תקיפת אתרי חיזבאללה ואיראן מצפון לדמשק- פרטים נוספים

מקור סורי מסר כי ב- 31 לינואר תקפו מטוסי קרב שלושה אתרים השייכים למיליציות האיראניות ולחיזבאללה הלבנוני בסביבת העיר "אל-קטייפה" במזרח קלמון באזור הכפרי של דמשק.

התקיפות האוויריות החלו בשתי התקפות אוויריות, שכוונו לעמדה של מיליציית חיזבאללה הלבנונית ליד בית החולים "אל-קטייפה" בפאתי העיר.

תקיפה נוספת כוונה לאתר אחר סמוך לחטיבה 65 מדיביזיה 3, בפאתי הכפר "חלה", באמצעות שני טילים, שפגעו במחסן נשק באתר הנ"ל.

שני טילים נוספים שוגרו לעבר אתר של מיליציות איראניות ליד חטיבה 155, שם הותקף משגר טילים.

התקיפות הביאו להשמדה מוחלטת של משגר הטילים ומחסן של אמצעי לחימה ותחמושת, בנוסף נהרגו ונפצעו לוחמי מיליציות איראניות ומחיזבאללה הלבנוני, שהועברו לבית החולים אלקטייפה הסמוך.

ההגנה האווירית של המשטר הסורי המוצבת ב"קלמון" ו"דימאס" נכשלו ביירוט הטילים ששוגרו במהלך התקיפות.

עומס טיסות בנמל התעופה בדמשק

מומחים בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק הזהירו מפני קריסת מסלול ההמראה "הצפוני", אם מספר הטיסות המגיעות לדמשק לא יקטן. במיוחד כאשר מטוסי מטען "צבאיים" איראניים, עמוסים בטונות של נשק ותחמושת נוחתים שם ללא הפסק.

מקורות הוסיפו כי מטוסי מטען צבאיים שהגיעו מאיראן ומרוסיה הגבירו את טיסותיהם במהלך החודש האחרון, יחד עם מטוסי מטען שהגיעו משדות התעופה "חמיימים" ו"קמישלי".

טיסות המטוסים האזרחיים של חברות "סוריאן אייר" ו"שאם ווינגס" לא פסקו לרגע, לרבות טיסות שהגיעו ממדינות המפרץ הערביות, לוב, מצרים וסודאן, בנוסף לטיסות שהגיעו מעיראק  ואחרים שהגיעו מטהראן, חלקם נושאים משלחות של "מבקרים" שיעים, ואחרים נושאים אישים פוליטיים וקציני צבא בכירים.
מסלול ההמראה הצפוני "היחיד" בנמל התעופה של דמשק נחשב ישן יחסית, ופעולת התחזוקה האחרונה שבוצעה בו הייתה לפני קרוב לשמונה שנים.

איראן הגבירה את טיסות מטוסי המטען לדמשק
מעקב אחר הגעתם של 11 מטוסי מטען "גדולים" לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, שהגיעו מטהראן, בינואר האחרון, העלה כי כולם נשאו משלוחי נשק ותחמושת.

המקורות סוריים אישרו כי איראן הגבירה את טיסותיהם של מטוסי מטען צבאיים לדמשק, לאחר שקיבלו מידע לפיו ישראל מתכוונת לתקוף את המסלול הצפוני היחיד שנותר בשירות.

אינטנסיביות הטיסות של כלי טיס צבאיים המגיעים מאיראן נועדה למנוע מחסור בנשק ובתחמושת שלהם באזור, במקרה ששדה התעופה של דמשק יצא משירות.

הפסקת פעולות תחזוקה למסלול הדרומי
משמרות המהפכה האיראנים עצרו את תהליך שיקום המסלול הדרומי בנמל התעופה של דמשק מסיבות "לא ידועות", ימים לאחר שהתחדש תהליך השיקום בתחילת השנה.
משמרות המהפכה סיימו את ההכנות לחידוש תהליך שיקום המסלול, שלא היה בשימוש כתוצאה ממספר תקיפות ישראליות בעבר.
תהליך השיקום של המסלול הדרומי החל בספטמבר 2021, והוא היה אמור להיכנס לשירות לפני סוף השנה שעברה, על רקע ביקורים של קבוצת מהנדסים איראנים, המזוהים עם משרדי התחבורה וההגנה, בנמל התעופה של דמשק כדי לפקח על תהליך השיקום, אבל הוא הותקף על ידי שלושה טילי קרקע- קרקע ששיגרה ישראל באמצע דצמבר, ויצא משירות שוב.
שיקום המסלול החדש היה אמור להימשך מספר שבועות, אך השעייתו הנוכחית תעכב את השלמת הפרויקט ללא הגבלת זמן.

קרדיט: בן בטש מקבוצת נציב