הסנקציות על רוסיה ברקע פלישתה לאוקראינה הולכות ומתעצמות. דיווחים

*- מלכוד הסנקציות
הסנקציות שהוכרזו השבוע על רוסיה היו "סמליות" עם פוטנציאל נזק מינורי. אז אילו סנקציות משמעותיות יכול המערב להטיל על רוסיה? סנקציות על הבנקים המובילים בבעלות ממשלתית שנכסיהם מוערכים בכ-750 מיליארד דולר. לבנקים האלה תפקיד חשוב במימון מגזר האנרגיה הרוסי ולכן עלול לגרום נזק כלכלי רציני. עם זאת, צעד זה כולל סיכון למערב שכן מוסקבה יכולה להגיב בצמצום או הפסקת האספקה לאירופה.

עוד סנקציה אפשרית ומשמעותית – ניתוק רוסיה מסוויפט (מערכת התשלומים הבינלאומית), כלומר רוסיה תתקשה לבצע עסקאות. מנגד מומחים מזהירים שצעד זה יפגע במערכת הפיננסית במערב מאחר שבנקים במדינות כמו אוסטריה ואיטליה חשופים לשוק הרוסי. בשנת 2014, אז גם נשקלה הסנקציה הזו, העריכו ברוסיה שהיא עלולה להסב נזק של 5% לתוצר. כיום מצב הכלכלה הרוסית במצב טוב יותר ומאז גם הוקמה מערכת תשלומים רוסית שאחראית על 20% מהעסקאות בשוק.

עוד סנקציה משמעותית – איסור יצוא לרוסיה של מוצרים, טכנולוגיות ושירותים כמו למשל שבבים או רכיבים למטוסים. כמובן יש עוד אפשרויות, אבל הבעיה היא שככל שרמת הסנקציות תחריף כך גם הנזק הכלכלי למערב.

*- בארה"ב שוקלים: סנקציות מסוג חדש שיוטלו לראשונה
המלחמה באוקראינה יכולה לבשר גם על עידן חדש בתחום הסנקציות הכלכליות. לפי מספר דיווחים, בארה"ב שוקלים להטיל על רוסיה סנקציות בתחום המטבעות הדיגיטליים שכן חלק לא מבוטל מהמערכת הפיננסית הרוסית מבוסס על השימוש במטבעות קריפטו.

אם יוטלו עיצומים שכאלה לא מדובר במשימה פשוטה שכן מטבעות דיגיטליים נועדו מלכתחילה לפעול ללא גבולות ומחוץ לרגולציות הממשלתיות. מאז הפלישה הועלתה האפשרות כי רוסיה תנותק ממערכת התשלומים הבינלאומית "סוויפט" ובמקרה כזה פוטין ואנשיו יכולים למצוא מפלט במטבעות הדיגיטליים. עם זאת, ההערכה היא שתחום הקריפטו לא יוכל לתת מענה לצורכי המסחר האדירים של רוסיה.

הקריפטו משמש גם את הצד השני. מאז החלה הפלישה הועברו תרומות לשימוש צבא אוקראינה בשווי של כ- 4 מיליון דולר באמצעות המטבעות הדיגיטליים.

*- המלחמה מתחילה להשפיע על ענף התעופה, מה הצפי?
המלחמה באוקראינה משפיעה על ענף התעופה, שנמצא בתהליכי ההתאוששות ממגפת קורונה. המרחב האווירי של אוקראינה, מולדובה, בלארוס וחלק מרוסיה נסגרו לטיסות אזרחיות. בזיכרון העולמי צרובה עדיין התקרית משנת 2014 אז הופל מעל שמי אוקראינה מטוס נוסעים מלזי וכל 298 הנוסעים נהרגו.

לסגירת המרחב האווירי במדינות אלה כבר יש השפעה. כך למשל מטוס אל על שהמריא ביום חמישי לטורונטו בקנדה והיה אמור להשתמש במרחב האווירי של אוקראינה נאלץ לשנות מסלול. עוד חברת תעופה באזור, "אתיחאד" האמירותית הודיעה שתשנה מסלולי טיסה.

מעבר לכך, אנו רואים תחילת סנקציות בענף התעופה. בריטניה סגרה את המרחב האווירי שלה לטיסות מרוסיה וזו הגיבה בהתאם. עוד מדינות כמו צ'כיה ופולין הודיעו שאף הן תלכנה בעקבות בריטניה וקיים צפי שעוד מדינות יעשו זאת.

המשמעות היא שמסלולי התעופה העולמיים ישתנו בקרוב ויהפכו ארוכים יותר. בנוסף, מחירי הנסיעה וההובלה באוויר צפויים להתייקר עקב עליית מחירי הנפט.

*- ההסבר למה נראה שפוטין לא נלחץ מהסנקציות
הסנקציות שהכריזו ארה"ב והאיחוד האירופי אתמול לא הצליחו לעורר לפחות כלפי חוץ מידה של דאגה במוסקבה. ייתכן שהדבר קשור למנופים שיכולה להפעיל רוסיה על המערב בין אם במגזר האנרגיה או המגזר הפיננסי. אבל נראה שיש עוד סיבה שנותנת לרוסים סיבה לאופטימיות.

אתמול (בעיתוי לא מפתיע…) הודיעו רשויות המכס בסין כי הן מסירות הגבלות על יבוא החיטה מרוסיה. ההסכמה על העניין הושגה בתחילת החודש בפגישת מנהיגי שתי המדינות אך הפרסום הרשמי אתמול לא משאיר מקום לספק שהסינים יסייעו לרוסים למתן את השפעת הסנקציות המערביות.

מעבר לכך, לרוסיה תהיה אפשרות להסיט את יצוא האנרגיה שלה שכיום מופנה לאירופה לשוק הסיני. שתי המדינות חתמו רק באחרונה הסכם להקמת צינור נפט דרכו יוזרם גז רוסי לסין בחוזה למשך 30 שנה. אמנם זה לא יקרה מחר בבוקר אבל זה עוד איתות לאירופה.

הרוסים גם דואגים להעביר מסר למי שצריך שלא "יתעסק" אתם. אתמול התקשר שר החוץ הרוסי לעמיתו הקטרי. אני לא יודע מה היה בשיחה אבל סביר שהרוסים לא מתלהבים מההצהרות הקטריות שיגבירו את יצוא הגז לאירופה.

*- ניתוח ראשוני של הסנקציות ולמה מחכים בוושינגטון
הנהגת אוקראינה מאוכזבת מהסנקציות עליהן הכריז הממשל האמריקאי הערב. בקייב דרשו ניתוק רוסיה ממערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT, סנקציות על מגזר האנרגיה הרוסי, סנקציות על הבנקים הגדולים וסנקציות אישיות על פוטין. מכל אלה, הסכים ממשל ביידן להטיל עיצומים על שני בנקים גדולים ועוד מוסדות מימון וכן התמקד בעצירת ייצוא הטכנולוגיות לשוק הרוסי. ברשימת הסנקציות האמריקאיות גם כמה שמות אישים מקורבים ביותר לפוטין, כולל בבלארוס.

למערב יש בקנה עוד צעדי ענישה כלכליים נגד רוסיה שבינתיים הוא נמנע מהם. לפי הערכות, סבב הסנקציות הבא, כולל אישיות על הנשיא פוטין, יצטרכו לחכות עד השתלטות הרוסים על קייב. כרגע, "מאזן האימה" מול רוסיה מונע סנקציות על מגזר האנרגיה הרוסי שעלולות לגרום נזק קשה לכלכלת המערב.

ומחוץ לארה"ב, בריטניה היא המדינה הראשונה במערב שהכריזה היום על סנקציות על חברת התעופה הלאומית של רוסיה "אירופלוט". מהיום למטוסי החברה אסור להשתמש במרחב האווירי של בריטניה.

*- עוד עלייה שתשפיע על הכיס של כולנו
המלחמה הרוסית על אוקראינה נותנת אותותיה על השוק העולמי. היום זינוק של קרוב ל-6% במחירי החיטה של ארה"ב – 926.12 דולר לטון – שיא של תשע שנים. הזינוק במחיר מבטא את חשש הסוחרים שיחול שיבוש באספקת החיטה מרוסיה, יצואנית החיטה הגדולה בעולם. עליית מחירי החיטה תגרור עליית מחירים של מוצרי מזון נוספים.

אבל לא רק חיטה עוד מחירי סחורות מזנקים ובהם אלומיניום (3%) והניקל שמחירו בשיא של עשור.

Revisiting Sanctions on Russia and Counter-Sanctions on the EU: The  economic impact three years later – CEPS

       קרדיט לתמונה: ceps.eu