האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ידע שכמרים התעללו מינית בילדים אך לא פעל נגדם

חקירה בגרמניה קבעה כי האפיפיור הקודם, בנדיקטוס ה-16, ידע שכמרים התעללו מינית בילדים אולם לא פעל נגדם בעת שכיהן בתפקיד הארכיבישוף של מינכן לפני יותר מ-40 שנה.

פירמת עורכי הדין ווסטפהל סילקר וסטל, שנשכרה על ידי הארכיבישוף של מינכן ופרייזינג, בדקה את הטיפול של הכנסייה במקרים של התעללות מינית בקטינים מצד אנשי הדת בשנים 1945 עד 2019. בנדיקטוס, ששמו האמיתי הוא יוזף רצינגר, שימש הארכיבישוף בשנים 1977 עד 1982.

על פי הממצאים שפורסמו היום, האפיפיור לעתיד "יכול להיות מואשם בהתנהגות פסולה בארבעה מקרים". "במהלך כהונתו, התרחשו מקרים, והכמרים המשיך בעבודתם ללא סנקציות. הכנסייה לא עשתה דבר", אמר עורך הדין, מרטין פוש. "שניים מהמקרים נוגעים להתעללויות שקיבלו היתר מהמדינה. בשני המקרים, המבצעים נותרו פעילים בתור כמרים".

בנדיקטוס (94), שפרש מתפקיד האפיפיור בשנת 2013, הכחיש במשך שנים שהוא היה מעורב בטיוח של מקרי התעללות. גם מחברי הדוח ציינו כי זו עמדתו של איש הדת הבכיר, אולם הדגישו כי הממצאים מוכיחים שהוא היה מודע למקרים הללו.

עורך הדין אולריך וסטל הציג עותק של פרוטוקול מפגישה של מנהיגי הכנסייה במינכן בינואר 1980, שבה דובר על אחד הכמרים המתעללים. לפי וסטל, הוא "הופתע" כאשר בנדיקטוס הכחיש שהוא היה בפגישה, על אף שהוא מוזכר בפרוטוקול כמי שנכח בחדר. "זה משהו כתוב על גבי נייר", אמר. וסטל הוסיף כי התגובה שסיפק האפיפיור לשעבר הייתה: "יש לך הוכחה שהוגש מסמך מסוים, אבל אין לך הוכחה שקראתי אותו".

דובר הוותיקן, מתאו ברוני, מסר כי הם יקראו את הדוח לעומק בימים הקרובים. "הכס הקדוש חוזר על תחושת הבושה והחרטה על ההתעללות שביצעו אנשי דת בקטינים והוא מבטיח שהוא חש קרבה לכל הקורבנות ומאשר את הדרך שננקטה כדי להגן על הקטנים ולהבטיח להם סביבה בטוחה", אמר.

קובץ:Pop Benedictus 16 blessing Sunday Easter2.jpg – ויקיפדיה

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה: ויקיפדיה