ברק: "מנהיגי איראן רחוקים מלהיות משוגעים. לא יטילו אטום על ישראל"

אמצעי תקשורת באיראן מרבים היום לצטט את דברי אהוד ברק, ראש ממשלת ישראל לשעבר, שדבר על האפשרות שלאיראן תהיה פצצה גרעינית. ואלו חלק מהדברים שהעיתונות האיראנית מצטטת:

ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד ברק אומר שתוכנית הגרעין של איראן היא אחד משלושת האיומים העיקריים על קיומה של ישראל, אבל גם אם המשטר האיראני יפיק פצצת אטום, הוא לא יזרוק אותה על ישראל כי היא "לא מטורפת".

לפי דיווחים בתקשורת הישראלית, מר ברק אמר בנאום בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי ביום רביעי בערב, 4 בפברואר, כי הסכנה האמתית של איראן בהשגת פצצת אטום היא לא מה שאנשים חושבים בדרך כלל; כמו שצפון קוריאה לא ייצרה את פצצת האטום לשימוש נגד דרום קוריאה, האיראנים לא יפילו את פצצת האטום על ישראל.

הוא הוסיף שהם [מנהיגי הרפובליקה האסלאמית] אינם משוגעים ואינם רוצים לחזור לתקופת האבן.

לדברי אהוד ברק, מטרת הכוח הגרעיני של איראן היא "הישרדות המשטר; "הם רוצים להשיג חסינות מפני התערבות צבאית אפשרית שמטרתה להפיל את המשטר".

הוא הוסיף כי איראן שואפת להשיג איזון אסטרטגי עם ישראל ותגביר את פעולותיה באמצעות קבוצות פרוקסי בחסות השגת כוח גרעיני גדול יותר.

אהוד ברק אמר כי בכירי המשטר האיראני הם קיצונים ופנאטים, אבל הם רחוקים מלהיות טיפשים או מטורפים והם יודעים שהשימוש בפצצת האטום יחזיר את ארצם לתקופת האבן.

בכירים ישראלים רבים בממשלות שונות בשנים האחרונות ובממשל הנוכחי תיארו את האפשרות של הרפובליקה האסלאמית של איראן להשיג פצצת אטום כאיום קיומי בפוטנציה לאור המדיניות האנטי-ישראלית הרצינית והגישה האזורית של המשטר בטהרן הנמצא בסכנת הכחדה.

אך ראשית, השר הישראלי לשעבר אמר בנאומו ביום רביעי בלילה כי העולם כולו מודע לכך שישראל פועלת ב-50 השנים האחרונות להשגת יכולות שיכולות לנטרל את האפשרות שאחת ממדינות הסביבה תגיע לכוח גרעיני (צבאי). .

אהוד ברק חשף כי לפני כעשר שנים, כשהיה שר ביטחון בממשלתו של בנימין נתניהו, בתמיכת ראש הממשלה ושר האוצר הנוכחי, אביגדור ליברמן, "גובשה תכנית מלאה להתקפה מסיבית על כל מתקני הגרעין של איראן, אך ארצות הברית סיכלה כוונה זאת.

ברק אמר שיש לישראל את מלוא הפוטנציאל לבצע את התקיפה ומוכנים לבצע אותה ללא תמיכת ארה"ב, וההערכה שלנו הייתה שאיראן לא תוכל לנקוט בשום פעולה רצינית כדי לעצור אותנו.

אהוד ברק אמר כי אנו מודעים לכך שמתקפה מסיבית על מתקני הגרעין של איראן תעכב את פעילות המשטר באזור בשנתיים או לכל היותר בשלוש שנים.

הוא לא אמר מדוע התוכנית לא יצאה אל הפועל. כלי תקשורת בישראל דיווחו בעבר כי בנימין נתניהו סירב לתת הוראה סופית לצבא בשלבים האחרונים של ההחלטה.

בנאום ביום רביעי בערב אמר אהוד ברק כי אם הממשלה הנוכחית תנקוט בפעולה צבאית כלשהי נגד תכנית הגרעין של איראן, עליה להבטיח שהתקפות כאלה ישתקו את ההתקדמות הגרעינית של איראן למשך שנתיים עד שלוש לפחות.

"אחרת", אמר, "עדיף לא לעשות כלום, אבל תכנית צבאית ברורה נגד איראן היא חובה, כי בשנים האחרונות (תחת בנימין נתניהו) לא הייתה תכנית אמתית כזו בצה"ל ".

בנאום בוועידה השנתית של המכון למחקרי ביטחון לאומי אמר ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט בערב (שני) כי ישראל מגבירה את הקמפיין שלה להחלשת איראן בתחומים רבים ותמשיך לעשות זאת גם אם מועצת הביטחון של האו"ם תחייה את הסכם הגרעין.

נפתלי בנט הדגיש כי ממשלת איראן היא "תמנון שהסכנה שלו הפכה מוחשית יותר מאשר בארבע השנים האחרונות".

עם זאת, כמה כלי תקשורת ישראליים הדגישו כי דבריו של נפתלי בנט המתארים את יכולתה של ישראל להתגבר באופן מלא על האיום הנשקף מאיראן היו "מוגזמות" וכי הוא התמקד אך ורק בענייני איראן ולא הציע כל תוכנית לפשרה עם הפלסטינים.

בנאומו תמך אהוד ברק בתוכנית של ממשלת ישראל הנוכחית נגד איראן, אך אמר כי הצעד של ישראל לעבר חברה דו-לאומית (יהודית ופלסטינית, ללא מדינה פלסטינית עצמאית) והתמוטטות חברתית הם שני איומים נוספים לקיומה של ישראל.

آیا در آستانه اولین «جنگ ترکیبی جهانی» قرار داریم؟