אלג'יריה קונה מל"טים תוקפים מסין והנקודה הישראלית

אתר MENA Defense חשף כי אלג'יריה סיכמה עם סין עסקה לרכישת כשישה מל"טים תוקפים בעלי דיוק גבוה מסוג "CH-5".

באתר המתמחה בעניינים צבאיים נמסר כי מל"טים אלו מתווספים למל"טי "CH3" שנכנסו לשירות באלג'יריה בסוף השנה שעברה, וכי סין התחייבה לספק את כל הכמות המוזמנת על ידי אלג'יריה של מל"טים, עד תום השנה הנוכחית.

עד כה מכרה סין לאלג'יריה מספר מל"טי סיור, כולל חמישה CH-3 וחמישה CH-4 ב-2018.

עד סוף 2022, "לצבא האלג'יריה יהיה צי של 60 סוגים שונים של מל"טים", אומר  DefenseUA .

הזמנה זו, וזו שתישלח לפני סוף השנה, מגיעה חודשים ספורים לאחר שפורסם כי מרוקו, היריבה המסורתית של אלג'יריה, הגובלת בה במערב, קיבלה, בסוף ספטמבר האחרון, את ההזמנה הראשונה. קבוצת מל"טי תקיפה טורקיים, "Bayraktar TB2".

לעסקה זו קדמו דיבורים על שיתוף פעולה ישראלי-מרוקני לייצור מל"טים מתאבדים המכונים גם "חימוש משוטט".

יחסים של שני השכנים מתוחים כבר עשרות שנים בשל נושא סהרה המערבית.

סהרה המערבית היא מושבה ספרדית לשעבר, מרוקו השתלטה על רוב אדמותיה לאחר עזיבתו של הקולוניאליזם, מה שהוביל לפרוץ סכסוך מזוין עם "החזית העממית לשחרור סגויה אל-חמרה ואודה אדהב" הנתמכת על ידי אלג'יר " (פוליסאריו), שנמשכה עד 1991.

הנורמליזציה של הממלכה ביחסיה עם ישראל החריפה עוד יותר את המצב עם אלג'יריה, שראתה בהתקרבות בין שכנתה לישראל איום עליה.

במהלך ביקורו הראשון של שר הביטחון הישראלי, בני גנץ, במרוקו, בנובמבר האחרון, סבר יושב ראש העצרת הלאומית של אלג'יריה, סלאח גוג'יל, כי ארצו היא "המטרה" של הביקור, במיוחד מאז שרבאט חתמה עם ישראל הסכם לשיתוף פעולה ביטחוני.

שיתוף פעולה ישראלי-מרוקני לייצור "קמיקזה"
החזרת היחסים הדיפלומטיים בין מרוקו וישראל הביאה לכך שהאחרונה אפשרה לרבאט לפתח מל"טים מתאבדים על אדמתה.

אנליסטים סבורים כי אלג'יריה מחפשת "להתגבר על בעיותיה הפנימיות על ידי שידור שיח של אחדות לאומית, באמצעות הכרזת עסקאות לרכישת נשק כדי להדוף איום חיצוני".

בשולי היחסים המתוחים ביניהם במשך שנים, צמח מרוץ חימוש לא מוכרז בין אלג'יריה למרוקו, דבר המאושר על ידי העסקאות שעורכות שתיהן עם מדינות המייצרות ציוד צבאי, במיוחד מטוסי קרב בלתי מאוישים, אומרים משקיפים.

בסוף אוגוסט 2021, אלג'יריה ניתקה את היחסים הדיפלומטיים עם מרוקו, והאשימה אותה ב"מעשי איבה", בעוד הממלכה הביעה צער על ההחלטה ו"דחתה את ההצדקות הכוזבות שלה".

בראיון לאתר בחדשות האמריקאי – "אל-חורה", הכחיש חריף, המנהל את אתר "Menadefence", כי לעסקות רכישת ציוד צבאי מדויק שסיימה אלג'יריה במהלך החודשים האחרונים "יש קשר כלשהו עם מרוקו".

הוא חשף כי העסקאות הללו הגיעו לשיאן אחרי כשנה וחצי של משא ומתן, "כלומר לפני המתיחות האחרונה בין שתי המדינות".

לדבריו, העסקאות הללו באו בתגובה לשיקולים טכניים גרידא, שכן אלג'יריה מבקשת, לדבריו, לחדש את ארסנל המל"טים ולהגדיל את הסד"כ שלה בסוג זה של כלי טייס.