"תסמונת איראנית": בעיה לסוחרים עם רוסיה לקבל ערבות בנקאית לעסקאות נפט

שוק הנפט העולמי היה בסערה ביום חמישי, 26 במרץ, בעקבות הפלישה הצבאית של רוסיה לאוקראינה, וקונים גדולים של נפט רוסי נאבקו להשיג ערבויות ואשראי מבנקים מערביים על מנת להשכיר מכליות נפט.

לפחות שלוש לקוחות גדולים של נפט רוסי לא הצליחו לפתוח מכתבי אשראי בבנקים מערביים ביום חמישי, אמרו לרויטרס ארבעה מקורות שמכירים את עסקת הנפט.

רוסיה מייצאת כ-10% מהנפט העולמי, ונפט הגולמי מסוג ברנט עלה לכ-105 דולר, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2014, בעקבות התקיפה הצבאית באוקראינה.

"לבנקים המערביים אין כרגע אשראי לרכישת נפט מרוסיה", אמר מקור לרויטרס.

פתיחת LCs (מכתבי אשראי) על ידי הבנקים היא התחייבות מסחרית-משפטית עבור רוכשי חומרי גלם כגון נפט, המבטיחה תשלום בזמן של כל הסכומים שסוכמו בין שני הצדדים בערוצים הבנקאיים.

מספר לא מבוטל של חברות אנרגיה גדולות במדינות המערב, כולל Shell, BP, Total, ExxonMobil ושברון, הן קונות גדולות של נפט רוסי.

לא ברור בדיוק אילו בנקים מערביים לא מוכנים לתת אשראי לרוכשי הנפט הרוסי.

מעצמות המערב הזהירו כי הסנקציות נגד רוסיה יוחמרו בשל התקפתה הצבאית על אוקראינה. אחת הסנקציות שנשקלו היא השעיית הגישה של בנקים ורשתות פיננסיות רוסיים למערכת העברת הכספים הבינלאומית (Swift).

כמה סוחרי נפט כינו את המצב ביום חמישי "תסמונת איראנית". הם מתייחסים לשנים שבהן תאגידים ובנקים מערביים סחרו בחופשיות עם איראן, אך רוב הבנקים נמנעו ממסחר עם איראן מחשש לסנקציות אמריקאיות נגדם.

מנכ"ל בנק אירופאי גדול אמר לרויטרס כי הנפקת מכתבי אשראי לעסקה עם רוסיה לא נפסקה לחלוטין, אך כל עסקה תיבחן על בסיס "כל מקרה לגופו".

הנפקת אשראי עבור עסקאות הקשורות לחומרי גלם, לרבות נפט, היא אחד השירותים החשובים והנפוצים ביותר של כל הבנקים המערביים.

עדיין לא ברור עד כמה בדיוק ישפיע השיבוש על יצוא הנפט של רוסיה. רוב הסוחרים בשוק הנפט צופים כי מציאת דרכים חדשות לפתור בעיות משפטיות במצב החדש עשויה להימשך ימים או אפילו שבועות.

במקביל, בשל חוסר הרצון של רוב חברות הספנות לצאת לנמלים רוסים, שולש מחירן של מכליות נפט וספינות סוחר להובלת מטענים מרוסיה לנמלי צפון אירופה.

"כ-90% מהחברות ובעלי הספינות אומרים שהם מעדיפים לחכות כמה ימים כדי לראות מה יקרה", אמר לרויטרס מקור המכיר את תעשיית הספנות. "חלק מבעלי הספינות נחושים בדעתם שהם לא ישתפו פעולה עם לקוחות רוסים".

במקרים המעטים שבהם ספינות מוכנות לצאת לנמלים רוסיים כדי לשאת מטען, הן העלו את התעריף שלהן פי שניים עד שלושה.

ספינת משא טורקית הופצצה סמוך לנמל אודסה שבדרום אוקראינה ביום חמישי. לאחר תקרית זו, הפסיקו חברות ספנות רבות לנסוע לנמלים בחופי הים השחור הצפוניים.

Ukraine crisis: billionaires & banks sanctioned after Russia 'invasion' - YouTube

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות