וושינגטון מחזירה שני חפצי עתיקות בני אלפי שנים לעיראק

לאחר שרשויות ארה"ב החזירו שני פריטי עתיקות לעיראק בטקס שנערך ביום חמישי שעבר בקונסוליה העיראקית בלוס אנג'לס, קליפורניה, מינהל ההגירה והמכס האמריקאי חשף מה היו אותם חלקים.

חקירות ביטחון הפנים, שסוכניה פיקחו על מסירת שני החלקים במהלך הטקס, ציינו באתר האינטרנט שלהם כי היצירה הראשונה היא דיסקית אבן בכתב יתדות, שלטענת מומחים היא בת אלפי שנים, וייתכן שהוברחה אל מחוץ למדינה במהלך פעולת ביזה בתחילת המאה העשרים.

כמו כן חשפה כי החפץ הנוסף הוא חוברת בכתב יתדות, שמומחה לספרות שומרית הסביר שככל הנראה נכתב בעיראק המודרנית מהתקופה הבבלית העתיקה שבין השנים 2000-1600 לפני הספירה.

הטקסט הכתוב שימש בבתי הספר הבבליים העתיקים כדי ללמד ילדים איך לכתוב.

פרטי חפץ

רשויות אכיפת החוק מצאו את החפץ הראשון ביולי 2020 לאחר שאספן מקומי קנה אותו מבית מכירות פומביות מקוון.

שוטרי המכס והגנת הגבולות החרימו את הפריט לאחר שהגיע מבריטניה ללא התיעוד המתאים.

פריזמת כתב היתדות נמצאה במחסן בתחילת 2021 ובעליה המקורי הסכים ​​לתרום אותה.

חלקים אחרים

ראוי לציין שבדצמבר האחרון הודיעו השלטונות העיראקים על החזרת "לוח גילגמש" ההיסטורי בן 3,500 השנים לעיראק בסיוע ארצות הברית, שאותה תיארה כ"ניצחון" של "ההיסטוריה והציוויליזציה" של המדינה על הגניבה.

למשרד התרבות, התיירות והעתיקות הגיעו גם שני חפצים, אחד מהם הוא "איל שומרי" שהוחזר בסיוע ארצות הברית, והשני הוא "ציור שומרי" שהוחזר מבריטניה.

רוב האתרים הארכיאולוגיים בעיראק נבזזו ונגנבן מהן פריטי עתיקות  במשך עשרות שנים, במיוחד לאחר כניסת דאעש ב-2014, שפגע קשות בעתיקות, גנב, בזז והרס רבות מהן.

שני חפצי העתיקות:

שני החפצים

קרדיט לתמונה: אלערביה נט