נישואים מאושרים יותר מגנים עליך מפני דמנציה ואובדן זיכרון

בן הזוג בחיי הנישואין שלכם משפיע על רמת הזיכרון שלכם לרעה או לחיוב, בהתאם לאושר שאתם חיים ביחד, ואם הקשר הזוגי בריא וללא מתח, זה עשוי להגן עליכם מפני דמנציה בגיל המבוגר.

נישואים מאושרים מגנים עליך מפני דמנציה

החוקרים ערכו מספר מחקרים על הקשר בין האושר של שני בני הזוג לבין הדמנציה המאוחרת שלהם והגיעו למסקנה שבן הזוג המאושר יותר עוזר לך לאמץ תחילה אורח חיים בריא ונטול מתח, מה שמוביל אותך להקדיש יותר תשומת לב לתזונה שלך ועוזר גם אם אתה מפסיק לעשן, וממריץ את הורמון האושר, שהוא סוד נעורים קבוע  המסייע לזיכרון ולבריאות גופנית בכלל.

בעלים שיש להם בני זוג מאושרים הוכיחו שהם בעלי יכולות קוגניטיביות טובות יותר מאחרים, בשל רמת הלחץ הנמוכה בחיי הנישואין ואי דאגה לאובדן בן זוג או לתנודות ביחסים איתו, בנוסף לכך לזוגות מאושרים יש הרבה זיכרונות שמחים ביחד וזה ממריץ את המוח לייצב את הזיכרונות הללו ולגבש אותם בזיכרון ולשמר אותם כמה שיותר זמן, ועם המשך הקשר ובכל פעם ששני בני הזוג חוזרים לזיכרונות המאושרים האלה, זה מחזק את בריאות המוח ומפחית את הסיכון לדמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים.

נישואים מגבירים את הסיפוק

מחקרים אחרים מצאו שנישואים עצמם מעלים את רמת הסיפוק והאושר בשל תחושת היציבות, שמשפרת את בריאות האדם באופן כללי.

הנישואים גם דוחפים את שני בני הזוג לבקר אצל הרופא באופן קבוע, לשים לב יותר להיגיינה האישית, לנסות לשנות את שגרת החיים, לחשוב כל הזמן על רעיונות חדשים לחיי היום יום ולהרגיש בטוחים עם נוכחות בן הזוג. כל הגורמים הללו עוזרים להפחית את הסיכוי לפתח דמנציה עם הגיל.

אם נחזור לתחושת הסיפוק, מספר מחקרים מצאו כי שביעות הרצון מושפעת גם מהגיל, במיוחד אצל נשים יותר מגברים, שכן היא משתנה באופן הבא:

לפני שמגיעים לגיל 25, רמת הסיפוק והאושר גבוהה.

שביעות הרצון והאושר יורדים בגיל העמידה, במיוחד לאחר גיל 35.

רמת הסיפוק והאושר חוזרים לעלייה לאחר גיל ארבעים.

אך למרות ההשפעה המאוד חשובה של הגיל על שביעות רצון ואושר, נראה כי השפעתו של בן הזוג תופסת את החלק הגדול ביותר של המשוואה, שכן בן הזוג המאושר תורם להוספת אושר וסיפוק לחייו של בן זוגו גם בשלבי גילו בהם תחושתו של שביעות הרצון עשויה לרדת, ועניין זה הוא הדדי בין בני הזוג ובא לידי ביטוי חיובי מאוד בבריאותם הנפשית והפיזית.

מומחים ליחסי נישואין ממליצים לבעלים להתרחק מ"בדיחות מרושעות" או כאלו שמשפיעות לרעה על נפשו של בן הזוג ולהחליף אותן בבדיחות מצחיקות נחמדות, כי זה משפיע מאוד על מערכת היחסים הזוגית בחיי היומיום ובחיי המין ביניהם. ובכן, אפילו התבדחות אם היא חוצה את הקווים האדומים הופכת למניע לעצב במקום לאושר, וזה מזיק למערכת היחסים בין שני בני הזוג.

הדבר שבני הזוג חייבים להבין הוא שהם שונים מאוד כשני מגדרים, שלכל אחד מהם מאפיינים ברורים, למשל, אצל גבר, ההורמון הגברי טסטוסטרון פעיל כל הזמן, והוא יכול לנהל מערכת יחסים אינטימית בכל עת בעוד שההורמון הנשי פעיל בנשים בפרופורציות שונות במהלך החודש, לפעמים הוא גבוה ולפעמים הוא נמוך, ואם שני בני הזוג מבינים זאת, הדבר מונע מהם בעיות רבות בקשר הזוגי, אין זה אומר שחוסר הנכונות של האישה הוא סימן דחיה מבעלה, אלא מדובר במצב הורמונלי שלא ניתן לשלוט בו, וכאשר מדברים על העניין בין בני הזוג בכנות, הם שומרים על יציבות מערכת היחסים שלהם ועל אושר שמונע דמנציה ומחלות אחרות הנגרמות בעיקר ממצבי לחץ ועצב.