בצל המתיחות אוקראינה נפרדת היום מגיבור תרבות ותיק

בצל המתיחות במזרח המדינה, אוקראינה נפרדת היום מגיבור תרבות ותיק – הסופר ואיש הציבור יליד מחוז דונייצק, איוון דזיובה, שמת בגיל 91.

זדיובה פרסם עשרות ספרים וערך מגזינים מדעיים, שימש שר התרבות השני לאחר העצמאות, זכה בפרס הלאומי לתרבות על שם שבצ'נקו והיה אחד מעורכי האנציקלופדיה של אוקראינה המודרנית.

בשנת 1965, השתתף דזיובה במחאה נגד מעצרים של אינטלקטואלים אוקראינים צעירים ופרסם את החיבור "Internationalism or Russification?" שבו טען כי המדיניות של המפלגה הקומוניסטית אינה תואמת את האינטרסים של התושבים וקרא לשוב לעקרונות התיחום הלאומי של לנין.

דזיובה העביר את הספר לבחינת אנשי המפלגה שקבעו כי הוא "סאטירה" שפוגעת "בידידות של העמים הסובייטיים" ואסרו על פרסום הספר. הוא נידון ב-1972 לחמש שנות מאסר וחמש שנות גלות, אולם שוחרר אחרי שנה וחצי ונדרש לעבוד כעורך עיתון במפעל לייצור מטוסים.

הנשיא לשעבר, פטרו פורושנקו, ספד: "בחושך, איבדנו אדם זוהר מאד, בנה של אדמת דונייצק האוקראינית. כל קו של גורלו היה עדות לתפניות בהיסטוריה האוקראינית. ובכל פנייה הוא נותר עצמו – אצילי, חכם ובלתי ניתן לשליטה ככל שזה נגע לאוקראינה".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי        קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות