"שתיקה ערבית" והאמת על גופותיהם של "אלף ילדים סורים"

דיווח שפרסם אתר "מיזן" – "ميزان" חשף את הטענה כי התמונה הבאה שהועתקה מהרשתות החברתיות מקורה מסוריה, אך למעשה מקורה מעיראק.

ברשתות החברתיות פורסמה תמונה ש"מציגה את גופותיהם של אלף ילדים שנהרגו בלילה אחד בהפצצה כימית על אזור ליד דמשק", אך מקור התמונה הוא ב"גופות שהוצאו מקבר אחים בעיראק. ב 2003."

הפרסומים מתחו ביקורת על "השתיקה הערבית" כלפי המתרחש בסוריה, שכן התפשטות התמונה הזו עלתה בקנה אחד עם הדפים והחשבונות הסורים שביקרו את מה שהם רואים כ"תשומת לב מוגזמת לטרגדיה של הילד המרוקאי רעיין, שבילה חמישה ימים תקועים בבאר, לעומת שתיקה על גורל הילדים בסוריה.

בהקשר זה הופיעה תמונה זו שעליה נאמר כי נראים גופותיהם של אלף ילדים סורים, בסוף ההערות הנלוות נכתבה הערה עוקצנית: "באותו יום נותקה האינטרנט מאחינו הערבים".

התמונה האמיתית צולמה בעיראק של גופות שהוצאו מקבר אחים
התמונה האמיתית צולמה בעיראק של גופות שהוצאו מקבר אחים (קרדיט לתמונה: AFP)

ב-1 בפברואר, הארגון לאיסור נשק כימי, שבסיסו בהאג, פרסם הודעה המאשימה את דמשק בשימוש בנשק כימי במתקפה ב-2016 על אזור בשליטה של ​​האופוזיציה בצפון סוריה.

ימים לפני כן אישר הארגון כי דאעש השתמש גם בנשק כימי בהפצצת אזורים שבשליטת האופוזיציה בצפון.

סוריה מכחישה שימוש בכל נשק כימי ואומרת שהיא מסרה את מלאי הנשק שלה במסגרת הסכם שחתמה ב-2013 עם ארצות הברית ורוסיה, לאחר תקיפה שבוצעה, על פי מה שמעריכים, בגז סארין והרגה 1,400 בני אדם בע'וטה המזרחית.

חיפוש התמונה באינטרנט העלה שהיא פורסמה באתר סוכנות גטי. בתיאור הנלווה צוין כי נראו בו גופות שהוצאו מקבר אחים, חמישים קילומטרים מבגדד.

התמונה צולמה ב-27 במאי 2003, כשמונה שנים לפני פרוץ ההפגנות בסוריה והסכסוך ההרסני שלאחר מכן.