האסיר הנמלט מכלא החמאס בעזה והקשר שלו למנהרות

זהו סיפורו המלא של אבו עודה והקשר שלו למנהרות החמאס עפ"י מקורות פלסטינים המשמשים כאופוזיציה לחמאס:
אבו עודה עבד כחופר ברשת המנהרות של חמאס בעיירה בית חאנון בין השנים 2016-2018. אבו עודה היה מקורב מאוד להנהגת החמאס בבית חאנון ובצפון הרצועה ובמיוחד ל"חיל המנהרות" של חמאס. כמו קרובי משפחתו היו מבכירי בית חאנון וחטיבת צפון הרצועה.
בשנת 2019 ברח אבו עודה לישראל דרך הגדר ולאחר זמן מה של היעדרות הופצו תמונות שלו בבולגריה, אז טען אבו עודה כי יצא מהרצועה דרך מנהרה אזרחית על גבול רצועת עזה וסיני ומשם דרך הים ברח ליוון ומיוון הגיע לבולגריה וביקש מקלט מדיני. ( **נציין כי בולגריה אינה מעניקה מקלט לפלסטינים).

נשוב למנהרות – לאחר שאבו עודה נמלט, המפקדים במערך המנהרות של חמאס בצפון הרצועה ניסו לשנות את צורת המנהרות וליצור מפות חדשות במקום אלו שאבו עודה החזיק ונמלט איתן אל מחוץ לרצועה, זאת מתוך הבנה כי המנהרות "נשרפו". השינוי עלה להם בחודשי עבודה רבים, בחומרי גלם ובכוח אדם רב ויקר. ומשאבים נוספים על יצירת דרכים חלופיות מאלה שהיו קודם. תרשימי המנהרות שברח איתם אבו עודה לישראל היו במרכז בית חאנון ורשת המנהרות שם כונתה "פתחי המנהרות השרופים".
כחלק מהניסיון לשקם את הנזק של אבו עודה, המהלך סוף 2019 פעילי יחידת המנהרות פעלו אף בגלוי ביום ובלילה במרכז בית חאנון ע"מ לחפור תוואים חלופיים במקום אלה שאבו עודה "שרף".

בשנת 2020, העלה אבו עודה לחשבון הפייסבוק שלו תמונה של מסמך הנסיעה והשהייה שלו שהוא קיבל ממשלת בבולגריה.
בעקבות העלאת התמונה, בכירים בחמאס שלאבו עודה היו מסמכים המוכיחים שיח וקשר ישיר שלהם עם ישראל, הצליחו לגרום לכך שגורמים מסוימים שכנעו אותו לחזור לרצועה.
מיד כשחזר אבו עודה לרצועה הוא נעצר במעבר רפיח ונלקח לחקירה, זאת בעקבות תאום בכירים בחמאס שדאגו להחזירו לרצועה.
אבו עודה נכנס לכלא ולאחר כשנתיים מאז מעצרו, הערב שוב הצליח אבו עודה לברוח לישראל דרך הגבול.

תמונה

קרדיט: אינטליניוז בטלגרם      קרדיט לתמונה: דובר צה"ל