עוד פרשיית שימוש ברוגלות ישראליות צצה בבית משפט אמריקאי

איש עסקים אמריקאי-מקסיקני הודה בבית משפט פדרלי בקליפורניה כי מכר ציוד מעקב ושיבוש ורוגלות ריגול, כולל מתוצרת ישראל, על אף שידע כי הם ישמשו לרגל אחרי יריבים פוליטיים ועסקיים במקסיקו ובארה"ב. לא נמסר אם מדובר גם בתוכנת פגסוס, שידוע כי הופעלה על ידי ממשלת מקסיקו, אולם ב-NSO הכחישו כל קשר אליו.

על פי המסמכים, גררו (48) הפעיל בטיחואנה חברה בשם אליט ביי קארגה שניהלה מכירות של כלי מעקב ללקוחות ממשלתיים במקסיקו וללקוחות פרטיים ועסקיים. בשנים 2014-15, הוא עבד עם חברה איטלקית ששיווקה כלי מעקב לממשלות ברחבי העולם, ובהם מערכת גלילאו לשליטה מרחוק שחודרת לטלפונים באמצעות קישור זדוני ומקבלת גישה לכל המידע.

בשנים 2016-17, גררו החל גם לשווק כלי מעקב של חברות מישראל וממדינות אחרות שסיפקו בין השאר יכולות לשבש תדרים, ליירט רשתות אלחוטיות ולפרוץ למסרוני ווטסאפ. הכלים נמכרו ללקוחות בארה"ב ובמקסיקו, כאשר גררו הודה כי ידע שהלקוחות הממשלתיים במקסיקו "מתכוונים להשתמש בציוד למטרות פוליטיות מאשר למטרות אכיפת חוק".

במסמכים המשפטיים נאמר כי באחד המקרים, ראש עיר במדינת מורלוס השיג גישה בלתי מורשית לחשבונות הטוויטר, הוטמייל ו-iCloud של אחד מיריביו. גם גררו השתמש בציוד כדי ליירט שיחות טלפון של יריב עסקי ששהה בקליפורניה ובמקסיקו וסייע לעסק מקסיקני גדול ליירט שיחות ומיילים של נציג מכירות של חברה מפלורידה תמורת 25 אלף דולר.

בעבר כבר פורסם כי ממשלת מקסיקו הפעילה את תוכנת פגסוס ונחשף כי היא שימשה למעקב אחרי עיתונאים ופעילים חברתיים. בכתב האישום לא נמסרה שמה של החברה הישראלית, וב-NSO הבהירו כי "אנחנו לא מוכרים לאנשים ולישויות פרטיים וגררו לא קשור לחברה שלנו".

גררו מסייע לרשויות האמריקאיות בחקירה במשך שלוש שנים וחצי. השבוע, הוא הודה בעסקת הטיעון בסעיף של קשירת קשר ליירוט של טלפונים ותשדורות אלקטרוניות ובסעיף של מכירת מכשירים ליירוט מידע. איש הטכנולוגיה הראשי של החברה, דניאל מורנו, צפוי להודות באישומים דומים בשבוע הבא.

"אנחנו שולחים מסר ברור לחברות ולאנשים שמפרים באופן בלתי חוקי את הזכויות לפרטיות כי אנחנו לא נסבול את זה והם ישלמו את המחיר", אמר צ'אד פלנץ, סוכן מיוחד מהמשרד לחקירות הגנת המולדת בסן דייגו. "העולם הופך למחובר יותר עם טכנולוגיות שנועדו לשפר את חיינו, אבל אותה טכנולוגיה יכולה לשמש גם שחקנים רעים עם כוונות פוגעניות".

הסוף לשחיתות במשטרה? פרשת NSO הולידה הצעת חוק חדשה - אייס

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי           קרדיט לתמונה: NSO