מבזקי חדשות ליום 22-1-22. מתעדכן

*- הבשורה הפסימית משהו המגיעה מדובאי
סולטן אחמד בן סלים, יו"ר ומנכ"ל ענקית הנמלים והלוגיסטיקה DP World מדובאי הוא ללא ספק אחד האנשים שיותר מבינים בנושא שרשרת האספקה העולמית לכן כדאי להקשיב לו. ואכן אתמול בעת נאום שלו באמצעות הוידאו במסגרת וועידת דאבוס, הוא שיתף את הערכתו לגבי מצב שרשרת האספקה העולמית, שמשפיעה על הכיס של כל אחד מאיתנו.

לדבריו, ייקח לשרשרת האספקה העולמית שנתיים כדי לחזור למצבה הרגיל טרם מגפת קורונה. לפי בן סלים, המגפה חשפה את נקודות החולשה של השרשרת. במילים אחרות מי שמצפה כי הפקקים בנמלים יפחתו בקרוב וגם כך המחירים עם היציאה מגל האומיקרון צפוי להתאכזב.

*- עוד צרות לטורקיה והפעם מכיוון איראן
כאילו היו חסרות לטורקים צרות כלכליות והיום נפלה עליהם עוד אחת ורצינית למדי. איראן הודיעה היום לצד הטורקי כי עקב תקלה "טכנית" היא נאלצת להפסיק את הזרמת הגז לטורקיה. האיראנים הודיעו כי ייקח לפחות 10 ימים לתקן את התקלה אך הטורקים מנסים להקטין את משך הזמן הזה.

מדובר במכה קשה למשק האנרגיה הטורקי והרשויות כבר קראו לתחנות הכח המקומיות לצמצם את צריכת הגז ב-40%. חלוקת הגז תצומצם גם ללקוחות גדולים אחרים, למעט בתי חולים ובתי ספר, כך נמסר.

טורקיה מייבאת את הגז שלה משלושה מקורות עיקריים – רוסיה, אזרבייג'אן ואיראן. האיראנים מספקים לטורקיה 16% מצורכי הגז שלה.

*- תראו מי יגיע לאבטח את המונדיאל בקטר
המונדיאל בקטר הולך ומתקרב וכך גם ההכנות הולכות ונשלמות. מאחר שמדובר באירוע ענק בקנה מידה עולמי, קטר הקטנה זקוקה לסיוע בתחומים רבים. במסגרת זו, השבוע הודיע שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו כי ארצו תשלח 3,250 אנשי אבטחה למדינה המפרצית כדי לעזור באבטחת המשחקים.

לפי סוילו, עיקר הכוח יורכב מ-3000 אנשי משטרה. עוד יישלחו לקטר 100 אנשי הכוחות המיוחדים, חבלנים וכן יחידת כלבים לגילוי פצצות עם מפעיליהם. במקביל, בטורקיה עברו כ-700 אנשי אבטחה קטרים הכשרה בתחומים שונים.

סוילו לא מסר כמה תשלם קטר עבור השירות הזה שתקבל מטורקיה, אבל נוכח מחירי הגז הטבעי המאמירים לא נראה שלקטר תהיה בעיה לשלם….

*- בדובאי צריכים להתחיל לדאוג…
מאז התקיפה על מטרות באבו דאבי ביום שני, ככל הנראה על ידי החות'ים מתימן, חיל האוויר האמירותי (ביחד עם הסעודי) הגביר את ההפצצות על צנעא בירת תימן. אבל זה עלול לעלות למדינה המפרצית ביוקר.

חסן אלעזי, בכיר בחות'ים, הזהיר כי אם יימשכו ההתקפות המסיביות על צנעא ארגונו יכוון את הטילים הבליסטיים והכטב"מים שלו לעבר מגדל בורג' אלח'ליפה, הבניין המפורסם ביותר בדובאי שהוא גם אטרקציה תיירותית ברמה העולמית.

לא ברור אם מדובר באיום סרק או איום רציני אך נראה שהשלטונות בדובאי מתייחסים ברצינות והגבירו את אמצעי האבטחה, כך לפי דיווחים.

בורג' אלח'ליפה נחנך לפני 12 שנים. זהו הבניין הגבוה בעולם-828 מטרים גובהו והוא כולל 200 קומות כולל עמדות תצפית שמושכות מיליוני מבקרים מידי שנה.

*- עסקה "מפתיעה" – האם היא מספיקה לחיזוק הלירה?
טורקיה ואיחוד האמירויות הודיעו היום על חתימת הסכם החלף (או "סוואפ") בשווי של כ-5 מיליארד דולר. ההסכם הזה הוא עדות נוספת להתחממות היחסים בין אנקרה לאבו דאבי אחרי שנים של נתק ואיבה גלויה.

ההסכם אמור לסייע לטורקיה להתמודד עם הירידה החדה ביתרות המט"ח שלה בניסיון כושל לייצב את שער הלירה הטורקית. ההסכם החדש לא צפוי להשפיע באופן משמעותי על שער הלירה אך התקווה של ארדואן ואנשיו היא שהסכם זה יוביל להגברת ההשקעות מצד האמירויות בשוק הטורקי.

באופן כללי עסקת סוואפ במטבע עליה חתמו שתי המדינות נועדה לייצב את ערך מטבע שנמצא בירידה (הלירה) ולכן טורקיה חתמה כבר על מספר הסכמים כאלה.

*- א-סיסי ביקר בישראל…
כן, זו לא טעות בכותרת אבל מי שהגיע לכאן לביקור חשאי ביום ראשון האחרון במסגרת משלחת ביטחונית מצרית היה מחמוד א-סיסי, בנו של הנשיא המצרי. את דבר הביקור הזה מפרסם עיתון ערבי בלונדון.

מחמוד א-סיסי רשמית משמש כסגן מפקד המודיעין הכללי של מצרים אך בפועל בשל ייחוסו המשפחתי השפעתו במערכת הביטחונית המצרית נרחבת יותר. לפי הדיווחים, א-סיסי הצעיר אחראי על "התיק הישראלי" הכולל שת"פ מודיעיני בין המדינות. נמסר כי בישראל פגש את בכירי מערכת הביטחון ודן עמם במספנ סוגיות משותפות.

*- איתות מעניין מארדואן לישראל
נשיא טורקיה ארדואן יצא היום בהצהרה מעניינת שתומכת בשת"פ עם ישראל. הסולטאן הצהיר כי ההתנגדות של ארה"ב לצינור "איסטמד" שהיה אמור להוביל גז מישראל לאירופה דרך קפריסין ויוון נובעת משיקולי כדאיות כלכלית. למרות שהצינור מהווה בעצם ניסיון ל"הדרת" טורקיה, ארדואן הצהיר כי אנקרה מעוניינת שהובלת הגז מישראל לאירופה תעבור בטורקיה. בשיחה עם עיתונאים אמר שלארצו יהיו תנאים לפרויקט כזה, אך לא פירט. הוא הסביר כי ישראל וטורקיה מקיימות מגעים שוטפים והזכיר בהקשר זה שיחות עם הנשיא הרצוג וראש הממשלה בנט.

ארדואן הוסיף שלא הופתע מההתנגדות האמריקאית לצינור איסטמד עקב ההשקעה האדירה שהצריך – כ-8 מיליארד דולר.

*- הסכנה האמיתית למצרים נחשפת על ידי הנשיא
לפני ימים אחדים הצהיר הנשיא המצרי א-סיסי כי ארצו הגיעה למצב של "עוני מים" לפי הקריטריונים שנקבעו על ידי האו"ם. לדבריו, הצריכה הממוצעת של מים במצרים נעה בין 500 ל-600 מ"ק בשנה לנפש בעוד הממוצע העולמי מעל 1000 מ"ק בשנה לנפש.

97% מצריכת המים במצרים מסופקת על ידי נהר הנילוס. צמיחת האוכלוסייה המהירה והקמת סכר הרנסנס על ידי אתיופיה הם שילוב קטלני עבור משק המים המצרי. למרות זאת א-סיסי הבטיח כי ינסה לפתור בצורה דיפלומטית את המשבר עם אתיופיה.

ובינתיים מה מצרים עושה? מנסה לצמצם את הצריכה, לייעל את ניהול משק המים ולייבא מוצרים חקלאיים במקום לגדלם מקומית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין       קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות