לה מונד: "אסד – גדול סוחרי הסמים במזרח התיכון"

העיתון הצרפתי "לה מונד" תיאר את ראש המשטר הסורי , בשאר אל-אסד, כ"קיסר סחר הסמים במזרח התיכון", ונמצא ברשימה רק אחרי  ברון הסמים הגדול בעולם, "חואקין אל צ'אפו גוזמן".

היסטורית ההתעסקות בסמים של משפחת אסד התחילה עם כניסת הצבא הסורי ללבנון והזדרזותו להשתלט על מטעי הקנאביס בבקעה הלבנונית בשנת 1976.

העיתון, בדיווח שכותרתו "אסד בראש רשימת סוחרי הסמים במזרח התיכון", הדגיש את התעסקות המשטר בייצור וסחר בסמים, במיוחד כדורי קפטגון, במטרה לגבש את מעגל הנאמנים לו ולעקוף סנקציות בינלאומיות.

הדו"ח קבע "פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות, פשעי עינויים.. הם רק חלק מרשימת הפשעים שבוצעו על ידי המשטר הסורי. עם זאת, ייצור סמים והברחת סמים הם פשעים חדשים שהפכו את אסד לקיסר הסחר הזה במזרח התיכון".

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

מחבר המאמר, פרופסור למדע פוליטי בפריז, פייר פיליו, ציין כי אחיו של ראש המשטר – מאהר אלאסד נחשב לסנדק הסמים בסוריה, תוך שהוא מנצל את היחסים הטובים בין דיוויזיה 4  שהוא המפקד שלה ומיליציית חיזבאללה הלבנונית הנתמכת על ידי איראן באזור.

בעת שלטונו של חאפז אל-אסד מונה עלי דובה, "מנהיג המיליציות הביטחוניות האזרחיות", להיות האמיר של סחר הסמים בתקופה ההיא. עם זאת, לאחר עליית אסד ג'וניור לשלטון, הוא הרחיק את עלי דובה מנושא הסמים, כפי שמספר פייר פיליו.

הכותב ציין כי "ערב הסעודית כעסה עשרות פעמים לאחר שתפסה את משלוחי קפטגון שהוברחו לשטחה מסוריה דרך לבנון, לפעמיםהאמצעות משלוחי פרי הרימון, ופירות יבשים בפעמים האחרות, על רקע הכישלון הבינלאומי להניא את המשטר הסורי ואת חיזבאללה מהמסחר הזה."