סוכנויות האו"ם סיפקו חוזי עבודה במיליוני דולרים לחברה של מאהר אל-אסד

ביום חמישי חשף ארגון Human Rights Watch כי ישנן "בעיות משמעותיות" בשיטות הרכש המשמשות את סוכנויות האו"ם המספקות סיוע לסוריה.

הארגון אמר בהצהרה כי בעיות אלו "הובילו לסיכונים חמורים על ידי מימון הגורמים המפרים".

הארגון הוסיף כי הדו"ח שלו, שהוצא בשיתוף פעולה עם "תכנית הפיתוח המשפטי של סוריה", מצא כי "סוכנויות האו"ם אינן משלבות כראוי את עקרונות זכויות האדם בהערכתן לגבי ספקים ושותפי האו"ם בסוריה".

תכנית הפיתוח המשפטי הסורי הוא ארגון לא ממשלתי שעורך מחקר ודוגל באחריות אישית על הפרות במהלך מלחמת האזרחים.

"זה חושף אותם לסיכונים משמעותיים הקשורים למוניטין ולמימון של גופים פוגעניים וגופים הפועלים במגזרים בסיכון גבוה ללא אמצעי הגנה נאותים", ציינה.

ארגון Human Rights Watch ותוכנית הפיתוח המשפטי של סוריה מצאו שסוכנויות האו"ם הפועלות בסוריה נכשלות לעתים קרובות בביצוע הערכת סיכוני זכויות אדם ספציפית למדינה. 

כמו כן, "מסמכי ההצעות והרכש שנבדקו על ידי החוקרים לא כללו את תקני זכויות האדם שספקים אמורים לעמוד בהם", לפי ההצהרה.

"פקידי רכש רק לעתים רחוקות מחפשים קריטריונים לפסילה על סעיף זכויות אדם, ומסתמכים במידה רבה על דיווח עצמי של ספקים פוטנציאליים או רשימות סנקציות של האו"ם", אמר.

רשימות הסנקציות הללו כוללות רק את אל-קאעידה וקבוצות הקשורות אליו, ואת דאעש, אך אינן כוללות מפירי זכויות אחרים, לרבות אלה המזוהים עם ממשלת סוריה והמיליציות שלה. 

כתוצאה מכך, הדגיש ארגון Human Rights Watch, "האומות המאוחדות התקשרו עם ישויות שהוכנסו לרשימת הסנקציות על ידי ארצות הברית או האיחוד האירופי בשל מעורבותן בהפרות זכויות אדם ובדיכוי האוכלוסייה האזרחית".

הארגון הביא דוגמה לכך כאשר ציין כי "בין השנים 2015 ל-2020, סוכנויות האו"ם העניקו חוזי שירותי אבטחה לחברת Shurouk להגנה וליווי בשווי של יותר מארבעה מיליון דולר". 

הארגון ציין כי מהדיווחים עולה כי לחברת האבטחה הפרטית הזו יש קשרים עם מאהר אל-אסד, אחיו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, ודיוויזיה 4 הידועה לשמצה של צבא סוריה.

דיוויזיה 4 של צבא סוריה השתתפה בפעולות שהובילו להרג ללא משפט של אלפי מפגינים ולמעצר שרירותי של עשרות אלפי אנשים ברחבי המדינה.

צוות החברה כולל, לפי ההצהרה, "גמלאים ולוחמים לשעבר בכמה מיליציות, והנהלתה מורכבת ,לפי הדיווחים, מאנשי צבא סוריה ושירותי המודיעין לשעבר, לרבות חיל האוויר והמודיעין הכללי".

هيومن رايتس ووتش: وكالات أممية قدمت ملايين الدولارات لشركة لماهر الأسد -  حرية برس Horrya press

קרדיט לתמונה: horrya.net