מדוע רוסיה תפלוש לאוקראינה, ולמה בהחלט יש סכנה למלחמת עולם? דעה

ראשית כל צריך לחזור אחורה, והרבה אחורה, כדי להבין מה רוסיה בכלל רוצה מאוקראינה, ולשם כך נחזור להסכם בודפשט שנחתם ב1994, לאחר קריסת ברית המועצות כשאוקראינה היתה המעצמה הגרעינית השלישית הגדולה בעולם!
ההסכם קבע שאוקראינה תתפרק מנשקה הגרעיני ותמורת כך מדינות רבות, ביניהם רוסיה סין וארצות הברית, יכירו בעצמאותה ובצרכי הביטחון שלה.
מפירוק ברית המועצות ועד 2014 הממשל באוקראינה היה פרו רוסי, כזה שכל מה שרוסיה רצתה מאוקראינה היא קיבלה, אך הדבר הוביל למשבר כלכלי ועוני רב במדינה, לכן בשנת 2014 בוצעה הפיכה שלטונית שבמהלכה אוקראינה הפכה למדינה שנתמכת ע"י המערב. רוסיה ראתה את הדבר הזה כאיום חמור עליה, ולאחר מספר חודשים כבשה את חצי האי האסטרטגי , קרים, והפעלת כוח פרו רוסי במזרח אוקראינה (חבל דונבס) בניסיון ללחוץ על הממשל באוקראינה ובכך להביא לקריסתו  והעלאת ממשל פרו רוסי. אך בעקבות ההתקרבות של אוקראינה למערב וברית נאט"ו ,רוסיה נכנסה למבוי סתום וראתה שהמהלכים הללו לא מפילים את הממשל באוקראינה בגלל תמיכת המערב במדינה.
לכן רוסיה עלולה לפעול, וכל יום שפוטין יחכה, הזמן יעבוד נגדו. ככל שהזמן מתארך אוקראינה מתקרבת לנאט"ו דבר שהוא אסון לרוסים. ככל שהזמן עובר אוקראינה מתחמשת על ידי המערב דבר שיכול לגרום למלחמה להיות קשה יותר.
בנוסף לכך פוטין רואה את החולשות של מנהיגי העולם. אנגלה מרקל איננה ובמקומה יש את אולף שוורץ המנהיג חסר הניסיון, בוריס ג'ונסון עסוק בענייניו הפוליטיים,  וביידן מקרין חולשה כאשר נסוג בבהילות מאפגינסטן.
פוטין אינו רוצה להצטייר כחלש ולאחר שכבר ריכז כוחות הוא אינו יכול לסגת מכך.
ולמה יש סכנה שהמצב יזלוג אל מעבר לאוקראינה?
שתי סיבות:

*- הסיבה הראשונה היא שעלולה להתרחש טעות קטנה כדי שהכול יתפרץ, כמו פגז טועה בקרבת הגבול עם פולין שיפגע במחנה של כוחות נאט"ו או בכוחות אמריקאים ויגרום לחילופי אש.
*- הסיבה השנייה: בוריס ג'ונסון.

בוריס ג'ונסון הוא האביר של אירופה. המערב מרגיש שכרגע הוא האדם החזק בעולם ולא ביידן. הוא מרכז כוחות בגבולות ובים השחור, שולח מפציצים, ספינות וחיילים, ופעולה אחת אגרסיבית מדי, כמו תקיפת כוח רוסי כזה או אחר, והעולם ידרדר למלחמת עולם. צריך לזכור שבוריס ג'ונסון הוא אדם קצת קפריזי ,המזכיר את טראמפ, ולכן הוא עלול להיות האדם שיגרור את המלחמה הזאת, אם תפרוץ, למלחמת עולם לא מתוכננת.

West vs. Russia - Opinion - Chinadaily.com.cn

קרדיט : גיל א. מקבוצת נציב