כשבכירי המשטר באיראן אומרים שהמצב על סף פיצוץ

מסמך סיכום דיון שגורם לסערה
כבר זמן רב אני מספר לכם על המתרחש באיראן, ומביא בפניכם את הסיפור מאחורי הסיפור, המראים לכם למה המשטר האיראני מתכונן, הפעם תוכלו לראות מה קורה מאחורי הקלעים, בזכות מסמך סיכום ישיבה אחת, שמספק לנו צוהר להתנהלות המשטר, למה שמדאיג את המשטר, ולמה המשטר מתכונן.

ביום רביעי שעבר, 2 בפברואר, פרסמה בחשבון הטוויטר שלה, קבוצת האקרים הנקראת אדלית עלי (عدالت علی = Edalate Ali = הצדק של עלי) תמונות של מסמך שהוגדר "סודי ביותר" ולטענתה זה מסמך סיכום ישיבה שהתקיימה במחנה שרואללה (قرارگاه ثارالله = Sar Allah), מחנה מפקדת משמרות המהפכה של מחוז טהראן, שאחראי על ביטחון עיר הבירה וערים נוספות במחוז, ועל אבטחת מוסדות השלטון בטהראן.

את המסמך בן שבעת העמודים, העבירה הקבוצה לאתר “רדיו פארדה” (رادیو فردا = Radio Farda) שמשם הודהד בכל ערוצי התקשורת המכסים את המתרחש באיראן.

אציין כי מדובר בקבוצת האקרים ממתנגדי המשטר, שהתפרסמה לאחר שפרסמה מסמכים וסרטונים מתוך כלא אֵווין (اوین = Evin) ומאז המשיכה לפרסם מסמכים וסרטונים נוספים ולהביך את המשטר, ורק אתמול שוב פרסמה סרטון המראה את תוצאות פריצתם למערכת המצלמות של נערכת בתי הכלא באיראן, והפעם בכלא קזל האסר (قزل‌حصار = Qezel Hesar = Ghezel Hesar) הכלא הגדול באיראן, שלמעשה מורכב משני בתי סוהר, החלק הדרומי זה כלא קזל האסר, והחלק הצפוני זה הכלא המרכזי של מחוז קראג’.

הישיבה התקיימה ב 21 בנובמבר 2021, בראשותו של תא"ל מוחמד חוסיין זיבאינג'אד (محمدحسین زیبایی‌نژاد = Mohammad Hossein Zibayinejad) המוכר יותר בשם חוסיין נג'אט (حسین نجات = Hossein Nejat) סגן מפקד הבסיס, ומי שהיה עד לפני שנתיים, סגן מפקד המודיעין של משמה"מ.

אציין כי הישיבה התכנסה ימים ספורים לאחר סבב הפגנות המורים שהתקיימו במשך מספר ימים ביותר משלוש מאות ערים בכל רחבי באיראן, והיו חלק מגל מחאות שהלך והתגבר בשנתיים האחרונות, וממשיך גם השנה, וכפי שסיפרתי לכם בפרסומי עבר, המחאות הן על כל תחומי החיים, ומקיפות את כל המגזרים בכל רחבי איראן.

בישיבה המוזכרת, שהוגדרה "כח המשימה למניעת משברי פרנסה בסיסיים" השתתפו בנוסף לצדיק הידוע נג’אט, נציגי משרד התובע הכללי של מחוז טהראן, קצינים בכירים מארגון המודיעין של משמרות המהפכה, מפקדי המודיעין הכללי של כוחות הבסיג’, בכירים במשטרת ביטחון הפנים והמודיעין האיראנית (NAJA) ועוד לא מעט צדיקים מגופי משטר אחרים.

Iran-linked hackers target US, Israeli medical experts: Report | Al Arabiya English

על מה דיברו כל אותם בכירים בישיבה?
לפי המסמך שפורסם, הגדירו הנוכחים את המצב באיראן כעל סף פיצוץ, ודנו בדיוק על אותם הדברים שעליהם קראתם כאן בערוץ, והעלו את הנתונים שבידיהם (ושלא מוצאים ביטוי בעיתונות המשרתת את המשטר).

בין היתר נאמר שלפי בדיקות ברשתות החברתיות האיראניות, וסקרים שביצעה NAJA עולה שחוסר שביעות הרצון בחברה האזרחית באיראן, עלה ב 300%, וכן שלמעל 53% מהציבור אין אמון בממשלה החדשה, בנשיא, ובמשטר בכלל, ושהנתונים מראים שהחברה האיראנית נמצאת על סף פיצוץ.

הדבר מוצא ביטוי במספר המחאות וההפגנות, שלדברי אל”מ פיאם קוויאני (پیام کاویانی = Payam Kaviani) מפקד ה NAJA בטהראן רבתי, מספרם גדל בארבעת החודשים שלפני כתיבת הדוח (נובמבר 2021) ב 48% לעומת השנה הקודמת, ובהשוואה ל 2020 מספר ההפגנות עלה ב 98%.

וכן נאמר שמחאות בגין המצב הכלכלי עלו ב 56% לעומת השנה החולפת, ומספר המחאות במקומות העבודה עלה ב 136%, ובכלל רוב המחאות היו בגין המצב הכלכלי, מצב הבורסה, עליות מחירי המזון, מצוקת המים, ומחאות כנגד מערכת המשפט.

מעניין לראות שבישיבה הסגורה של אותם בכירי משטר, נאמרו בגלוי נתוני אמת שהמשטר מנסה להסתיר מהציבור, כולל נתונים על עליות המחירים, שבניגוד לנתוני האינפלציה הרשמית (19.4%) שהמשטר משחרר לעיתונות, נמסרו נתונים שאותם למעשה מכיר כל איראני שעדיין יש בידו מספיק כסף לקנות מזון, ועוד לא הדרדר כמו רבים אחרים לחיפוש מזון בפחי הזבל בערי איראן.

לדוגמה נמסר לנוכחים שהאינפלציה האמיתית במחירי המזון, גרמה לעלייה של 70% במחירי בשר כבש, 113% במחירי בשר בקר, 138% במחירי בשר עוף, 186% במחיר הביצים, 188% במחירי הדגים, ומחירי האורז (מקומי ומיובא) שעלו בין 133% ל 222%, וכן דובר על עליית מחירי התרופות, שהוביל למחסור עקב אגירת תרופות ע"י אזרחים וסוחרי שוק שחור.

אחד הנושאים שעלה בשיבה היה שער המטבע האיראני שנקבע ל 42 אלף ריאל לדולר, ושעל פיו מחושבים חלק מהמחירים הרשמיים למוצרים במשק האיראני, והיות והשער לא ממש ריאלי, הדבר יוצר עיוותים שונים שגורמים מצד אחד לעליית מחירים, מצד שני להתעשרות חלק מהסוחרים, בזכות הפרשי שער, ומצד שלישי לבעיה בסובסידיות שהמדינה נותנת על מוצרים שונים.

בישיבה נאמר שאמנם ביטול שער החליפין הרשמי הלא ריאלי, יגרום לעליית מחירים נוספת, אבל הפתרון לנושא יהי הביטול הסובסידיות הניתנות לשכבות החזקות, והגדלת הסובסידיות לעשירונים החלשים.

נושא שער החליפין תקוע זה תקופה ארוכה בדיונים במג’לס, בממשלה וחדרי הדיונים של היועצים הכלכליים של המנהיג העליון, והממשלה עדיין לא העבירה החלטה בנושא, אבל בינתיים המשטר “הצליח” להסיר 20 פריטים מהצמדה לשער החליפין הרשמי, ולדברי צוות המודיעים הכלכלי של משמה”מ, “לא קרה שום דבר מיוחד” ולכן לדבריהם ניתן להמשיך וליישם את התוכנית בנושא ביטול שער המטבע הרשמי הקבוע באופן מלאכותי, וכן גם לבטל את הסובסידיות לארבעת העשירונים העליונים באוכלוסייה, וכל זה יקרה לדבריהם “ללא מהומות”, אבל דורש עבודת הכנה ביטחונית ופסיכולוגית, מול הציבור.

גם נושא בריאות הציבור והשפעת מגפת הקורונה עלה בישיבה, ומצבם של עובדי הבריאות, ולא פחות חשוב דובר ביחס המשטר לעובדי מערכת הבריאות, שגורם לתסיסה ולמחאות של הרופאים והאחיות, שבנוסף לעבודתם בבתי החולים והמרפאות, נשלחו ע”י המשטר לעבוד בנוסף גם במעל 7,000 תחנות מתן חיסונים לציבור, שנפתחו בכל רחבי איראן, רק שמשום מה המשטר ששלח את אנשי הרפואה להילחם במגפה, החליט שלא צריך לשלם להם על שעות העבודה באותן תחנות מתן חיסונים.

לדברים אלו שנאמרו ע"י ביכר במודיעין NAJA, גם נוספה אזהרה שהמצב עלול להוביל למרי אזרחי גם של הצוותים הרפואיים שלא מקבלים תשלום, וגם של הציבור שדורש לקבל חיסונים.

דברים אלו מצטרפים לדברי בכירים אחרים המזהירים שהמשטר חייב לנקוט בפעולות מנע, ושיש לשכנע את חברי המג’לס לשתף פעולה עם הממשלה, בנושאים הכלכליים שהוזכרו, ובכל נושא הקשור לשמירה על יציבות המשטר, ושאם לא יינקטו הפעולות הנדרשות, המדינה תיקלע בוודאות למשבר.

Iranian Hackers Compromise Websites of an African Bank and a US Federal Library

תגובת המשטר למסמך
הציבור האיראני לא ממש יכול לקרוא בעיתונות האיראנית את פרטי המסמך שקבוצת ההאקרים דאגה לפרסם, כשם שאינו יכול לקרוא את כל הפרטים שפורסמו לפני מספר ימים ב- BBC) (כולל בערוץ הפרסי של הרשת) בנושא דברי הבכיר במשמרות המהפכה שטוען שישנם עשרות רבות של בכירי משטר, כולל פוליטיקאים, שגרירים, ואנשי משמה”מ, שעצורים בבתי הכלא באיראן, בגין ריגול עבור המוסד, או בגין החשד שהם עלולים להיות נתונים לסחיטה בגלל מערכת יחסים ווירטואלית או אמתית, עם נשים אמתיות או ווירטואליות.

הציבור באיראן לא יכול לקרוא על נושאים אלו בעיתונות האיראנית, פשוט כי המשטר הוציא צווי איסור פרסום, המונעים מהעיתונות לכתוב על הנושאים האסורים, הצווים מכסים גם את חסימת הגישה של האיראנים למידע המפורסם ברשתות החברתיות, וכן את הרשתות החברתיות באיראן שהן נאסר להזכיר את הנושאים שמשטר חושב שלציבור אסור לדעת ובטח שלא לדבר עליהם.

ומה אומרים האיראנים?
ברשתות האיראניות יש “חגיגה” המלאה ביקורת, לעג ובוז, וחיצי לעג מושחזים נשלחים אל המשטר.
את האיראנים ברשתות החברתיות קצת מצחיק שהמשטר הוציא צווי איסור פרסום, כולל לרשתות החברתיות, ומזכירים לאנשי המשטר, שגם המנהיג העליון עושה שימוש יומיומי ברשתות החברתיות…

אציין שרבים באיראן עושים שימוש בשירותי פרוקסי שונים, שעוקפים את החסימות שהמשטר מבצע ברשת האינטרנט באיראן.
אוסיף שיש כאן משחק של חתול ועכבר בין המשטר לאיראנים, וחלק משירותי הפרוסי, מופעלים למעשה בידי המשטר, בין אם ע”י יחידת הסייבר של משמה”מ ובין אם ע”י NAJA, ומטרתם להפיל ברשתם את האזרחים האיראנים המבקשים לעקוף את מגבלות שהמשטר מטיל על השימוש באינטרנט באיראן.

למרות כל המגבלות והאיסורים, האיראנים לא רק שמדברים על הנאמר בדוח, אלא גם שואלים שאלות שלא ממש נראות טוב לעיני המשטר, בין היתר שואלים איך תתבצע הפחתת סובסידיות לארבעת העשירונים העליונים, שכבר מזמן לא נחשבים לבעלי יכולת, והגדלת הסובסידיות לששת עשירונים התחתונים?

בנוסף יש השואלים מדוע שלא להעביר את המיליארדים שמהשטר גונב מהעם ומעביר לתוכניות הצבאיות של משמרות המהפכה? ולא שוכחים להזכיר שהמשטר גונב את כספי העם כדי להעבירם למיליציות בתימן, עיראק, לבנון ובסוריה.

כמובן יש רבים שמדברים על השחיתות של המולות, ועל שהמצב באיראן כיום, גרוע בהרבה מאשר המצב שהיה לפני המהפכה, ורבים גם מדברים על ייאוש מהמצב הכלכלי וחוסר הביטחון האישי, ומביעים קינאה גלויה בבני משפחה וחברים שהיגרו מאיראן לארצות אחרות.

הייאוש של חלקם מתבטא אצל האומרים שלמעשה למשטר לא באמת אכפת מההפגנות, וגם כאנשי המשטר אומרים שהמצב הגיע לרמה מסוכנת, הם מתכוונים מסוכן למשטר ולא לעם, ויש המוסיפים שההוכחה שלמשטר לא אכפת מהעם, זה שהפתרון של המולות הוא לדכא את ההפגנות ע"י כוחות הביטחון, ואם היה אכפת להם מהעם, המולות היו חושבים על פרנסת האנשים כדי להפחית את רמת חוסר שביעות הרצון.

לסיום אוסיף שיש לא מעט ששואלים מדוע ישיבה של כל כך הרבה בכירים, ושרבים מהם אמורים לפעול למען ביטחון הציבור, לא דיברו על מצב הפשע המתגבר באיראן, על תופעות השוד והגניבה שהפכו נפוצות בערי איראן, ושנשים מפחדות ללכת ברחוב, מחשש שישדדו להן את התיק, תופעה שרק מתרחבת עם גידול של 29%, ושואלים גם למה לא מטפלים בתופעת גניבות מחנויות שגדלה השנה ב 26% וגורמת לחלק מעליית המחירים, כדי לכסות על הפסדים מהגניבות.

הפשע המשתולל מטריד את האיראנים, שגונבים להם לא רק מהחנויות, אלא גם מהבית, מכוניות, אופנועים, וגם פשיעת הסייבר מתרחבת, והפכה למכת מדינה, ואומרים הגולשים, שעדיף שהמשטר ידאג לביטחון הציבור, במקום לדאוג לביטחון המשטר מפני הציבור…

ולגבי פשיעת הסייבר אומרים האיראנים, שאם כבר התכנסו בכירי NAJA כולל האחראים על פשיעה ברשת, בכירי מודיעין, ובכירי התביעה, מדוע לא מוצאים פתרון להונאות הרשת שמפילות אזרחים תמימים ברשתן, או גניבת חשבונות רשת חברתית, ושחרורם תמורת כופר, ונעילת אתרי אינטרנט מסחריים ואישיים, בידי האקרים שדורשים כופר לשחרור הנעילה, ועוד שלל פשעי סייבר, שלכולם דורשים האיראנים פתרון, במקום שבמשטר “יטפל” באזרחים שמוחים על מצבם, או יחסום את הגלישה החופשית ברשת.

Gangs of Iran: Video threats land criminals in jail - YouTube

קרדיט: אביעד – ערוץ מבט למזרח התיכון בטלגרם     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות באיראן