ר"מ אוסטרליה על דו"ח האפרטהייד הישראלי של אמנסטי:אף מדינה אינה מושלמת

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, אמר ביום רביעי כי "אף מדינה אינה מושלמת" בתגובה לדו"ח חדש של אמנסטי אינטרנשיונל שקבע ש"ישראל" ביצעה את העוול הבינלאומי באפרטהייד, כהפרת זכויות אדם. והפרה של המשפט הבינלאומי הציבורי".

אוסטרליה הייתה אחת הידידות הקרובות והחזקות של ישראל מכל מדינה בעולם, מלבד ארה"ב. ואנחנו ממשיכים להיות ידיד חזק מאוד של ישראל", אמר מוריסון לכתבים בסידני כשנשאל אם הוא יגנה את 'ישראל' ויעריך מחדש את יחסי הממשלה לאחר הדיווח.

"אף מדינה אינה מושלמת ויש ביקורת על כל המדינות, אבל אני יכול להבטיח לכם שאוסטרליה והממשלה שלי, בפרט, יישארו ידידה נחרצת של ישראל", הוסיף.

מוריסון הוא תומך ותיק ב'ישראל', שבתחילת כהונתו פלירטט עם העברת שגרירות אוסטרליה מתל אביב לירושלים, כשהוא מצחצח את הממצאים של אמנסטי.

מריס פיין, דוברת שר החוץ, אמרה גם היא לגרדיאן אוסטרליה: "איננו מסכימים עם המאפיינים של הדו"ח של ישראל, ואנחנו נשארים תומכים נלהבים של מדינת ישראל".

האופוזיציה של הלייבור אמרה גם שהשימוש במונח אפרטהייד "לא מועיל" – אך היא תיארה את הדו"ח המפורט של אמנסטי כ"נוגע" ודחקה בממשלה "לעמוד על זכויות אדם בכל מקום".

דוברו של פיין אמר כי אוסטרליה תומכת נלהבת בפתרון שתי המדינות "עם ישראל ומדינה פלסטינית עתידית שתקים גבולות מוכרים בינלאומית".

"יש לפתור את הסכסוך בין הפלסטינים לישראל כדי שהשלום והביטחון יהפכו לנורמלים", אמר דובר פיין.

דוברת לענייני החוץ של הירוקים, ג'נט רייס, מתחה ביקורת על דבריו של מוריסון כ"חלושות ומופרכות" ואמרה שהיא תכתוב לשר החוץ פיין כדי "לדרבן תגובה לדו"ח החזק של אמנסטי".

"ממשלת אוסטרליה צריכה להתחיל בהכרה בפלסטין", אמר סנטור רייס.

"הירוקים האוסטרליים קראו להשהות את הסחר הצבאי עם ממשלות שלטענתם ביצעו הפרות זכויות אדם, כולל מיאנמר, אינדונזיה, הפיליפינים וערב הסעודית כמו גם ישראל".

"אם אנחנו מסרבים להשמיע הפרות של זכויות אדם של מדינות בעלות הברית, אין לנו שום עמדה להזעיק אותן בשום מקום".

שרת החוץ האוסטרלית של הצללים, פני וונג, הפצירה בממשלת מוריסון לבדוק היטב את הדו"ח.

"ממצאי הדו"ח מדאיגים, ואנו מצפים שהממשלה תבחן אותו מקרוב, תעריך את המצב בשטח ותציג מצגים לגבי השקפתה של אוסטרליה", אמר וונג לרשת השידור האוסטרלית.

"אנו לא מסכימים עם השימוש במונח 'אפרטהייד'. זה לא מונח המוכר על ידי כל בית משפט בינלאומי ואינו מועיל לקידום הדיאלוג המשמעותי והמשא ומתן הנחוצים להשגת שלום צודק ומתמשך", הוסיף וונג.

ניקיטה ווייט, פעילה באמנסטי אינטרנשיונל אוסטרליה, אמרה כי תגובתו של ראש הממשלה לדו"ח הייתה "מאכזבת במיוחד".

"למרות שהוא צודק שאף מדינה אינה מושלמת, לא כל המדינות מבצעות פשעים נגד האנושות, וכשהן עושות, אמנסטי אינטרנשיונל מאמינה שלאוסטרליה יש חובה לגנות את הפשעים הללו אך גם חובה לפעול", אמר ווייט בראיון.

"ראש הממשלה צריך לשקול האם להישאר ידיד מושבע יתרום לשיטת האפרטהייד ולסבלם של הפלסטינים שחיים תחת השיטה הזו".

ווייט אמר שזה לא מספיק טוב להעלות חששות מאחורי הקלעים, מכיוון שדו"ח אמנסטי "נבנה על קונצנזוס גובר שמה שישראל עושה מסתכם באפרטהייד".

אמנסטי אינטרנשיונל אמר בדו"ח חדש שישראל מבצעת את "פשע האפרטהייד נגד פלסטינים" ועליה לתת דין וחשבון על ההתייחסות אליהם כאל "קבוצה גזעית נחותה".

פורסם ביום שלישי , הדו"ח בן 278 העמודים של ארגון הזכויות המוביל מפרט כיצד רשויות הכיבוש הישראליות אוכפות מערכת של דיכוי ושליטה על הפלסטינים.

החקירה המרשיעה מציינת כיצד תפיסות מסיביות של קרקע ורכוש פלסטינים, הרג בלתי חוקי, העברה בכפייה, הגבלות תנועה דרסטיות ושלילת אזרחות ואזרחות לפלסטינים הם כולם מרכיבים של שיטה "שמגיעה לאפרטהייד על פי החוק הבינלאומי".

אמנסטי אמר כי השיטה הזו מתוחזקת על ידי הפרות שקבוצת הזכויות מצאה "מהוות אפרטהייד כפשע נגד האנושות, כפי שהוגדר באמנת רומא ובאמנת האפרטהייד".

אמנסטי אינטרנשיונל קראה גם לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) לשקול את "פשע האפרטהייד בחקירתו הנוכחית ב-OPT" וקראה לכל המדינות "להפעיל סמכות שיפוט אוניברסלית כדי להביא לדין את מבצעי פשעי האפרטהייד".

ביום שני, יום אחד לפני שפרסמה אמנסטי אינטרנשיונל את הדו"ח שלה, קראה "ישראל" לקבוצה שלא לפרסם את הדו"ח, ואמרה שהמסקנות של ארגון זכויות האדם הבינלאומי שבסיסה בלונדון הן "שקריות, מוטות ואנטישמיות".

בהצהרה שפרסם באותו יום, אמר שר החוץ הישראלי לכיבוש הישראלי, יאיר לפיד, כי אמנסטי "הוא רק עוד ארגון רדיקלי שמהדהד תעמולה, מבלי לבדוק ברצינות את העובדות", וכי הוא "מהדהד את אותם שקרים משותפים לארגוני טרור".

"ישראל לא מושלמת, אבל אנחנו דמוקרטיה מחויבת לחוק הבינלאומי, פתוחה לביקורת, עם עיתונות חופשית ומערכת משפט חזקה ועצמאית", טען לפיד.

משרד החוץ הישראלי אמר גם כי הדו"ח של אמנסטי "שולל את זכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי".

"השפה הקיצונית ועיוות ההקשר ההיסטורי שלה נועדו לעשות דמוניזציה של ישראל ולשפוך שמן על מדורת האנטישמיות", הוסיפו.

לפני שנה ספג בצלם ביקורת מצד פוליטיקאים ישראלים כאשר טען כי מדיניות ישראל נועדה לאכוף את "העליונות היהודית מנהר הירדן ועד לים התיכון".

ארגון Human Rights Watch, שבסיסו בניו יורק, הפך באפריל אשתקד לארגון הזכויות הבינלאומי המשמעותי הראשון שהעלה בפומבי את הטענות לאפרטהייד.

The struggle against Apartheid system

קרדיט לידיעה: נור ניוז האיראנית     קרדיט לתמונה: אלג'זירה