חדשות מהעולם בנושא המלחמה באוקראינה נכון ליום 27-2-2022

*- מסר לסין בצל המלחמה באוקראינה? הצי השביעי האמריקאי הודיע כי המשחתת רלף ג'ונסון ביצעה היום "מעבר שגרתי" במים הבינלאומיים במצרי טייוואן "כדי להפגין את המחויבות של ארה"ב לאזור הינדו-פסיפי חופשי ופתוח".

*- אלנה קובלסקאיה, המנהלת האומנותית של תיאטרון מיירהולד במוסקבה, שממומן על ידי המדינה, הודיעה על התפטרותה במחאה על המלחמה באוקראינה. "זה בלתי אפשרי לעבוד עבור רוצח ולקבל ממנו משכורת", הסבירה.

*- חברת הפרלמנט האוקראיני, קירה רודיק: "למדתי להשתמש בקלשניקוב ומוכנה להתגייס. זה נשמע סוריאליסטי כי רק לפני כמה ימים זה לא היה עולה כלל בדעתי. הנשים שלנו יגנו על אדמתנו באותה דרך כמו הגברים. קדימה אוקראינה!".

*- ממשלת הולנד עדכנה את הפרלמנט כי היא תספק לאוקראינה 200 טילי כתף נגד מטוסים מדגם סטינגר וכי המשלוח יועבר "מוקדם ככל האפשר".

*- אנדריי קוזירב, שר החוץ הראשון של רוסיה אחרי נפילת ברה"מ תחת הנשיא ילצין, על יורשו בתפקיד, סרגיי לברוב: "לברוב, שעליו ארה"ב והאיחוד האירופי הטילו בצדק סנקציות היום, היה סגני בשנות ה-90. הוא דאג לשמור על הגב שלי. היום, אני שומר על הגב שלי אם הוא מאחוריי".

*- בעוד 35 יום יצוינו 40 שנה לפלישה הארגנטינאית לאיי פוקלנד שהציתה את המלחמה עם בריטניה ואשר הסתיימה אחרי 74 יום בכניעת החונטה הארגנטינאית. היום, הניפה הממשלה המקומית של איי פוקלנד את דגל אוקראינה בבירה סטנלי לאות הזדהות.

*- מנהל שירות הביון הפדרלי של גרמניה (BND), ברונו קאהל, היה באוקראינה בשיחות מתוכננות כאשר החלה הפלישה אתמול בבוקר – כך דיווחו הדר שפיגל והמגזין פוקוס.

לנוכח המצב, המטוס של קאהל הוחזר לגרמניה מוקדם מהצפויה ואיש הביון נאלץ לשוב בדרך היבשה, אולם פספס את שיירת הפינוי הראשונה. הוא הצליח לצאת מהמדינה עם חברי המשלחת ובכירים גרמניים נוספים רק בשיירה חלופית שאורגנה במהירות, אך עדיין נאלצה להתמודד עם פקקי הענק בדרך לגבול.

*- מחאת דור ההמשך: בין הגולשים ברוסיה ששיתפו תגיות ומסרים נגד המלחמה או השתתפו בהפגנות נמצאים טטניה ומריה יומנשבה, בתו ונכדתו של הנשיא לשעבר בוריס ילצין; אליזבת פסקובה ויקטרינה סולוניצקיה, בתו וגרושתו של דובר הקרמלין; סופיה אברמוביץ', בתו של רומן אברמוביץ'; וחתנו לעתיד (עדיין?) של שר ההגנה סרגיי שויגו.

*- הטניסאי הרוסי, אנדריי רובלב, שלח מסר חד וברור אחרי הניצחון שהעלה אותו לגמר הטורניר שמתקיים בדובאי: "לא מלחמה בבקשה"

*- ראש ממשלת פינלנד לשעבר, אלכסנדר סטאב: "רוסיה דוחקת את פינלנד קרוב יותר לחברות בנאט"ו, יותר מאי פעם. בקצב הזה, לא תהיה לנו ברירה אלא להצטרף לנאט"ו". "הביטחון שלנו התבסס באופן חלקי על האפשרות להצטרף", אמר. "הצירוף של פינלנד יחזק את הברית ויסייע לשמור על ביטחון צפון אירופה".

*- רוסקומנדזור, הגוף הממונה על הצנזורה על התקשורת ברוסיה, הודיע כי הוא מתחיל לחסום באופן חלקי את הגישה לפייסבוק וכי משרד התובע ומשרד החוץ הגיעו למסקנה כי הרשת "מעורבת בהפרת זכויות וחירויות של אזרחי המדינה". ההחלטה הגיעה אחרי שפייסבוק חסמה אתרי חדשות רוסיים, ובהם רי"א נובוסטי.

*- על פי ההודעה הרשמית של מועצת אירופה, זכויות הייצוג של רוסיה במועצת השרים ובאסיפה הפרלמנטרית של הארגון מושעות באופן זמני, וזאת כדי "להשאיר ערוצי תקשורת פתוחים". בהתאם להחלטה, רוסיה עדיין נחשבת חברה במועצה והיא גם צד לכל האמנות של המועצה, כולל האמנה האירופית לזכויות אדם.

*- ועדת השרים של מועצת אירופה, גוף קבלת ההחלטות של ארגון זכויות האדם החשוב ביבשת, החליטה לפתוח בהליכים לסילוקה של רוסיה מחברות במועצה. ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, שיזם את המהלך עם אוקראינה, מסר כי ההחלטה הסופית צפויה "בקרוב".

*- קנצלר אוסטריה, קרל ניהאמר, הכריז כי ארצו תומכת בסילוק רוסיה ממערכת SWIFT הבינלאומית במסגרת הסנקציות של האיחוד האירופי. "הסנקציות כואבות בחלקן גם עבורנו, אבל הן כלום בהשוואה לכאב שממנו סובלים בני העם האוקראיני", מסר. "אסור לנו לאפשר שההיסטוריה של אירופה שוב תיכתב בדם".

*- הוועד האולימפי הבינלאומי הפציר בכל פדרציות הספורט הבינלאומיות לבטל תחרויות שמתכוננות להתקיים ברוסיה ובבלארוס וקרא להחרים את הדגלים ואת ההמנונים של שתי המדינות, וזאת בשל הפרתה של הפסקת האש האולימפית שנמצאת בתוקף עד 20.3, שבוע אחרי סיום אולימפיאדת החורף הפרא-לימפית בבייג'ינג.

*- חוקרת של "מקרים חשובים במיוחד" במחלקת החקירות הראשית של משרד הפנים במוסקבה "התאבדה" – כך דיווחה סוכנות הידיעות רי"א נובוסטי על פי גורם אכיפת חוק. הוא ציין כי לא התגלה מכתב התאבדות, אולם "היו לה כמה קשיים בעבודה".

*- משטר הטאליבן באפגניסטן הביע "דאגה מאפשרות ממשית לקורבנות אזרחיים" בלחימה באוקראינה וקרא לפתור את המשבר באמצעות דיאלוג. "האמירות האסלאמית קוראת לאיפוק מצד שני הצדדים. כל הצדדים צריכים לחדול מנקיטת עמדות שעלולות להחריף את האלימות", נמסר בהודעה שלא כללה את המילה "רוסיה".

*- סוכנות בלומברג: האנשים העשירים ביותר ברוסיה הפסידו 39 מיליארד דולר מאז תחילת המלחמה באוקראינה. המפסיד הגדול ביותר היה ואגיט אלקפרוב, יו"ר חברת האנרגיה לוקאויל, שהפסיד כ-6.2 מיליארד דולר אחרי נפילה של 33 אחוז בשער המניה. רומן אברמוביץ' הפסיד 1.8 מיליארד דולר ביממה האחרונה, אולם עדיין יש לו הון מוערך של 13.3 מיליארד דולר.

*- חתן פרס נובל לשלום לשנת 2021, דמיטרי מורטוב, עורך נובאיה גאזטה הרוסי, הודיע כי הגיליון החדש יפורסם ברוסית ובאוקראינית. "אנחנו לא מכירים באוקראינה בתור אויבת, והשפה האוקראינית היא לא שפת האויב. ולעולם לא נכיר בכך", הצהיר.

מורטוב הודה כי הוא חש "אבל ובושה" על המלחמה. "במו ידיו, כמו מחזיק מפתחות של מכונית יקרה, המפקד העליון מסובב את 'הכפתור הגרעיני'", אמר. "השלב הבא הוא מטח גרעיני? אני לא יכול לפרש את דבריו של פוטין לגבי נשק התגובה באופן אחר". הוא הוסיף כי "רק תנועה של רוסים נגד מלחמה יכולה להציל חיים על כוכב הלכת הזה".

*- שוער נבחרת פולין ויובנטוס, וויצ'ך שצ'נסני, תומך בהחרמת משחק הפלייאוף של ארצו נגד רוסיה על העלייה למונדיאל בקטאר. "אני לא יכול לעמוד מנגד ולהעמיד פנים שכלום לא קרה", הצהיר שצ'נסני, שסיפר כי רעייתו נולדה באוקראינה וכי חלק מהמשפחה עדיין שם. "אני מסרב לשחק נגד מי שבחרו לייצג את הערכים והעקרונות של רוסיה. מסרב לעמוד על כר הדשא ולהקשיב להמנון הרוסי".

*- מחאה מפתיעה באיראן: כיתוב "לעזאזל עם פוטין" צויר על קיר השגרירות הרוסית בטהרן. משטר האייתוללות האשים בימים האחרונים כי הפלישה לאוקראינה היא תוצאה של "פעולות הפרובוקטיביות של נאט"ו".

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות