ברכת زيارة مقبولة לאחינו הדרוזים, לחג נבי אל-חצ’ר

החג שחל היום, 25 בינואר, לכבוד הנביא אל-חצ’ר הנביא השני בחשיבותו בעדה הדרוזית, הוא על פי המסורת הדרוזית אליהו הנביא, המוכר ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים, מהתנ"ך.

לרגל חג אַלְ-חַ'צֶ'ר (ألْخَضِر = Al Khader האות צ'אד ض נהגית כמו האות ד’, ולכן מבוטא אל-חדר) נפתח עוד צֹוהַר למנהגי העדה הדרוזית.

אמנם אליהו הנביא מוזכר בקוראן בשם الياس = אליאס (המוכר באסלאם גם בכינוי "הירוק" בזכות האמונה שבכוחו היה להוריד גשם, וכינוי אבו עבאס) אבל בעדה הדרוזית נהוג לייחס את אליהו הנביא אל אחד מהנביאים שלא הוזכרו בשמם בקוראן, שמוזכר בכינוי הנביא הירוק (النبي الأخضر), וכן על פי המסורת בעדה, נהוג גם לייחס את אליהו הנביא, אל סידנא אבו-אברהים, ממייסדי הדת הדרוזית ואחד מנביאיה.

מסורת החג כוללת ביקור באתר אל חצ'ר אל-שמאלי – קבר הנביא, הנמצא בכפר יאסיף, שם מתכנסים אנשי הדת, המובילים תפילה של כלל המבקרים, לשלום העדה, שלום המדינה, ושלום העולם בכלל, וכן לייעץ לבני העדה המגיעים למקום, בענייני דת וחברה, ולברך את המתכנסים ומשפחתם.

השנה בעקבות מגפת הקורונה, התקיימה ישיבה בהשתתפות נציגי ההנהגה הדתית, ראשי רשויות מקומיות, וחברי כנסת דרוזים, והתקבלה החלטה לבטל השנה את הביקור המסורתי בקבר הנביא בכפר יאסיף, על מנת למנוע גל הדבקות ולשמור על בריאות תושבי הכפר, ולגלות אחריות קולקטיבית לשמירה על בריאות הציבור, כמאמר הפתגם: "درهم وقاية خير من قنطار علاج" = טיפה של מניעה טובה יותר מאשר תרופה.

כפי שראיתם בראש ההודעה, הברכה הנהוגה לברך את אחינו הדרוזים ביום חגם היא: זיארה מקבולה = زيارة مقبولة = ביקור מקובל = ביקור מבורך, והיות והשנה בוטל הכינוס, נאחל לאחינו הדרוזים, שבשנה הבאה יוכלו לקיים את מסורות החג.

לסיום אציין כי ישנם עוד מספר מקומות שלפי המסורת הדרוזית, בהם שורה ברכת הנביא, ובהם:
* מערת אליהו בחיפה – מקאם אלח'דר, בה על פי המסורת הסתתר אליהו הנביא כאשר ברח מפני אחאב, מלך ישראל.
* מקאם אבו-אברהים בדלית אל-כרמל, אתר דתי הנמצא בשכונה המערבית בדליה, ובו חמישה בתי תפילה, שנבנה מעל מערה שעל פי המסורת, שימשה את הנביא אבו-אברהים, להסתתר מרודפיו שהתנגדו לניסיונו להפיץ את דת, סלע השריפה בקרן הכרמל – המוחרקה, שבו על פי המסורת היה העימות בין אליהו הנביא לנביאי הבעל.
* מזאר אלחד'ר הנמצא במתלול צורים, שבגליל העליון, בין בקעת בית הכרם לחבל תפן, ושבו על פי המסורת הדרוזית, שהה אליהו הנביא במערה (מזאר = مزار = מקום ביקור / עלייה לרגל)
* מקאם אלחד'ר בבניאס, הנמצא בראש הצוק שמעל מערת פמיאס ששימשה כמקום פולחן עוד מהתקופה הכנענית)
* מקאם נבי אלח'דר בבוקעאתא, שנהייה מקום תיון מקודש לעדה, לאחר חזון לילה של שייח' אבו מוחמד עקאב אלמע'רבי, שהנביא אל-חד’ר שהה באחד מבתי הכפר בוקעאתא שברמת הגולן, שסביבו היו סיפורי פולקלור שונים של בני המקום.
* מקום מושב אליהו הנביא בן אריות, הנמצא בחירבת חווארית, מעל ואדי שטר מזרחית לעין קיניה, שברמת הגולן, שלפי המסורת הדרוזית, ישב הנביא אל-חד’ר לנוח בצל עץ גדול, בסמוך למעין שטר, אציין שבזמן השלטון הסורי, העץ הגדול שהיה במקום, נשרף בידי אנשי המשטר הסורי, ויש מבני המקום מי שמספרים שלאחר שהעץ הקדוש הועלה באש, האדם ששרף את העץ, וכל בני משפחתו, מצאו את מותם באופן מסתורי.

نتقدم بخالص التهانئ لأبناء الطائفة الدرزيةبمناسبة حلول عيد النبي شعيب. تمنياتنا لكم ب زيارة مقبولة

קרדיט : ערוץ מבט למזרח התיכון  קרדיט לתמונות: אביחי אדרעי