לא תאמינו! איכות האוויר שנושמים משפיע על איכות זרע הגבר

מחקר סיני שנערך לאחרונה, שתוצאותיו פורסמו בכתבי עת מדעיים, חשף את המידה שבה האוויר שאנו נושמים משפיע על איכות הזרע, שכן המחקר הוכיח כי לזיהום יש תפקיד מרכזי בעניין זה.

גורמים המשפיעים על איכות זרע ירודה

ה"דיילי מייל" הבריטי פרסם כי מחקר סיני חשף כי זיהום אוויר משפיע על איכות הזרע, ובמיוחד על תנועתיות הזרע – יכולת הזרע לשחות בכיוון הנכון.

לפי המחקר החדש, שניתח נתונים של יותר מ-30,000 גברים בסין, לגברים שחיים בערים מזוהמות מאוד יש זרע חלש יותר.

חוקרים סינים מאמינים שטיפול באוויר רעיל יכול להגביר את פוריות הגבר.

התוצאות, שפורסמו בכתב העת JAMA Networks, מצאו כי תנועתיות הזרע, יכולתם לשחות, הייתה גרועה יותר אצל גברים מהערים המזוהמות ביותר, אולם לא היו להם פחות זרעונים.

מחקרים דומים באירופה, צפון אמריקה ואוסטרליה מצאו בעבר ירידה בספירת הזרע מאז שנות ה-70, כמו גם ירידה ברמת התנועתיות.

החוקרים העריכו כי עליית רמות הזיהום עשויה להיות חלקית מאחורי המגמה, שתוארה כ"אזהרה רצינית לבריאות הציבור", כאשר מומחי פוריות אמרו כי הממצאים "מוסיפים לבסיס הראיות".

החוקרים ניתחו נתונים של 33,876 גברים מ-340 ערים סיניות, בני 34 בממוצע, עם דרגות שונות של חשיפה לזיהום אוויר , ונשותיהם נכנסו להריון בסיוע רפואי בתקופה שבין ינואר 2013 לדצמבר 2019 .
49% מהגברים שהשתתפו במחקר סבלו מעודף משקל או השמנת יתר, ורבע הוגדרו כמעשנים (28%) – שני גורמים היכולים להפחית את ספירת הזרע.

העיתון הבריטי אישר כי החוקרים השתמשו בשיטה שאושרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כדי לנתח את איכות הזרע מגברים.

הם גם השתמשו בתיעוד רשמי של איכות האוויר כדי לבדוק את רמות זיהום האוויר במקום בו הם חיו 90 יום לפני ביקורם במרפאה.

החוקרים חילקו את הגברים במחקר לארבע קבוצות, על סמך מידת הזיהום של האזורים שלהם.

למרות שהחוקרים לא הצליחו למצוא קשר מובהק בין זיהום אוויר ואיכות הזרע מבחינת ספירת הזרע או ריכוזם, הם מצאו שככל שהמשתתף נחשף יותר לחלקיקים קטנים יותר, כך התנועתיות המתקדמת והכללית של הזרע הייתה נמוכה יותר.

תנועתיות פרוגרסיבית מתארת ​​את יכולת הזרע לשחות קדימה, בעוד שתנועתיות מלאה של הזרע מתייחסת פשוט ליכולת של הזרע לשחות באופן כללי.

ליתר דיוק, כאשר הנבדק נחשף לחלקיקים בקוטר של פחות מ-2.5 מיקרומטר (PM2.5), הייתה ירידה משוערת בתנועתיות הזרע של 3.6%.

ואילו בחשיפה לחלקיקים בקוטר של 10 מיקרומטר (PM10), חלה ירידה של 2.4% בתנועתיות הזרע. כלומר, ייתכן שלחלקים שונים של חלקיקים בגדלים שונים יהיו השפעות שונות על איכות הזרע, אולי משום שככל שהחלקיקים קטנים יותר, כך גדל הסיכוי שהם יעברו עמוק יותר לתוך ריאות האדם.

"התוצאות מצביעות על כך שאמצעי בקרה להפחתת החשיפה לזיהום אוויר עשויים לסייע בהגברת פוריות הגבר", כתב יאן ז'או, דוקטורנט באוניברסיטת פודן, ומחברי מחקר אחרים.

עדויות קודמות הראו שחשיפה לחלקיקים עלולה לשבש את הסינתזה (יצירת) של חלבונים החיוניים לתנועתיות הזרע.

פרופסור אלן פייסי, מומחה לפוריות מאוניברסיטת שפילד, שלא היה מעורב במחקר, אמר שהממצאים הללו הם "עדות נוספת לקשר אפשרי בין זיהום לאיכות זרע ירודה".

זרע חלש