הארמונות של סדאם חוסיין בעיראק- מה מצבם היום?

בתקופת שלטונו בנה סדאם חוסיין עשרות ארמונות ומתחמים מפוארים, ראשי התיבות שלו היו חקוקים על קירותיהם, אך רובם כיום הם לא יותר מהריסות או בסיסים צבאיים.

מספרם של הארמונות והמתחמים הנשיאותיים הללו עולה על מאה וכולל מבני ענק בשבעה מחוזות, אך רובם נמצאים בבגדד ובעיר הולדתו תיכרית, הממוקמת 180 קילומטרים צפונית לבירה.

עם זאת, סדאם ביקר בחלקם רק פעם או פעמיים, אך הם היו מוגנים היטב על ידי כוחות הביטחון המיוחדים שנראו רק על ידי פועלים שהשתתפו בבנייתם, כך אמרו גורמים רשמיים עיראקים.

חרט את שמו על הקירות

בנייתם ​​של ארמונות אלו החלה בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת והסתיימה באמצע שנות התשעים, בשיאו של האמברגו הכלכלי שהוטל על עיראק.

על קירות הבטון הענקיים חרט נשיא עיראק לשעבר את ראשי התיבות שלו, בנוסף לשמות הקרבות שלו נגד איראן ואחרים.

אך בעקבות נפילת משטרו, עם פלישת ארה"ב ב-2003, רובם נבזזו, לפני שכוחות זרים הפכו אותם למפקדות צבאיות.

להרוס רבים מהם

כיום, כמה מהם הפכו למתקנים אזרחיים, בעוד השאר שנותרו הוזנחו או הושמדו במהלך הקרבות שקרעו את המדינה.

בהתייחסו לכך, ציין ראש רשות העתיקות והמורשת, לאית' מג'ד חוסיין, כי "למדינה יש פוטנציאל להפוך את הארמונות למוזיאונים, לפחות בבגדד".

הוא גם הוסיף בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, "אנחנו יכולים להקים מוזיאון של שטיחים, מוזיאון של המשפחה השלטת או לאמנות אסלאמית".

אך יחד עם זאת הסביר כי חלק מהארמונות "עצומים מאוד ודורשים לשיקומם משאבים כספיים אדירים", ואולי זה מה שמניע את הרשויות להזניח אותם.

גורם ממשלתי, שהעדיף לא להזכיר את שמו, אמר כי "ביורוקרטיה ושחיתות מנעו את הרפורמה בארמונות והפיכתם למתקני תיירות ומורשת".

מבגדד ועד לתיכרית, בצרה, בבל ומחוזות אחרים, רוב המבנים המפוארים הללו היו בשימוש רק לעיתים נדירות.

(חלבון עוברי)

ארמון אל פאו

בבירה, מתחמי ארמונות נשיאותיים, הוסבו חלקם לבנייני ממשלה. ואחד מהם אף הוסב ל"אוניברסיטה אמריקאית" פרטית שנפתחה על ידי משקיע עיראקי בארמון "אל-פאו", הארמון הראשון שנמסר למשקיעים פרטיים.

ארמון זה, מוקף באגמים ובמספר מבנים קטנים מאבן ושיש אלגנטיים, ממוקם ליד נמל התעופה של בגדאד. הוא נועד לקבל אורחים בכירים, אך הוא הוסב למפקדה של צבא ארה"ב לאחר 2003.

3 ארמונות בבצרה

אשר לבצרה, בדרום הרחוק של המדינה, בנה סדאם שלושה ארמונות גדולים המשקיפים על שאט אל-ערב, שניים מהם הפכו למפקדה של מיליציית אלחשד אלשעבי ,הקהל העממי, הנאמן לאיראן, ואילו האחרון הפך למוזיאון של משרד התרבות.

 קחטן אל-עובייד, המפקח על מורשת בצרה, התגאה: "הצלחנו לשנות את הסמליות הדיקטטורית שלה לסמליות תרבותית".

בצרה היא "המחוז היחיד שהצליח להמיר את אחד הארמונות לבניין של מורשת", לפי גורם רשמי זה, והסביר, "יש מספר רב של ארמונות, יותר מ-166 מבנים של ארמונות או בתי יוקרה. ."

שמות של קרבות

בינתיים, הרשויות המקומיות בנפת בבל מבקשות להמיר ארמון בעיר העתיקה בבל למוזיאון.

ארמון זה משקיף על האתר הארכיאולוגי ונבנה על גבעה מלאכותית בגובה 90 מטר.

הוא מכיל גם את אותיותיו של סדאם החקוקות על הקירות, וכן כתובות של סדאם ומלכי תרבויות קדומות כמו נבוכדנצר השני.

בנוסף, על קירות כל אולם נכתבו שמות הקרבות שניהלה עיראק במהלך מלחמתה עם איראן (1980-1988).

אולמות נטושים ונברשות רעועות

כיום תלויות נברשות רעועות באולמות המפוארים הנטושים, בעוד גרפיטי של מבקרים שהגיעו לצלם נפרסים על הקירות.

מספר מבנים ומתקני שירות המקיפים את הארמון הוסבו לאתר נופש תיירותי.

עבדול סאטאר נאג'י, מנהל אתר הנופש אמר, "כשנכנסנו לאתר ב-2007, הוא היה במצב גרוע. השלטון המקומי החליט שהאתר ישמש את תושבי מחוז בבל, האזורים השכנים ומחוזות אחרים".

הריסות בתיכרית

על גדות נהר החידקל, מכיל המתחם הנשיאותי בתיכרית למעלה משלושים ארמונות, שרובם נהרסו במהלך הקרבות נגד דאעש.

בניין קטן המשקיף על החידקל, הפך למקדש מכיוון שנערך בו הוצאה להורג של לפחות 1,700 מתגייסים ביוני 2014, לאחר שנחטפו ממחנה "שבאיכר" – سبايكر  הסמוך על ידי לוחמי דאעש.

صدام حسين حيّ في قصوره

קרדיט לתמונות: אלערביה