נסיגה איראנית מאז חיסול סולימאני וכוחות מיוחדים ישראלים בעומק הסורי

  • איראן הסיגה 75% מכוחותיה הצבאיים בסוריה לאחר חיסול סולימני  * ישראל מפעילה כוחות מיוחדים בעומק השטח הסורי לסיכול פעילות איראנית עויינת

מקור ישראלי חשף לרשת הטלוויזיה האמריקאי בלשון הערבית – "אלחורה" כי כוחות מיוחדים ישראלים מבצעים משימות רגישות בשטח סוריה, זאת בזמן שהערכות מודיעיניות מצביעות על כך שאיראן הסיגה כ-75% מכוחותיה הנאמנים בסוריה מאז הריגתו של קאסם סולימאני.

הרשת טוענת עוד כי אוגדת "הבשן" של הצבא הישראלי ממשיכה בפעילותה ברמת הגולן לאבטחת מה שהיא רואה בגבולותיה עם סוריה, שם חשף הגורם הישראלי כי הפעילות הצבאית אינה מוגבלת רק לחיילים הישראלים הפרוסים מאחורי קו ההתנתקות, שנחתם ב-1974 בתוך הגולן.

הגורם הישראלי הדגיש כי יש פעילות של כוחות מיוחדים בעומק שטח סוריה כדי למנוע כל איום ביטחוני מצד איראן או מיליציות הנאמנות לה, כמו חיזבאללה, שחלק מאנשיו הינם חיילים בצבא סוריה.

מדחת סאלח חוסל באוקטובר האחרון מירי צלפים, לאחר שאותר ליד מה שמכונה "גבעת הצעקות" הממוקמת בסמוך לכפר מג'דל שמס, הנמצא בשליטה ישראלית, אך ישראל לא לקחה אחריות רשמית למבצע זה.

חלק מפעולות כוחות היבשה מתבצעות בתמיכת יחידות אוויר ומודיעין מיוחדות, והגורם סבר כי המשימה העיקרית של כוחות אלו היא לסכל איומים ישירים על ביטחון המדינה, לרבות תאים עוינים בתוך סוריה.

הוא הוסיף כי הפעולות המיוחסות לארצו בתוך סוריה נושאות פרי, והובילו להיעלמותו של מי שמכונה "חג' האשם", אזרח לבנוני, וכן של "באנם שרירי", איראני שעובד בצד הלוגיסטי של הברחת כלי נשק איראנים.

הפשיטות כוונו לשניים אלה, ובית שאחד מהם השתמש, ולאחר מכן הפיצה ישראל עלוני אזהרה עם ציון שמותיהם, מה שהוביל להיעלמותם.

הפעולות הצבאיות הללו מגיעות בזמן שהערכות מודיעיניות מצביעות על כך שאיראן הסיגה כמעט 75% מכוחותיה בתוך סוריה לאחר ההתנקשות בחייו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, שהייתה לו השפעה משמעותית על יישום שאיפתה של טהראן להתרחב הן מבחינה צבאית והן מבחינה אזרחית, והן מבחינה דתית.

ישראל גם מייחסת, את מה שהיא מתארת ​​כ"היפוך בגישה האיראנית" , לכמה סיבות, ביניהן השינוי בעמדתו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד לכיוון טהראן והתרחקותו ממנה מחד גיסא, ורצונו לחזור לקהילייה הערבית מאידך גיסא.

הסיבה האחרונה, לפי הערכות, להסגת כוחות אלו היא מצב המתיחות בלבנון מול חיזבאללה ואיראן, הבא לידי ביטוי במעורבות פעילי החיזבאללה בתוך סוריה.

המקורות הישראלים אמרו לרשת "אל-חורה" כי הפעילות האיראנית בגבול עם ישראל הפכה למשימה מורכבת יותר עבור כוח קודס, והסבירו כי ישראל נחושה למנוע כל נוכחות איראנית על גבולותיה.

המקור ציין כי פעולות הברחה מהוות איום נוסף בסוריה על ביטחון ישראל. ישנם צירי תנועה מיוחדים המשמשים להפצת סמים וטבליות קפטגון המגיעים למספר מקומות במזרח התיכון.

עם זאת, המניע הישראלי אינו להגן על אנשים מפני מכת הסמים, שכן היא גם מודעת לכך שניתן להשתמש בצירים אלה להברחת נשק למקומות שעלולים לאיים על ביטחונה, לא רק מלבנון, אלא גם מירדן, במיוחד עם נוכחותם של יותר מ-1.5 מיליון פליטים סורים, שקושי החיים שלהם מנוצל בקלות על מנת לפתות אותם להקחת חלקפבעילויות כאלה.

הגורם הוסיף כי ישנם ניסיונות להבריח נשק גם לירדן, על מנת לבנות בסיסים איראניים.

בעוד שרצח סולימאני הוביל לירידה דרמטית בפעילותה של איראן בתוך סוריה, לפי מקורות ישראלים, הוא הצביע על המשך תופעת התפשטות השיעה בתוך סוריה.

למרות שקשה לקבוע את מספר הנפטרים, נרשמה עלייה משמעותית, בעיקר במספר כפרים הסמוכים לגבול עם ישראל, במספר התושבים.

הגורם סבר כי עניין זה "מאפשר לאיראן להעמיק את התבססותה המדינית עמוק בתוך סוריה, ולמשוך אזרחים מתוך סוריה ולהפוך אותם לפוטנציאל צבאי נגד ישראל".

בין המקומות שבהם פעילים גורמים פרו-איראניים על מנת לקרוא להצטרף לשיעים ניתן למנות את העיירות סעסע וקרפא, הסמוכות לגבול עם ישראל, לדברי המקור, שראה בכך עדות להתבטאויותיו.

הוא התייחס גם להתרחבות הנוכחות השיעית בדרום סוריה ליד מקדש סיידא זיינב בדמשק, ולהחזקת נדל"ן על ידי נאמני איראן שם.

הוא הדגיש כי גישה זו לא הייתה קיימת בשנת 2011. עניין זה הופך למסוכן יותר עבור ישראל עם הידרדרות המצב הכלכלי בתוך סוריה, שהאוכלוסייה נאלצת להיעזר בכל סיוע כדי לצאת ממצוקתה, במיוחד כשקשה להעריך את גודלה והשפעתה של הידרדרות המצב הכלכלי במדינה על האוכלוסייה, מה שעשוי לדחוף אותם לשתף פעולה עם גורמים בעלי אינטרסים בסוריה, כמו איראן, חיזבאללה ותומכיהם, או כל קבוצה קיצונית אחרת.

What's New in the IDF?

 

קרדיט לתמונות: דובר צה"ל