דו"ח ישראלי: "איראן בונה מתקן גרעיני חדש שיהיה קשה להרוס"

אתר החדשות האמריקאי בשפה הערבית – "אלחורה" מצטט היום ,בכותרתו הראשית, את העיתון הישראלי " ג'רוזלם פוסט " שדיווח כי איראן מפתחת "איום גרעיני" חדש שעשוי לשנות את כללי המשחק, והיא גם תמשיך להתקדם ללא קשר לאפשרות להגיע להסכם עם המערב על שאיפותיה הגרעיניות.

"העיתון הישראלי ציין כי האיום האיראני הוא מתקן תת קרקעי באזור נתנז, מה שעשוי להקשות על הצבא הישראלי לתקוף אותו".

"העיתון ציטט את מה שכתב ראש המכון הישראלי למדע וביטחון בינלאומי, דיוויד אולברייט, בדיווח על המתקן החדש, בו ציין כי גם מתקן פורדו האיראני נמצא מתחת לאדמה, וקשה לפגוע בו, אך מתקן חדש חורג ממנו לעומק וייתכן שיהיה קשה להרוס אותו בתקיפות אוויריות.

מהדוח של אולברייט עולה כי ההר שבו שוכן המתקן החדש מגיע לגובה של 1608 מטר מעל פני הים, בעוד שגובה ההר המאכלס את מתקן פורדו אינו עולה על 960 מטר.

גורמים רשמיים ישראלים מצפים שטהראן תעביר את החלקים הגדולים ביותר של תוכנית הגרעין שלה לאתר החדש, שקשה יותר יהיה להרוס אותו , לפי העיתון.

הדו"ח אומר כי לאורך שנת 2021, תמונות לוויין הראו פעילות קידוח נרחבת באזור, ולא ידוע אם האתר החדש יחל לפעול עוד לפני 2023.

עלי אכבר סאלחי, ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, אמר באפריל האחרון, "אנחנו פועלים 24/7 כדי להעביר את כל האולמות הרגישים שלנו ללב ההר ליד נתנז".

השיחות המתמשכות בוינה מטרתן להגיע להסכם שיחזיר לוושינגטון ולטהראן לציית לתוכנית הפעולה המקיפה המשותפת, ההסכם שסיכמו המעצמות הגדולות עם טהראן בווינה ב-2015 כדי להבטיח את הדממת תוכנית הגרעין האיראנית בתמורה להסרת הסנקציות על טהראן.

ההסכם שנחתם ב-2015 כלל הקלות בסנקציות על טהראן בתמורה להגבלות על תוכנית הגרעין שלה, אך ארצות הברית פרשה ממנו באופן חד-צדדי ב-2018 בעת ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ והטילה מחדש סנקציות כלכליות, מה שגרם לאיראן לסגת מהתחייבויותיה.

نطنز 2

קרדיט לתמונה: רשת אלערביה