מאזן הכוחות הצבאי בין ערב הסעודית לאיראן

המגזין Foreign Policy אמר בניתוח שכותרתו "ערב הסעודית מסלימה את מרוץ החימוש במזרח התיכון" כי היכולות הצבאיות של הממלכה התפתחו בצורה אדירה בהשוואה לאיראן, וכי היא עשויה לאלץ את האחרונה להגיב.

הדו"ח מתייחס לסיוע הסיני האחרון לממלכה בפיתוח תכנית הטילים הבליסטיים שלה, שלדבריו "מייצגת נקודת שינוי חד משמעית" לא רק מנקודת המבט של הסיוע הצבאי הסיני לממלכה, אלא מבחינת מרוץ החימוש בין מדינות המזרח התיכון.

העיתון אומר שאיראן בהחלט מודעת לכך שההתפתחות הצבאית הסעודית מציגה "השלכות פוטנציאליות חמורות על עמדת ההגנה שלה, שסביר להניח שטהרן תצטרך להגיב עליהן".

הדו"ח מפנה את תשומת הלב להוצאות הצבאיות הגדולות של הממלכה על נשק, שהיא מייבאת בעיקר מארצות הברית, צרפת ובריטניה, מה שהופך אותה ליבואנית הנשק הגדולה בעולם.

בין 2016 ל-2020, חלקה של הממלכה בייבוא ​​הנשק העולמי היה 11 אחוזים, לעומת 0.3 אחוז בלבד לאיראן בין השנים 2015 ל-2020.

באותה תקופה, ההוצאה הצבאית השנתית של הממלכה הייתה פי ארבעה עד שמונה ממה שהוציאה איראן.

קרדיט לתמונה: אלחליג' און ליין

אבל לא רק גודלו של הארסנל הצבאי הסעודי "מגמד את איראן". גם מבחינת איכות, חיל האוויר הסעודי עדיף על איראן, שהאפשרויות שלה להגן על המרחב האווירי שלה הוגבלו מאוד בגלל הסנקציות ".

הסנקציות גם הקשו מאוד על איראן לייבא או לייצר את חלקי החילוף הדרושים לה כדי לשמור על צי המטוסים הצבאיים המזדקן שלה.

בעוד איראן נאבקת לשמור על צי המטוסים שלה, בין השנים 2016 ל-2020, סעודיה הצליחה לעבוד בהתמדה על שיפור היכולות ההתקפיות ארוכות הטווח שלה על ידי הכנסת 91 מטוסי קרב מארצות הברית ו-15 מבריטניה לחיל האוויר שלה. וכן רכשה מערכות הגנה אווירית נגד טילים בליסטיים.

אנתוני קורדסמן, אנליסט צבאי בולט עם קשרים להנהגה הסעודית, אומר כי "המאזן האווירי באזור מוטה מאוד על ידי ארה"ב ומדינות ערב במפרץ הפרסי", שיש להן "יתרון מכריע באיכות ובכמות הטילים".

קורדסמן מצביע בפני Foreign Policy על המגבלות המשמעותיות המונעות מאיראן לחדש את הכוחות היבשתיים והימיים שלה ואת "נקודות התורפה העיקריות שלה המסבירות את ההתמקדות של איראן בכוחות טילים בשל היעדר כוח אווירי מודרני וארסנל טילי קרקע-אוויר". "איראן גם לא הצליחה להשיג יבוא משמעותי של מטוסי קרב מודרניים מארצות הברית ואירופה מאז נפילת השאה, ובעוד הם חיפשו מטוסי קרב מתקדמים וטילי קרקע-אוויר מרוסיה, אך זכו להצלחה סמלית בלבד. טענות איראן כי יש לה אלטרנטיבות לא פחות טובות היו עד כה לא יותר מתעמולה חלולה.

למרות שתוכנית הטילים שלה עשויה לשנות את מאזן הכוח האווירי לטובת טהראן, היא לא מספקת לה הרתעה צבאית מספקת מול "חיל האוויר בעל העליונות האווירית" המקיף אותה מסעודיה.

בעוד שתוכנית הטילים היא עניין של הכרח קיומי כמעט עבור איראן, "זה יהיה נאיבי לומר שהתוכנית הזו יכולה להתאים ליכולות ההגנה הסעודיות", מה שגרם לחלקם לטעון כי ריאד "לא צריכה להתחרות עם איראן כדי לייצר או לקנות טילים בליסטיים, שכן יש לו כבר יתרון צבאי קונבנציונלי גדול.

מכיוון שאין סיכון לאבד טייסים במתקפת טילים מוצלחת, ייתכן שההנהגה הסעודית לא תרצה לנהוג באיפוק כשהיא מחזיקה בנשק כזה, ולמעשה תשאף "לפוצץ חור במרכיב הליבה של ההרתעה בת עשרות השנים של איראן".

עם זאת, לפי הדיווח, פיתוח תכנית הטילים הבליסטיים הסעודית, המסוגלת להתקיף את איראן במספר רב של טילים שישוגרו תוך זמן קצר, עשויה להגביר את הנחישות של טהראן להרחיב את תכנית הטילים שלה ולדחות את קריאות המערב לדון על הגבלת תוכנית הטילים הבליסטיים שלה.

ראוי לציין שסעודיה מדורגת במקום ה-20 בעולם ובמקום החמישי באזור המזרח התיכון בסיווג "כוח האש העולמי" לשנת 2022 , עבור הצבאות הטובים בעולם.