.

הדלפות "ניירות פנדורה" שהופיעו בשנה שעברה אמרו כי הדירה במונקו היא אחת מקבוצת נכסי נדל"ן השייכים לפילגשו של פוטין, בשווי של כ-100 מיליון דולר.

بوتين يملك ثروة تتجاوز 200 مليار دولار... من أين له كلّ هذا؟ | فيديو

קרדיט לתמונה: אלערביה

חשיבות הסנקציות

הדיווח בעיתון אומר שהבעיה של ארצות הברית ובעלות בריתה היא שאף אחד מהנכסים האלה לא יכול להיות קשור ישירות לנשיא הרוסי. עד כה, ממשלות המערב מיקדו את הסנקציות שלהן באנשים החשודים שפעלו כשלוחיו של פוטין, בתקווה להגביר את הלחץ עליו.

פול מסארו, יועץ בכיר לוועדת הלסינקי האמריקאית שייעץ לחברי קונגרס בנוגע לסנקציות על רוסיה, אמר שלא ברור לגורמים רשמיים בארה"ב אילו נכסים יושפעו.

"זה אומר שהסנקציות שהטלנו על האנשים האלה יהיו במידה רבה הודעות לעיתונות רבות רושם, אך לא ממש יודעים מי הם הנכסים האלה, אנחנו לא יכולים להקפיא אותם", אמר.

אבל הוא מציין שגם אם לארצות הברית יש תמונה מוגבלת של עושרו של פוטין, כדאי לסנקציות "רק כדי להקפיא את מה שאנחנו יכולים, להקפיא את מה שאנחנו יודעים, ולהודיע ​​בפומבי שהאנשים האלה לא רצויים במערכת שלנו".

דיפלומט אירופי הדגיש את הערך הסמלי של הסנקציות, ותיאר אותן כ"איתות חשוב מנקודת מבט פוליטית".

משרד האוצר האמריקני צירף גם את פוטין לקבוצה ידועה לשמצה של ראשי מדינות, הכוללת את נשיא ונצואלה שעבר דה-לגיטימציה, ניקולא מדורו, מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און ונשיא סוריה בשאר אל-אסד.

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות