מומחים "חושפים" את המטרה של פוטין באוקראינה

הפלישה הרוסית לאוקראינה הוכיחה את תוקפו של מה שאישר הממשל האמריקני, במהלך הימים האחרונים, על כוונתו של ולדימיר פוטין לתקוף את שכנו ממזרח, למרות הכחשתו לכך בתקופה הקודמת, ולא פעם אחת.

בעוד שהכרזת המלחמה על אוקראינה נתנה מענה הולם למציאות כוונות הקרמלין, השאלה עד כמה פוטין משך למלחמה זו עדיין מטרידה את המשקיפים..כמה רחוק פוטין מתכוון ללכת?

נאומו של פוטין בו הכריז על מה שכינה "מבצע צבאי מיוחד" הבהיר כי הוא רוצה להשתלט על אוקראינה וגם צופה עימות עם המערב ונאט"ו.

מגזין פוליטיקו אמר ,בהקדמה להצגת חוות דעת מומחים, שכללו השערות לגבי כוונתו של פוטין, כי "הכרת מטרתו של פוטין במלחמה זו תעזור לעצב את התגובה האמריקאית והמערבית באופן כללי ותקבע את המידה שבה הסכסוך הזה יסלים ."

ייסוד "אימפריאליזם נקמני"

אוולין פרקאס, ששימשה כסגנית עוזרת מזכירת ההגנה בארצות הברית ומתמחה ברוסיה, אוקראינה ואירופה בין 2012 ל-2015, אמרה שעכשיו ברור שמשחק הסיום של פוטין הוא לא פחות מאשר עיצוב מחדש של "אימפריאליזם נקמי" כדי לשלוט בכל השטח הסובייטי לשעבר. 

לדבריה, פוטין מתעלם לחלוטין מהחוק הבינלאומי, הנורמות וזכויות האדם וזה יפסק רק על ידי לחץ כלכלי, פוליטי וצבאי מרבי. 

לאחר מכן היא המשיכה, "רוסיה היא לא פחות ממדינה נוכלת  הדומה לצפון קוריאה ואיראן".

היא אמרה שעכשיו חובתו של המערב להגן על העם האוקראיני וממשלתו, ולעשות טוב יותר במונחים של עזרה להם, לאבטח את המרחב האווירי שלו ולהוציא לפועל התנגדות אקטיבית נגד הפולשים. 

בנוסף, יש למתן את ההשפעה על בעלות ברית ושותפים התלויים בנפט ובגז הרוסי על ידי שיגור רכבת אווירית של דלק לגרמניה והימנעות מהתפשטות המלחמה הזו לשטח נאט"ו והפיכתה למלחמת עולם.

התקנת ממשלת "בובות" באוקראינה

תומס גרהם, לשעבר מנהל לענייני רוסיה במועצה לביטחון לאומי בתקופת ממשלו של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' וו. בוש אמר: "לא ברור כרגע אם לפוטין יש נקודת סיום".

הוא ציין כי פוטין הונה בכוונה את הקהילה הבינלאומית, במהלך החודשים האחרונים, כדי להסתיר את כוונותיו האמיתיות. 

לאחרונה, הוא טען שהוא פתח במבצע צבאי זה, כדי להגן על האזורים הבדלניים של מזרח אוקראינה, "לכן לא ברור מה השאיפות הטריטוריאליות שלו".

באשר לנאומו הוא נזכר שפוטין הודיע ​​כי בכוונתו "לפרק" את אוקראינה מנשקה ואמר, "ייתכן שזה אומר שהוא רוצה לכל הפחות להרוס את התשתית הצבאית של אוקראינה ולהחליף את ממשלתה במשטר בובות. "

קביעת כללי 'משחק' חדשים על העולם

אנדריי קולסניקוב הוא ראש התוכנית הרוסית למדיניות פנים ומוסדות פוליטיים במרכז קרנגי מוסקבה.

למומחה זה לענייני רוסיה, קשה מאוד לקבוע את סופו של מה שהוא תיאר כ"משחק של פוטין".

"יכול להיות שמטרתו לכפות את דעתו על המערב, או שדונבאס ולוהנסק יהפכו רשמית לחלק מרוסיה, או שממשלת קייב תהיה בשליטתו", אמר קולסניקוב.

שבירת ה"גשרים" בין קייב למערב

"ייתכן שפוטין החליט להפיל את ממשלת אוקראינה ולמנות אחת המזוהה עם רוסיה", אמר רג'אן מנון, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת ניו יורק וחוקר בכיר במכון זלצמן לחקר מלחמה ושלום באוניברסיטת קולומביה.

מנון הפנה את תשומת הלב להצהרה של פוטין בפני העם הרוסי לפני פתיחת המלחמה הזו, כמו גם לתקיפות האוויר והטילים האינטנסיביות על מטרות אוקראיניות, שהשתרעו עד לעיר איבנו-פרנקיבסק במערב הרחוק של אוקראינה, ואמר כי כל המטרות הללו הם אינדיקציות לכך ש"פוטין אולי החליט לשבור את הגשרים המקשרים את אוקראינה." הוא נמצא בעימות עם המערב ומוכן לשלם על כך את המחיר הכלכלי, האסטרטגי והפוליטי".

החלשת הצבא האוקראיני

פרנסיס פוקויאמה, ממכון פרימן ספגלי למחקרים בינלאומיים באוניברסיטת סטנפורד, בארצות הברית, מאמין שמטרתו של פוטין באוקראינה היא להביא לקריסת השיטה הדמוקרטית הנוכחית ולהחליפה ב"ממשלת בובות" של מוסקבה.

פוקויאמה עקב אחרי זה באומרו, "לא סביר שפוטין יעשה זאת על ידי כיבוש כל אוקראינה בטווח הקצר".

לדעתו, לרוסיה אין כרגע מספיק כוחות באזור כדי להכניע מדינה של 40 מיליון איש. 

עם זאת, הוא מאמין, מה שפוטין עושה, כעת, הוא לתקוף ולהשמיד כמה שיותר מהצבא האוקראיני ואז ללחוץ על המדינה כלכלית ולהפוכה למדינה כושלת. 

הוא אמר: "בהקשר זה, חשוב לשים לב לנמלי אוקראינה בים השחור, מריופול, חרסון ואודסה, שהם חיוניים לכלכלת המדינה שכן אוקראינה היא משאב חקלאי עצום, ואם רוסיה תוכל לכפות ביעילות מצור עליה, יהיה לו מקור גדול ללחץ כלכלי על אוקראינה. 

אבל הוא חזר ואמר ש"פוטין לקח כאן סיכון, ואפשר לדמיין תרחישים שיובילו לניצחון או לאסון שלו".

Moscow, Hong Kong and the liberalism of the streets | Financial Times

קרדיט לתמונה: .ft.com